perjantai 21. joulukuuta 2018
Keskiviikon klassikko:Elviksen luottokitaristi ja paljon muuta
27. joulukuuta 1931 syntynyt ja 28. kesäkuuta 2016 menehtynyt Winfield
Scott "Scotty" Moore oli yhdysvaltalainen kitaristi ja äänitysinsinööri.
Parhaiten hänet muistetaan yhteistyöstään Elvis Presleyn kanssa
vuodesta 1954 artistin Hollywood-vuosien alkuun. Rockkriitikko Dave
Marshin mukaan Moore keksi voimasoinnutuksen Presleyn vuoden 1957
singlellä Jailhouse Rock. Rolling Stonen vuonna 2011 julkaistulla sadan
kaikkien aikojen parhaan kitaristin listalla Scottyn sijoitus oli 29.
Vuonna 2000 hän pääsi Rock and Roll Hall of Fameen ja vuonna 2015
Memphis Hall of Fameen. Kuultuaan Heartbreak Hotelin soolon Rolling
Stonesin kitaristi Keith Richards on maininnut halunneensa elämässään
kuulostaa Scottilta ja soittaa kuin hän. Scott syntyi Gadsdenissa
Tennesseessä neljästä veljeksestä nuorimpana. Hän oppi kitaransoiton
kahdeksanvuotiaana perheensä ja ystäviensä avulla. Hän palveli
Yhdysvaltain laivastossa Kiinassa ja Koreassa vuodesta 1948 vuoden 1952
tammikuuhun. Mooren varhainen musiiikillinen tausta oli jazzissa ja
countryssa. Hän diggasi Chet Atkinsiä ja johti yhtyettä Starlite
Wranglers ennen kuin Sun Recordsin Sam Phillips pisti hänet säestämään
teini-ikäistä Elvis Presleytä. Trion täydensi Phillipsin rytmiikallaan
vakuuttanut basisti Bill Black. Viides heinäkuuta 1954 nauhoitetusta
That's All Right Mamasta muodostui merkittävä hetki rockhistorialle. Sen
nauhoitukset osoittautuivat hedelmällisiksi vasta kyseisen päivän
iltana. Kyseessä oli Arthur Crudupin alun perin vuonna 1946 levyttämä
bluesnumero. Seuraavien päivien aikana nauhoitettiin Bill Monroen vanha
bluegrasskappale Blue Moon of Kentucky jälleen originaalista voimakkaasti
eroavalla tyylillä. That's All Right päätyi kyseisen singlen
paraatipuoleksi. Louisiana Hayridessa lokakuussa 1954 soitetun konsertin
jälkeen Moorea ja Blackia ryhdyttiin kutsumaan nimellä Blue Moon Boys.
Yhtyeen kokoonpanon täydensi rumpali D. J. Fontana. Heinäkuusta 1954
eteenpäin Bluemoon Boysit konsertoivat ja levyttivät Yhdysvaltojen
eteläosissa Presleyn suosion kasvaessa. He esiintyivät useissa
tv-show:issa, joista merkittävin lienee Ed Sulivan Show, jossa Presley
esiintyi Blue Moon Boysien säestämänä tammikuusta 1956 seuraavan vuoden
tammikuuhun. Moore osallistui useiden Presleyn keskeisten hittien, kuten
Good Rocking Tonightin, Mystery Trainin ja Hound Dogin levytykseen.
Viimeksi mainitun kappaleen, jonka originaaliversiosta vastasi Big Mama
Thorton, sooloa Moore on itse kutsunut varhaiseksi psykedeliaksi. Kun
elokuvaa Loving You kuvattiin ja nauhoitettiin alkuvuodesta 1957
Hollywoodissa, Moore ja Black tappoivat tylsyyden jammailemalla Presleyn
kanssa ottojen välillä. Loving Youn lisäksi Moorella ja Blue Moon
Boyseilla oli pieniä rooleja Presleyn elokuvissa Jailhouse Rock, King
Creole ja G. I. Blues. Vuonna 1960 Moore aloitti Presleyn kanssa
nauhoitukset RCA Victorilla. Hän toimi myös Sam Phillipsin
äänityspalvelujen tuotantomanagerina, mikä merkitsi kaikkien
studio-operaatioiden ohjausta. Presleyn 60-luvun alun levytyksistä hän
oli mukana esimerkiksi kappaleilla Surrender, Rock-a-Hula Baby, Kiss Me
Quick, Good Luck Charm, She's Not You, Devil in Disguise ja Bossa Nova
Baby. Vuonna 1964 Moore julkaisi Epic Recordsin kautta sooloalbumin The
Guitar That Changed the World, jolla hän soitti Gibson Super 400:aa.
Kyseisen levytyksen myötä Sam Phillips antoi hänelle potkut. Fontanan ja
Presleyn kanssa Moore teki paluun vuonna 1968 NBC Speciaalissa.
Tuolloin hän soitti jälleen Gibson Super 400:aa, kuten kyseisellä
kerralla myös Presley. Kyseessä oli viimeinen esiintyminen, jossa Moore
ja Fontana soittivat Presleyn kanssa. Moorelle se oli myös viimeinen
kerta, jolloin hän tapasi Presleyn. Mooren Presleyn kanssa tekemistä
levytyksistä käänteentekevä oli myös vuoden 1961 single Little Sister,
joka osaltaan raivasi tietä jopa metalliselle rockille. Häntä on pidetty
rockin pioneerina soolokitaristin roolinsa osalta. Moore on itse
vähätellyt asemaansa. Hänen mukaansa esimerkiksi Carl Perkins hyödynsi
vastaavantyyppistä tyyliä. 50-luvulla sekä kitaristeina että solisteina
toimineista artisteista menestystä olivat saavuttaneet esimerkiksi Chuck
Berry ja B. B. King. Scotty Mooren diggareiksi ovat tunnustautuneet
esimerkiksi Keith Richards, Jeff Beck ja George Harrison. Presleyn
kanssa tekemillään levytyksillä Moore soitti aluksi Gibson ES-295:ttä,
joka vaihtui ensiksi Gibson L 5:een ja myöhemmin Gibson Super 400:aan.
Moore joutui luopumaan kitaransoitosta muutamaa vuotta ennen kuolemaansa
nivelreuman vuoksi. Hän menehtyi 84 vuoden ikäisenä Nashvillessa,
Tennesseessa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti