keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Torstain terävä:Progressiivisen rockin kulttiyhtye


Aphrodite’s Child oli kreikkalainen progressiivista rockia edustanut yhtye, johon kuuluivat kosketinsoittaja Vangelis Papathanassiou, solisti/basisti Demis Roussos, rumpali/solisti Loukas Sideras ja kitaristi Silver Koulouris. Vangelis ja Roussos olivat jo aikaisemmin saavuttaneet menestystä kotimaansa musiikkiskenessä yhtyeissä Formynx ja Idols. Uusi yhtye sai nimensä Dick Campbellin Signs Where It’s At –pitkäsoitolta löytyvästä samannimisestä kappaleesta. Yhtyeen ensimmäiset levytykset olivat neljä kappaletta George Romanosin albumilla In Concert and in Studio, tosin tuolloin yhtye totteli nimeä Vangelis and His Orchestra. Samana vuotena yhtye äänitti kahdesta kappaleesta koostuneen demonauhan, jonka lähetti Philips Recordsille. Todennäköisesti Vangeliksen ehdotuksesta yhtye suunnitteli asettuvansa Lontooseen, joka olisi ollut otollisempaa aluetta yhtyeen musiikille. Siirtyminen Lontooseen ei ollut kuitenkaan ongelmatonta, ja loppujen lopuksi yhtyeen tukikohdaksi muodostui Pariisi, missä se solmi sopimuksen Mercury Recordsin kanssa. Lou Reisner kastoi yhtyeen Aphrodite’s Childiksi ja sen esikoissingle oli Rain and Tears. Se menestyi Ranskan lisäksi myös monissa muissa Euroopan maissa, vaikka olikin englanninkielinen.

Yli miljoonan kappaleen myynnillään kappale saavutti kultalevyn. Samaisen vuoden lopussa julkaistiin Aphrodite’s Childin esikoisalbumi End of the World. Tyylillisesti se sisälsi tasapuolisesti psykedeelistä poppia ja esimerkiksi Procol Harumia ja The Moody Bluesia muistuttavia balladeita. Euroopan-kiertuetta seurasi seuraava singlemenestys I Want to Live, joka oli itse asiassa uusi sovitus kappaleesta Plaisir d’Amour. Seuraavaa albumiaan varten yhtye matkusti Lontooseen Trident-studioille. Single Let Me Love Let Me Live ilmestyi marraskuussa 1969 ja pitkäsoitto It’s Five o’Clock seuraavan vuoden tammikuussa.  Se sisälsi lisää balladeita esimerkiksi nimikappaleensa myötä, mutta kyseessä oli musiikillisesti monipuolinen kokonaisuus, joka käsitti esimerkiksi countryrockia. Kakkosalbumin jälkeen yhtye jatkoi konsertointia, mutta tällä kertaa ilman Vangelista, joka jäi Pariisiin ja äänitti musiikin Henry Chapierin elokuvaan Sex Power. Keikkatilanteessa hänen paikkansa otti Harris Halkitis. Vuosi 1970 kului muulta yhtyeeltä viimeisimmän albumin promoamisessa ja Vangeliksen työskennellessä ensimmäisen elokuvaprojektinsa parissa. Elokuussa 1970 ilmestyi seuraava single Winter Spring Summer and Fall. Loppuvuodesta 1970 yhtye alkoi levyttää musiikillista adaptaatiota Raamatun ilmestyskirjasta nimeltä 666. Kolouris oli saanut armeijapalveluksensa päätökseen ja palasi Aphoridite’s Childiin.

Albumi oli ensisijaisesti Vangeliksen taidonnäyttö ja musiikillisesti se sisälsi runsaammin elementtejä progressiivisesta ja hardrockista kuin yhtyeen aikaisemmat työt. Sooloura alkoi kiehtoa Roussosta. Hän oli jo julkaissut ensimmäisen sooloalbuminsa On the Greek Side of My Mind. Vangelis oli äänittänyt ranskalaisen tv-dokumentin Le Apocalypse des animaux tunnusmusiikin. Tupla-albumin mittaan kasvanut 666 sai julkaisunsa vasta kesäkuussa 1972. Vaikka Aphrodite’s Child oli myynyt yli 20 miljoonaa albumia, yhtye oli tuohon mennessä jo hajonnut. Roussos ja Vangelis lanseerasivat menestyksekkäät soolourat; heistä jälkimmäinen on menestynyt erityisesti elokuvamusiikin säveltäjänä. Hän vastaa esimerkiksi Ridley Scottsin Blade Runnerin sekä Oliver Stonen Alexanderin musiikista. Chariots of Firen soundtrackista Vangelis voitti Oscarin. Kolouris työskenteli välillä kummankin kanssa Siderasin luodessa vähemmän menestyksekkään soolouran. Vuonna 2013 hän asui edelleen Kreikassa ja konsertoi yhtyeensä kanssa. Aphrodite’s Child on saavuttanut kulttiyhtyeen statuksen. 666-albumia pidetään yhtyeen mestariteoksena ja sitä ovat ylistäneet monet keskeiset progressiivisen rockin edustajat, kuten Yes-yhtyeen johtohahmo Jon Anderson. Kotimaisella puolella mainittu albumi on lukeutunut ainakin Tumppi Varosen suosikkeihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti