Rory Gallagher:Tattoo
Rory Gallagherin tuotannon vuoden 1973 satoa edustavista pitkäsoitoista
jälkimmäinen, Tattoo, on hänen varhaisemman soolotuotantonsa ehkäpä
kaikkein laadukkain albumi. Jo sen edeltäjä Blueprint sisälsi Walk on Hot Coalsin, Seventh Son of the Seventh Sonin ja Daughter of the
Evergladesin kaltaisia täysosumia, mutta sen seuraajalla Rory yhtyeineen
pisti vielä astetta paremmaksi.
Gallagherin taustayhtye oli
hitsautunut mainioon kuosiin ja pitkäsoitto sisältää useita
klassikkotasoisia kappaleita. Sellaisiin lukeutuvat ainakin sielukkaan
kitaroinnin ja vokalisoinnin kombinaatio, avausraita Tattoo’d Lady ja
riffijärkäle Cradle Rock, jossa Roryn lisäksi myös kosketinsoittaja Lou Martin pääsee sooloilemaan oikein olan takaa.
Tattoon koskettavin raita on kuitenkin liki pitäen veret
seisauttavan upea slovari A Million Miles Away, joka tekstinsä
melankolisuudessa sisältänee myös ripauksen totuutta. Livin’ Like A
Trucker ja Sleep on a Clothes Line edustavat moitteettomasti svengaavaa
bluesrockia, They Don’t Make Like You Anymore tarjoaa musiikillista
nyanssikkuutta ja 20:20 Vision sekä Who’s That Coming osoittavat myös
akustisen puolen olleen Rorylla erittäin hyvin hallussa.
Ärhäkkä
Admit It päättää vähintään Roryn tuotannon top viitoseen pääsevän
pitkäsoiton sopivan revittelevissä tunnelmissa. Tattoota Gallagherin
diskografiassa seurasivat arvostetut studioalbumit Against the Grain ja
Calling Card, joista jälkimmäisen tuottajana esittäytyi Roger Glover. Roryn 1970-luvun tuotannon viimeiset pitkäsoitot Top Priority ja Photo-Finish kallistuivat ajoittain jopa hardrockin suuntaan.
Vaikka Gallagherin laadukkaimmat levytykset sijoittunevat
vuosien 1973-76 väliselle ajanjaksolle, oli todella ahkerasti
keikkaillut Rory lavaesiintyjänä kyseisen vuosikymmenen lopussa kaikkein
vitaalisimmillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti