15. joulukuuta 1967 Britanniassa Track Recordsin ja
Yhdysvalloissa Decca Recordsin julkaisemana ilmestynyt The Who Sell Out on The
Whon kolmas, radio-ohjelman muotoon rakennettu pitkäsoitto. Kyseessä on ikään
kuin piraattiradioasema Radio Londonin lähettämä ohjelma. The Who Sell Outin
nimen ironia on siinä, että kyseisessä vaiheessa uraansa The Who teki
mainoksia, joista osa pääsi mukaan bonusraidoiksi The Who Sell Outin vuonna
1995 ilmestyneelle remasteroidulle cd-versiolle. Vuonna 2009 The Who Sell
Outista julkaistiin kaksi bonuscd:tä sisältänyt Deluxe Edition, jolla
bonuskappaleita oli kaikkiaan jopa 29. Bonuskappaleiden huippuhetkistä
nostettakoon pikaisesti esiin Early Morning Cold Taxi sekä Melancholy.
Pitkäsoitto saavutti kriitikoilta myönteisen vastaanoton ja ja siltä poimittu
single I Can See for Miles nousi Britanniassa kymmenenneksi ja Yhdysvalloissa
yhtä sijaa korkeammalle. Kirjassaan Maximum R & B Richard Barnes mainitsee
saaneensa idean mainosten äänittämisestä sen jälkeen, kun The Who oli
versioinut Batmanin teeman ep:lleen Ready Steady Who. Ensimmäisenä idean The
Whon jäsenistä hyväksyi solisti Roger Daltrey. Jo ennen The Whon perustamista radion
rockmusiikkitarjonta oli tehnyt vaikutuksen yhtyeen jäseniin. BBC ei lähettänyt
runsaasti rockia, ja niinpä sen tarjonta oli Radio Luxembourgin ja Radio
Carolinen kaltaisten piraattiasemien vastuulla. Vuoden 1966 loppuun mennessä
The Who oli saavuttanut merkittävää suosiota modyleisön keskuudessa ja
seuraavan vuoden alussa yhtye aloitti esiintymiset Yhdysvalloissa ja teki
vaikutuksen live-esiintymisillään. Piraattiradiot olivat olleet modeille
keskeisiä ja kesällä 1967 The Whon managerit Kit Lambert ja Chris Stamp
kehottivat yhtyettä työstämään radio-ohjelman muotoon laaditun konseptialbumin.
The Who palasi Britanniaan syyskuun puolivälissä kyseisenä vuonna ja aloitti
levytyksen. Suurin osa äänityksistä tapahtui intensiivisen kolmen viikon aikana
ja viimeinen nauhoitettu kappale oli Pete Townshendin soolonumero Sunrise toisena
marraskuuta. Edeltäneenä kesänä yhtye oli esiintynyt menestyksekkäästi
Montereyn popfestivaaleilla. Ensimmäinen varta vasten kyseistä konseptia varten
kirjoitettu kappale oli Jaguar. The Who Sell Out edusti The Whon tuotannossa voimapoptyyliä,
jonka tuotannossa oli myös psykedeelisiä vaikutteita. Brittilistalla The Who
Sell Out saavutti 13. sijan. Pitkäsoiton kappaleista ainoa varsinainen
keikkastandardi The Whon ohjelmistossa vuoteen 1975 saakka oli Tattoo. Sitä
vastoin I Can See For Miles putosi keikkasetistä melko nopeasti ja sitä
soitettiin säännöllisesti uudelleen vasta vuoden 1989 paluukiertueesta lähtien.
Vuonna 2003 Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla The
Who Sell Out saavutti 113. sijan. The Rolling Stone Album Guideen vuonna 2004
kirjoittanut Mark Kemp nimesi The Who Sell Outin Pete Townshendin parhaaksi
konseptialbumiksi. Vuonna 2007 Rolling Stone listasi The Who Sell Outin vuonna
1967 ilmestyneiden 40 essentiaalin albumin listalleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti