The Kinks:Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire)
Lokakuussa 1969 ilmestynyt Arthur on britti-invaasion
peruskoplaan lukeutuvan The Kinksin seitsemäs studioalbumi. Yhtyeen johtohahmon
Ray Daviesin tarkoituksena oli laatia kyseinen konseptialbumi soundtrackiksi
Granada Televisionille tehtyyn näytelmään. Tarinan Davies laati novellisti
Julian Mitchellin kanssa. Kyseinen televisio-ohjelma ei kuitenkaan koskaan
toteutunut. Pitkäsoiton päähenkilön Arthur Morganin eräänlaisena esikuvana oli
Ray Daviesin lanko Arthur Anning. Pitkäsoitosta julkaistiin monoversio
yhtyeen kotimaassa Britanniassa, mutta Yhdysvalloissa monoversio näki
päivänvalon vasta vuonna 2011 Arthurin deluxe-editionin ansiosta.
Ilmestymisaikanaan pitkäsoitto saavutti erinomaiset arvostelut. Rolling Stonen
Mike Dally nimesi kyseisen albumin Kinksin parhaaksi pitkäsoitoksi ja
samaiseen lehteen kirjoittanut Greil Marcus vuoden 1969 parhaaksi
brittiläiseksi albumiksi. Vaikkei Arthurista muodostunut kovin suurta
kaupallista menestystä, nousi The Kinks sen myötä uudelleen listoille
Yhdysvalloissa kahden vuoden poissaolon jälkeen. Yhtyeen edellinen albumi The
Kinks Are Village Green Preservation Society ei ollut noussut lainkaan
Billboardin listalle, ja Yhdysvalloissa pitkäsoiton kokonaismyynti jäi noin 25 000
kappaleeseen. Arthurilta lohkaistu single Victoria saavutti Billboardin
listalla 62. sijan. Record Worldin listoilla itse Arthur-pitkäsoitto nousi
sijalle 50. ja saavutti Billboardilla 105. sijan, joka oli Yhdysvalloissa The
Kinksin korkein sitten vuoden 1965. Vaikka Arthur ei saavuttanut
listasijoitusta yhtyeen kotimaassa, raivasi se osaltaan tietä The Kinksin
seuraavana vuonna ilmestyneelle varsinaiselle paluualbumille Lola Versus
Powerman and the Moneyground Part One sekä Yhdysvalloissa top teniin ja yhtyeen
kotimaassa aina viiden suosituimman joukkoon nousseelle singlehitille Lola.
Huhtikuussa 1969 Ray Davies matkusti Los Angelesiin ja osallistui The Turtlesin
pitkäsoiton Turtle Soap tuottamiseen. Muut Kinksin jäsenet käyttivät kyseisen
ajan uuden albumin sekä soolokitaristi Dave Daviesin sooloalbumin
treenaamiseen. Rayn palattua muu yhtye
kokoontui hänen taloonsa Bedforshiren Borehamwoodiin jatkamaan harjoituksia uutta
pitkäsoittoa varten. Varsinaiset äänitykset käynnistyivät toukokuun alussa
1969. Ensimmäiset työstetyt kappaleet olivat uuden singlen paraatipuoli Drivin’
sekä sen b-puolella julkaistu Mindless Child of Motherhood. Kappaleista
jälkimmäinen oli Dave Daviesin käsialaa eikä sitä julkaistu pitkäsoitolla.
Intensiivinen kahden viikon äänitysjakso alkoi toukokuun viidentenä ja
kyseisenä aikana The Kinks taltioi varhaiset versiot kaikista
Arthur-pitkäsoiton kappaleista. 17. toukokuuta äänitykset keskeytyivät Kinksin
lennettyä Lebanoniin soittamaan kolme konserttia Melkart Hotellissa. Äänitykset
jatkuivat päivää kotiinpaluun jälkeisenä päivänä ja albumi oli saatu liki
pitäen äänitetyksi kuukauden loppuun mennessä. Miksaukset ja päällekkäisäänitykset
alkoivat kesäkuun alussa sovittaja Lew Warburtonin vastatessa jousien
päällekkäisäänityksistä. Loppukuusta The Kinks soitti Britanniassa muutamia
keikkoja, mutta keskittyi ensisijaisesti Dave Daviesin sooloalbumin
viimeistelyyn. Arthurin julkaisusta Yhdysvalloissa vastasi Reprise Records ja
pitkäsoitto ilmestyi sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa kymmenes lokakuuta
1969. Arthurin julkaisua promonnut kiertue Yhdysvalloissa käynnistyi 17.
lokakuuta. Britanniassa jo kesäkuussa julkaistu single Drivin’ ei noussut
listoille. Yhdysvalloissa Arthurilta julkaistiin singleformaatissa Victoria
samassa kuussa itse pitkäsoiton kanssa. Singlen 62. sija oli The Kinksin toiseksi
korkein sitten top 20-menestykseksi osoittautuneen Sunny Afternoonin. Arthurin
tarinaa on osaltaan inspiroinut Daviesin veljesten vanhempi sisko Rose, joka
muutti vuonna 1964 Australiaan aviomiehensä Arthur Anningin kanssa. Vuoden 1966
The Kinks-albumilta Face to Face löytyvä kappale Rosie Won’t You Please Come
Home on saanut inspiraationsa kyseisestä seikasta. Pitkäsoiton päähenkilö,
fiktiivinen Arthur Morgan on saanut osittain inspiraationsa Arthur Anningista.
Kaiken takaa löytyvän nostalgian teeman lisäksi Arthurin kappaleet kuvaavat
Englantia sellaisena, jollaisena Arthur sen kerran tunsi ja näin erityisesti
kappaleissa Victoria ja Young and Innocent Days. Muita pitkäsoitolla esiintyneitä teemoja ovat esimerkiksi
toivo paremmasta elämästä Australiassa, mukavan kotielämän tyhjyys,
brittiläisten päätökset toisen maailmansodan aikana sekä sodanjälkeisen
pula-ajan kieltäymykset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti