perjantai 17. helmikuuta 2017

Lauantain pitkä:Osaltaan keskeisesti heavy metallin kehitykseen vaikuttanut debyyttialbumi

Black Sabbath.Black Sabbath

Britanniassa 13. helmikuuta 1970 ja Yhdysvalloissa kesäkuun ensimmäisenä samana vuonna julkaistu Black Sabbathin nimeä kantanut esikoispitkäsoitto nousi yhtyeen kotimaassa kahdeksanneksi ja Billboardin listalla sijalle 23. Vaikka kriitikot teilasivat albumin sen ilmestymisen jälkeen melko pahasti, on Sabbathin dedyytin kiistaton vaikutus heavy metallin kehitykseen tunnustettu yleisesti myöhemmin. Black Sabbathin perustajan, kitaristi Tony Iommin mukaan yhtye äänitti esikoislevynsä yhdessä päivässä, 16. lokakuuta 1969. Kaiken lisäksi suurin osa kappaleista taltioitiin yhdellä otolla. Iommin erottuvaan kitaransoittotyyliin oli vaikuttanut tehdastyössä sattunut tapaturma, jossa hänen oikean kätensä keskimmäiset sormet vahingoittuivat. Sabbathin debyytin äänitykset Iommi aloitti soittamalla valkoista Fender Stratocasteria, mutta hän hyödynsi kyseisellä albumilla myös Gibson SG:tä. Vuonna 2010 Classic Albums -sarjalle annnetussa haastattelussa basisti Geezer Butler totesi pitkäsoiton tuottajana toimineen Rodger Bainin olleen suorastaan  nero siinä tavassa, jolla hän vangitsi yhtyeen soundin lyhyessä ajassa. Iommin mukaan Bain ehdotti tiettyjä seikkoja, mutta albumin kappaleet olivat jo entuudestaan löytäneet muotonsa. The Wizard-kappaleessa huuliharppua soitti solisti Ozzy Osbourne ja sen riffi kelpasi myöhemmin myös Blue Öyster Cultille hyödynnettäväksi kappaleessa Cities on Flame. The Wizardin Geezer Butlerin käsialaa olleeseen tekstiin vaikutti Taru sormusten herrasta -teoksen Gandalf-hahmo. Behind the Wall of Sleep perustui H. P. Lovecraftin tieteisnovelliin Beyond the Wall of Sleep ja Osbourne esittelikin kyseisen kappaleen konserteissa usein tuolla nimellä. Kompiltaan jazzhenkisen raidan liveversioiden lopuista muodostuikin jazzimprovisaatiota. Ykköspuolen päättävä N.I.B. on eräs pitkäsoiton tunnetuimmista raidoista, eikä vähiten Iommin kitarariffin ansiosta.

Toinen albumin covereista on yhdysvaltalaisen Crow-yhtyeen alun perin levyttämä Evil Woman, jonka Sabbathin debyytin Yhdysvaltain-painoksella korvasi yhtyeen omaan tuotantoon lukeutunut kappale Wicked World. Toinen lainamateriaalia edustava kappale on pitkäsoiton päättävä ja Aunsley Dunbarin Retaliation-yhtyeen alun perin levyttämä Warning, josta Sabbathin versiona kehkeytyy kymmenminuuttinen bluesahtava jammailunumero. Sitä albumilla edeltävä Sleeping Village alkaa psykedeelisesti, mutta sisältää lisäksi elementtejä bluesista ja jopa jazzista. Pitkäsoiton avaavassa nimikappaleessa Black Sabbath kitaristi Iommi hyödynsi tritonusta. Lisäksi sade, ukkos- ja kirkonkelloefektejä hyödyntävää kappaletta on pidetty jopa kaikkien aikojen ensimmäisenä doom metallia edustavana kappaleena. Black Sabbathin debyytti on tulkittavissa nykyisin tuntemamme heavy metallin syntynä. Vaikka yhtyeen musiikilliset juuret olivat bluesissa ja psykedeelisessä rockissa, sen voi todeta vieneen ilmaisunsa pitemmälle.  Albumin ykköspuoli koostuu selkeämmin heavy metallia edustavasta kappalemateriaalista niin musiikillisesti kuin tekstiensä osalta, mutta b-puolen jamittelevampaan bluesilmaisuun on vaikuttanut esimerkiksi Cream. Vain muutama viikko Sabbathin debyytin ilmestymisen jälkeen yhdysvaltalaisyhtye Mountain julkaisi debyyttialbuminsa Climbing ja samaisena vuonna merkittäviä tyylisuunnan levyjulkaisuja työstivät lisäksi esimerkiksi Sabbathin brittiläiset virkaveljet Led Zeppelin, Deep Purple sekä Uriah Heep. Vuonna 1989 Kerrang! listasi Sabbathin esikoisen sijalle 31. sadan kaikkien aikojen parhaan heavyalbumin listallaan. Vuonna 2005 albumi saavutti 238. sijan Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla. Pitkäsoiton aavemainen kansikuva on kuvattu River Thamesilla, Englannin Oxfordshiressa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti