Loppuvuodesta 1971 perustetun New York Dollsin voi todeta
edustaneen punkrockia aikana, jolloin kyseistä termiä ei vielä ollut
lanseerattu yleiseen käyttöön. Yhtyeen musiikilliseen ilmaisuun vaikuttivat
esimerkiksi Rolling Stonesin ja Stoogesin kaltaisten yhtyeiden raaka
rocksoundi, 60-luvun alun tyttöyhtyeet sekä David Bowien ja T Rexin glamrock. Dolls vaikutti itse osaltaan paitsi punkin, myös heavyrockin kehitykseen. New York
Dollsin myös visuaalisesti näyttävät live-esiintymiset inspiroivat huomattavaa
määrää muusikonalkuja New Yorkissa ja Lontoossa perustamaan omia yhtyeitään.
New York Dollsin kaksi ensimmäistä pitkäsoittoa säilyvät rockin historian
keskeisimpien kulttialbumien joukossa.
Kaikilla New York Dollsin jäsenillä oli jo takanaan
bändihistoriaa ennen yhtyeen perustamista. Originaalin kokoonpanon muodostivat
kitaristit Johnny Thunders ja Rick Rivets, basisti Arthur Kane, rumpali Billy
Murcia sekä solisti David Johansen. Alkuvuodesta 1972 Rivetsin tilalle tuli
Sylvain Sylvain ja yhtye aloitti ahkeran keikkailun Manhattanilla. Dolls sai
osakseen mainittavaa kulttikannatusta, mutta levy-yhtiöt olivat arkoja
sainaamaan ulkoisesti andgrogyynin ja näyttävän imangon omannutta yhtyettä.
Loppuvuodesta 1972 oli vuorossa Dollsin ensimmäinen kiertue Englannissa. Sen
aikana Murcia menehtyi nautittuaan sekaisin alkoholia ja huumeita. Hänet
Dollsissa korvasi Jerry Nolan. Nolanin yhtyeeseen liittymisen jälkeen Mercury
Records teki lopulta yhtyeen kanssa levytyssopimuksen. Todd Rungrenin tuottama
New York Dollsin debyyttialbumi ilmestyi kesäkuussa 1973. Albumin klassikoista
mainittakoon Personality Crisis, Subway Train, Jet Boy sekä erinomaisen rivakka
näkemys Bo Diddleyn Pillsistä. Dollsin esikoinen saavutti ensisijaisesti
myönteisiä arvioita, vaikka albumin myyntimäärät jäivätkin vähäisiksi.
Billboardin listalla pitkäsoitto jäi top 100:n ulkopuolelle.
New York Dollsin kakkosalbumi, varsin kuvaavan nimen omannut Too Much Too Soon ilmestyi
tarkalleen vuosi edeltäjänsä jälkeen. Sen tuottajana esittäytyi edellisellä
vuosikymmenellä tyttöyhtye The Shangri-Lasin kanssa tekemästään yhteistyöstä
tutuksi tullut George ”Shadow” Morton. Pitkäsoiton kappaleista nostettakoon
esiin Babylonin, Stranded in the Junglen, Puss n’ Bootsin, There’s Gonna Be A
Showdownin ja Sonny Boy Williamson-laina Don’t Start Me Talkingin kaltaiset kultahiput. Kuten myös
Dollsin debyytin tapauksessa, albumi myi huonosti, mutta saavutti
arvostelijoiden varauksettoman hyväksynnän. Levymyyntiin tyytymättömänä Mercury
Records pudotti Dollsit palkkalistoiltaan seuraavana vuonna. Malcolm McLarenin
manageeraamana yhtyeen imago muuttui entistä räikeämmäksi ja levy-yhtiöiden
vieroksumaksi. Kesäkuussa 1975 Johnny Thunders ja Jerry Nolan jättivätkin
yhtyeen. Jäljelle jääneet David Johansen ja Sylvain Sylvain erottivat
McLarenin. Seuraavan parin vuoden ajan kaksikko pyöritti kokoonpanoltaan
vaihdellutta Dollsin inkarnaatiota. Vuonna 1977 yhtye hajosi kokonaan. 80-luvun
puolivälissä David Johansen lanseerasi suhteellisen menestyksekkään soolouran
käyttämällä nimeä Buster Poindexter. Sylvain Sylvain teki muutaman vuoden ajan
musiikillista yhteistyötä Johansenin kanssa ennen siirtymistään omalle
soolouralleen. Johnny Thunders ja Jerry Nolan kasasivat yhtyeen Heartbreakers
ja Thunders ehti myös levyttää soolona ennen menehtymistään hotellihuoneessa
New Orleansissa 23. huhtikuuta 1991. Jerry Nolan soitti Thundersille
tribuuttikeikan, mutta menehtyi itse muutamaa kuukautta myöhemmin vain
40-vuotiaana.
Vuonna 2004 Smiths-solisti Morrisey pyysi Dollsin jäljelle
jäänyttä jäsenistöä esiintymään vuoden 2004 Meltown Festivaalilla. Monien
yllätykseksi Johansen, Sylvain ja Kane suostuivat. Yhtyeen kokoonpanon
täydensivät Johansenin sooloyhtyeen kitaristi Steve Conte sekä Libertinesin
rumpali Gary Powell. Konsertti sai hyvän vastaanoton sekä kriitikoiden että
diggareiden taholta ja se taltioitiin niin cd:nä kuin DVD:nä. Kane menehtyi
leukemiaan kuitenkin vain viikkoja kyseisen konsertin jälkeen 13. heinäkuuta
2004 55-vuotiaana. Muun muassa Hanoi Rocksista, Demolition 23:sta ja Joan Jettin taustayhtyeestä
Blackheartsista tutuksi tullut basisti Sami Yaffa täydensi yhtyeen kokoonpanon
ja jo samaisen vuoden elokuussa Dolls soitti tribuuttikeikan Little Stevenin
järjestämällä International Garage Festivaalilla New Yorkissa. Uusi reunion oli
vuorossa kahta vuotta myöhemmin. Rumpalina vaikutti tuolloin Brian Delaney ja
tuloksena oli uusi pitkäsoitto One Day It Will Please Us to Remember Even This.
Sen seuraaja, vaihteeksi jälleen Todd Rungrenin tuottama Cause I Sez So
ilmestyi Rhinon julkaisemana vuonna 2009. Viides pitkäsoitto, Jason Hillin
tuottama Dancing Backward on High Heels oli vuorossa alkuvuodesta 2011.
Saman vuoden kesällä New York Dolls esiintyi Mötley Crüen ja Poisonin kanssa uudella kokoonpanollaan, jossa oli mukana mm. Earl Slick. Vuonna 2016 yhtye tuli tiensä päähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti