Status Quo:Hello!
Francis Rossin ja jouluaattona 2016 edesmenneen Rick Parfittin
luotsaaman Status Quon ensimmäiset, 1960-luvun lopussa ilmestyneet
pitkäsoitot edustivat psykedelian hengessä tehtyä poppia. 1970-luvun
alussa vastustamaton boogiekonsepti löytyi ja aivan vuoden 1972 lopussa
ilmestynyt albumi Piledriver Paperplane-hittisingleineen ja useine muine
onnistuneine raitoineen, joista pikaisesti mainittakoon Don’t Waste My Time, todellinen boogiejyrä Big
Fat Mama sekä erinomainen näkemys The Doorsin Roadhouse Bluesista oli yhtyeen tuotannon
ensimmäinen täysosuma.
Sitä seuranneen, vuoden 1973 syyskuussa ilmestyneen pitkäsoiton Hello!
ovat monet valmiit kohottamaan Status Quon huipputyöksi ja esimerkiksi kokonaisen albumin Quon tuotantoa suomeksi työstänyt Kari Peitsamo nimesi kyseisen longarin 80-luvun lopussa kaikkien aikojen parhaaksi rocklevyksi.
Albumin todellisiin ässiin lukeutuvat kummankin
puoliskon avausraidat, tarttuvariffinen hittisingle Caroline sekä
pituudessaan pienestä teoksesta käyvä rankka rypistys Roll Over Lay
Down. Claudie tarttuvine melodioineen ja terhakoine sooloineen edustaa
hittipotentiaalia, Softer Ride yhdistää kevyen laulumelodian tiukkaan
kitarapaahtoon ja Reason for Living svengaa kiitettävällä
intensiteetillä. Ajan hammas on päässyt kuitenkin hieman nakertamaan
kyseistä levykokonaisuutta. Blue-eyed Lady ja And It’s Better Now ovat
nimittäin aavistuksen täytteenomaisempia raitoja. Sokerit tarjotaan kuitenkin pohjalla,
sillä liki kymmenminuuttinen maratonbiisi Forty Five Hundred Times nimittäin
kantaa upeasti uljaaseen loppuunsa saakka.
1970-luvun puolivälin tienoilla Status Quo oli todella kovassa vedossa, sillä yhtye
julkaisi melkoisen lyhyessä ajassa vielä kolme kiistatonta
klassikko-albumia; Quo, On the Level sekä Blue for You. Kyseisten
albumien biisiaarteistoon lukeutuvat esimerkiksi sellaiset kappaleet
kuin Driftin’ Away, I Saw The Light, Nightride, Is There A Better Way
sekä singlehitti Rain. Yhtyeen laadullisen huippukauden summasi
erinomainen, konstailemattomasti Liveksi nimetty tuplakonserttitaltiointi.
Ässäbiisejä Statuksen tuotannossa on toki riittänyt
pitkin matkaa ja muutamat tuoreemmistakin pitkäsoitoista, kuten Heavy
Traffic ja In Search of the Fourth Chord ovat yllättävänkin
hyvätasoisia. Vuosien 1972–76 Status Quo-tuotanto on kuitenkin laadullisesti omaa luokkaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti