maanantai 13. kesäkuuta 2016

Tiistain tukeva:Ihmisten kitaristin varhaistuotannon kenties kirkkain klassikko

Rory Gallagher:Tattoo

Rory Gallagherin tuotannon vuoden 1973  satoa edustavista pitkäsoitoista jälkimmäinen, Tattoo, on hänen varhaisemman soolotuotantonsa ehkäpä kaikkein laadukkain albumi. Jo sen edeltäjä Blueprint sisälsi Walk on Hot Coalsin, Seventh Son of the Seventh Sonin ja Daughter of the Evergladesin kaltaisia täysosumia, mutta sen seuraajalla Rory yhtyeineen pisti vielä astetta paremmaksi.
Gallagherin taustayhtye oli hitsautunut mainioon kuosiin ja pitkäsoitto sisältää useita klassikkotasoisia kappaleita. Sellaisiin lukeutuvat ainakin sielukkaan kitaroinnin ja vokalisoinnin kombinaatio, avausraita Tattoo’d Lady ja riffijärkäle Cradle Rock, jossa Roryn lisäksi myös kosketinsoittaja Lou Martin pääsee sooloilemaan oikein olan takaa.
Tattoon koskettavin raita on kuitenkin liki pitäen veret seisauttavan upea slovari A Million Miles Away, joka tekstinsä melankolisuudessa sisältänee myös ripauksen totuutta. Livin’ Like A Trucker ja Sleep on a Clothes Line edustavat moitteettomasti svengaavaa bluesrockia, They Don’t Make Like You Anymore tarjoaa musiikillista nyanssikkuutta ja 20:20 Vision sekä Who’s That Coming osoittavat myös akustisen puolen olleen Rorylla erittäin hyvin hallussa.
Ärhäkkä Admit It päättää vähintään Roryn tuotannon top viitoseen pääsevän pitkäsoiton sopivan revittelevissä tunnelmissa. Tattoota Gallagherin diskografiassa seurasivat arvostetut studioalbumit Against the Grain ja Calling Card, joista jälkimmäisen tuottajana esittäytyi Roger Glover. Roryn 1970-luvun tuotannon viimeiset pitkäsoitot Top Priority ja Photo-Finish kallistuivat ajoittain jopa hardrockin suuntaan.
Vaikka Gallagherin laadukkaimmat levytykset sijoittunevat vuosien 1973-76 väliselle ajanjaksolle, oli todella ahkerasti keikkaillut Rory lavaesiintyjänä kyseisen vuosikymmenen lopussa kaikkein vitaalisimmillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti