tiistai 28. helmikuuta 2017

Keskiviikon klassikko:The Whon ensimmäinen konseptialbumi

The Who:Sell Out

15. joulukuuta 1967 Britanniassa Track Recordsin ja Yhdysvalloissa Decca Recordsin julkaisemana ilmestynyt The Who Sell Out on The Whon kolmas, radio-ohjelman muotoon rakennettu pitkäsoitto. Kyseessä on ikään kuin piraattiradioasema Radio Londonin lähettämä ohjelma. The Who Sell Outin nimen ironia on siinä, että kyseisessä vaiheessa uraansa The Who teki mainoksia, joista osa pääsi mukaan bonusraidoiksi The Who Sell Outin vuonna 1995 ilmestyneelle remasteroidulle cd-versiolle. Vuonna 2009 The Who Sell Outista julkaistiin kaksi bonuscd:tä sisältänyt Deluxe Edition, jolla bonuskappaleita oli kaikkiaan jopa 29. Bonuskappaleiden huippuhetkistä nostettakoon pikaisesti esiin Early Morning Cold Taxi sekä Melancholy. Pitkäsoitto saavutti kriitikoilta myönteisen vastaanoton ja ja siltä poimittu single I Can See for Miles nousi Britanniassa kymmenenneksi ja Yhdysvalloissa yhtä sijaa korkeammalle. Kirjassaan Maximum R & B Richard Barnes mainitsee saaneensa idean mainosten äänittämisestä sen jälkeen, kun The Who oli versioinut Batmanin teeman ep:lleen Ready Steady Who. Ensimmäisenä idean The Whon jäsenistä hyväksyi solisti Roger Daltrey. Jo ennen The Whon perustamista radion rockmusiikkitarjonta oli tehnyt vaikutuksen yhtyeen jäseniin. BBC ei lähettänyt runsaasti rockia, ja niinpä sen tarjonta oli Radio Luxembourgin ja Radio Carolinen kaltaisten piraattiasemien vastuulla. Vuoden 1966 loppuun mennessä The Who oli saavuttanut merkittävää suosiota modyleisön keskuudessa ja seuraavan vuoden alussa yhtye aloitti esiintymiset Yhdysvalloissa ja teki vaikutuksen live-esiintymisillään. Piraattiradiot olivat olleet modeille keskeisiä ja kesällä 1967 The Whon managerit Kit Lambert ja Chris Stamp kehottivat yhtyettä työstämään radio-ohjelman muotoon laaditun konseptialbumin. The Who palasi Britanniaan syyskuun puolivälissä kyseisenä vuonna ja aloitti levytyksen. Suurin osa äänityksistä tapahtui intensiivisen kolmen viikon aikana ja viimeinen nauhoitettu kappale oli  Pete Townshendin soolonumero Sunrise toisena marraskuuta. Edeltäneenä kesänä yhtye oli esiintynyt menestyksekkäästi Montereyn popfestivaaleilla. Ensimmäinen varta vasten kyseistä konseptia varten kirjoitettu kappale oli Jaguar. The Who Sell Out edusti The Whon tuotannossa voimapoptyyliä, jonka tuotannossa oli myös psykedeelisiä vaikutteita. Brittilistalla The Who Sell Out saavutti 13. sijan. Pitkäsoiton kappaleista ainoa varsinainen keikkastandardi The Whon ohjelmistossa vuoteen 1975 saakka oli Tattoo. Sitä vastoin I Can See For Miles putosi keikkasetistä melko nopeasti ja sitä soitettiin säännöllisesti uudelleen vasta vuoden 1989 paluukiertueesta lähtien. Vuonna 2003 Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla The Who Sell Out saavutti 113. sijan. The Rolling Stone Album Guideen vuonna 2004 kirjoittanut Mark Kemp nimesi The Who Sell Outin Pete Townshendin parhaaksi konseptialbumiksi. Vuonna 2007 Rolling Stone listasi The Who Sell Outin vuonna 1967 ilmestyneiden 40 essentiaalin albumin listalleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti