Kesällä 1965 Buckley esiintyi säännöllisesti Dan
Gordonin perustamassa losangelesilaisessa folkclubissa. Myöhemmin samana vuonna
Buckley esiintyi useissa Orange Countyn kahviloissa ja Los Angelesin kuululla
Troubadour-clublla. . Beckettin kanssa Buckley kirjoitti tusinoittain
kappaleita, joista suuri osa ilmestyi hänen vuonna 1966 ilmestyneellä ja
nimeään kantaneella esikoisalbumilla. Kyseisen
vuoden helmikuussa LA:n It’s Bossissa olleen keikan jälkeen Mothers of
Inventionin rumpali Jimmy Carl Black suositteli Buckleytä yhtyeensä managerille
Herb Cohenille. Tämä oivalsi Buckleyn potentiaalin ja järjesti hänelle
kiinnityksen Greenwich Villagen Night Owl Cafessa. Tavattuaan Lee Underwoodin
Buckley pyysi tätä kitaristikseen. Kaksikosta tulikin ystävät ja musiikilliset
yhteistyökumppanit Buckleyn loppuelämän ajaksi. Cohenin manageroimana Buckley
äänitti kuudesta kappaleesta koostuneen asetattidemon, jonka hän lähetti
Elektra Recordsin Jac Holzmanille. Tämä tarjosi Buckleylle levytyssopimusta.
Buckley äänitti esikoisalbuminsa Los Angelesissa kolmessa päivässä elokuussa
1966. Taustamuusikkoina levyllä kuultiin Orange Countyn ystäviä, joista
Underwoodin jazzia ja countrya improvisaationomaisesti yhdistävä
Telecaster-soundi oli oma keskeinen osansa Buckleyn varhaista tuotantoa. Jac
Holzmanin ja Paul Rochildin tuotanto yhdistetynä Jack Nietzhen jousisovituksiin
sementoivat Buckleyn debyytin osaksi 60-luvun puolivälin soundia. Pitkäsoittoa
seuranneet singlet Once Upon a Time ja Lady Give Me Your Key Elektra jätti
lopulta julkaisematta, mutta silti ne olivat osaltaan osoituksia Buckleyn lisääntyneestä
potentiaalista. Vuonna 1967 ilmestynyt pitkäsoitto Goodbye and Hello oli
20-vuotiaalta Buckleyltä kunnianhimoinen albumi, joka sisälsi 60-luvun
loppupuolen tyylistä runoutta ja monimutkaisia tempoja.
Beckett jatkoi
tekstintekijänä ja pitkäsoitto koostui puoleksi Buckleyn sävellyksistä ja puoleksi
Beckettin kanssa yhteistyössä tehdyistä kappaleista. Kriitikoiden mielestä
Buckleyn musiikki oli kehittynyt sekä tekstiensä että melodioidensa osalta
debyyttiin verrattuna. Myös hänen kehittynyttä lauluääntään arvostettiin sekä
matalan rekisterin että korkean falseton osalta. Folkkappaleet yhdistettyinä
poliittisiin teksteihin miellyttivät sekä folkdiggareita että yleisesti sotaa
vastustanutta yleisöä. Pitkäsoittoa Best of Tim Buckley käytettiin
soundtrackina elokuvaan Changes. Buckley esitti kappaleen Song to the Siren
Monkeesin viimeisessä tv-showssa siitä huolimatta, että hän esimerkiksi antoi
vähänlaisesti haastatteluita. Beckettin siirryttyä armeijaan Buckley alkoi
levyttää itsenäisesti jazzorientoituneempaa musiikkia. Vuonna 1969 ilmestynyt
pitkäsoitto Happy Sad toi esiin Buckleyn jazz- ja folkvaikutteita. Vuonna 1969
Buckley alkoi kirjoittaa ja myös levyttää materiaalia aina kolmea pitkäsoittoa
varten. Kyseiset albumit olivat Lorca, Blue Afternoon ja Starsailor. Buckley
alkoi hyödyntää Luciano Berion kaltaisten säveltäjien ideoita avant garde-
rocktyylissä. Hän alkoi käyttää äänialaansa täydeltä laidalta. Buckley aavisti,
ettei Lorcalla ollut juurikaan mahdollisuuksia kaupallisesta aspektista
tarkasteltuna.
Blue Afternoonille valikoitui kahdeksan kappaletta, jotka olivat
tyylillisesti lähellä albumia Happy Sad. Kyseiset pitkäsoitot eivät saavuttaneet
erityisen hyvää vastaanottoa kriitikoiden eivätkä yleisön taholta. Buckley
keskittyi mestariteoksensa Starsailorin työstämiseen. Albumi yhdisti freejazzia
upeisiin vokaalisuorituksiin. Kyseinen persoonallinen albumi sisälsi myös
tarttuvamman kappaleen Song to the Siren, jonka ovat myöhemmin ottaneet
levytysohjelmistoonsa esimerkiksi Robert Plant, Bryan Ferry ja John Frusciante.
Loppuvuodesta 1970 Buckley hajotti Starsailor-albumin levyttäneen yhtyeensä.
Hän kasasi uuden funkyhtyeen, jonka kanssa levytti kolme pitkäsoittoa;
Greetings from LA, Sefronia ja Look at the Fool. Mainituista albumeista
erityisesti kaksi ensin mainittua vieraannuttivat Buckleyn vanhaa hippiyleisöä.
Hän saavutti kuitenkin kulttisuosiota uudentyyppisen yleisön keskuudessa.
Vuonna 1975 Buckley alkoi suunnitella comebackia livelevyn muodossa. Hän esitti
kappaleita lähes koko uraltaan yleisönsä toiveiden mukaisesti. Lorcan ja Starsailorin
kappaleet jäivät kuitenkin settilistojen ulkopuolelle. Viimeisen konserttinsa
Buckley soitti Dallasissa, Teksasissa 28. kesäkuuta 1975 1800 hengen yleisölle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti