perjantai 10. kesäkuuta 2016
Lauantain pitkä:Eräs bluesin kiistattomista klassikoista
Kymmenes kesäkuuta 1910 syntynyt ja kymmenes tammikuuta 1976
menehtynyt Chester Arthur Burnett, joka tunnetaan paremmin taiteilijanimellään Howlin Wolf, on eräs autenttisimmista hahmoista koko bluesmusiikin
historiassa. 18-vuotiaana hän tapasi bluesmuusikko Charlie Pattonin, ja kyseinen tapaaminen
muutti hänen elämänsä lopullisesti. Äänenkäyttönsä ja esiintymistyylinsä Wolfin
voi todeta oppineen Pattonilta. Vuonna 1948 Wolf aloitti uransa radio-dj:nä. Hänen
varhaisen yhtyeensä jäsenistä kitaristi Willie Johnsonin osuutta ei voi
yliarvioida. Levytykset Wolf aloitti vuonna 1951 Sam Phlilipsin yhtiölle. Tunnetta
huokuneita levytyksiä esiteltiin sekä Leonard Chessille Chicagossa että The
Bilhari Brotherseille Los Angelesissa. Uusi levytyssopimus syntyi lopulta Leonard Chessin kanssa.
Chessille tehdyillä levytyksillä Wolfin aggressiivinen tyyli vaihtui
backbeattiin ja uutena yhtyeen jäsenenä esittäytyi rytmikitaristi Hubert
Sumlin. Ensimmäiset Chessille tehdyt Wolfin levytykset olivat vuodelta 1954 ja
neljää vuotta myöhemmin Sumlinista oli tullut yhtyeen soolokitaristi. Hän
soitti varsin niukasti sointuja ja saattoi sooloilla Wolfin lauluosuuksien
keskelle. Vuonna 1956 Wolf oli listoilla kappaleilla Evil ja Smokestack
Lightnin’. Erityisen hyvin hänen levynsä kävivät kaupasi etelässä. Vuonna 1960
Wolf aloitti Willie Dixonin käsialaa olleiden kappaleiden levytykset ja
seuraavien viiden vuoden aikana hän levytti miltei ainoastaan Dixonin
sävellyksiä. Brittiläiset rhythm and blues –yhtyeet versioivat useita Wolfin
kappaleita ja niistä parhaiten menestyi listakärkeen kohonnut Rolling Stonesin
näkemys Little Red Roosterista. Yhtyeen esiintyessä 60-luvun puolivälissä
Yhdysvalloissa Shindig-televisioshowssa Wolf oli Stonesien erikoisvieraana.
Wolf esitti raivoisan version How Many More Yearsista ja esityksen näki useampi
miljoona katsojaa. Wolf ei milloinkaan unohtanut Stonesien hänelle osoittamaa
kunnioitusta ja puhui yhtyeestä myönteisesti viimeisiin päiviinsä saakka.
Vuodesta 1964 eteenpäin Wolf levytti jälleen omia kappaleitaan, joista
keskeisimpiin lukeutui muun muassa The Jimi Hendrix Experiencen versioima
Killing Floor. Wolfin tuotantoa coveroivat lisäksi esimerkiksi The Doors, Cream ja Jeff
Beck. Vuonna 1970 Wolf tuotiin Englantiin, missä hän levytti London Sessions –
albumin Eric Claptonin ja useiden muiden keskeisten brittiläisten muusikoiden
kanssa. 70-luvun edetessä sairaus alkoi viedä voiton merkittävästä
bluesartistista, mutta vanhaa taikaa oli jäljelllä ajoittain vielä niin
levytyksissä kuin esiintymisissä. Kymmenes tammikuuta 1976 Wolfille tehty
operaatio vei hänen henkensä, mutta bluesin klassikkoa ei unohdettu. Chicagoon
hänelle pystytettiin patsas ja Eddie Shawn luotsaama yhtye The Wolf Gang piti
hänen muistoaan ja musiikkiaan ihmisten mielissä vuosien ajan. Vuonna 1980 Wolf
äänestettiin Blues Foundation Hall of Fameen ja yksitoista vuotta myöhemmin hän
pääsi postuumisti Rock and Roll Hall of Fameen. Paria vuotta myöhemmin Wolf sai
kasvonsa Yhdysvaltain postimerkkiin. Viimeistään tuolloin hänestä tuli oma osansa
amerikkalaista historiaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti