17. marraskuuta 1946 syntynyt Martin Barre on englantilaiskitaristi,
joka tunnetaan parhaiten ensisijaisesti
progressiiviseksi mielletyn rockyhtyeen Jethro Tullin kanssa tekemästään
työstä. Jethro Tullin kanssa Barre levytti ja keikkaili yhtyeen vuonna
1969 ilmestyneestä kakkospitkäsoitosta Stand Up lähtien aina
vuonna 2014 tapahtuneeseen yhtyeen toiminnan loppumiseen saakka. Soolouransa
Barre aloitti 90-luvun alussa. Se on tähän mennessä tuottanut useita
pitkäsoittoja ja lisäksi Barre on tehnyt vierailuja muiden yhtyeiden ja
artistien levyillä. Kitaran lisäksi Barre on soittanut huilua ja
esimerkiksi mandoliinia sekä keikkakontekstissa Tullin kanssa että
soolourallaan. Kings Heathissa, Birminghamissa syntynyt Barre opiskeli
arkkitehtuuria kolmen vuoden ajan. Espanjan kielellä ja atomitieteellä
ei Barren mielestä ollut paljon tekemistä rakennusten suunnittelun
kanssa ja tehtyään yhden arkkitehtuuriin liittyvän työn hän siirtyi
musiikin pariin. Martin aloitti saksofoninsoiton vuonna 1966 paikallistasolla vaikuttaneissa
yhtyeissä. Liittyessään yhtyeeseen Motivation Barrelle tarjoutui paitsi
tilaisuus keikkailuun, myös levyttää single nimeltä Lady Godiva, joka
oli Liberty Recordsin biisintekijän Elton Johnin käsialaa. Yhtyeen
nimeksi vaihtui Gethsemane, ja se keikkaili pubeissa Barren huolehtiessa
sekä kitarasta että huilusta. Gethsemane keikkaili vuonna 1968 Jethro
Tullin kanssa. Barre tiesi yhtyeen olevan vailla kitaristia ja tarjosi
itseään kyseiseen tehtävään. Kyseisen vuoden lopussa hän soitti jo
Jethro Tullin riveissä ja opetteli kappaleita, jotka tulivat muodostamaan yhtyeen
kakkoalbumin Stand Up. Barren mukaan kyseinen pitkäsoitto tuli merkitsemään muutosta yhtyeen musiikillisessa suunnassa ja kun siitä
tuli hyväksytty ja suosittu, yhtyeen itseluottamus kasvoi. Stand Upin
seuraajan, Benefitin levyttäminen oli jo huomattavasti helpompaa. Jethro
Tullin neljäs pitkäsoitto Aqualung tuli merkitsemään maailmanlaajuista menestystä.
Barre korostaa koko yhtyeen panosta kyseisen albumin
työstämisessä. Seuraavina vuosina Barren soolotyöskentely osoitti
virtuoositeettiä ja sisälsi myös vaikutteita klassisesta musiikista.
Minstrel in the Gallery -albumin avauskappaleessa on neljäminuuttinen
soolo ja tuplalivealbumilla Bursting Out Barre loistaa etenkin kappaleissa
Conundram ja Quatrain. Barre painottaa suuren osan Jethro Tullin
tuotannosta olevan Ian Andersonin tai hänen itsensä kirjoittamaa. Anderson
vastasi teksteistä ja hänellä oli perusidea musiikista, johon Barre tai
joku muu yhtyeen jäsenistä sävelsi osia. Säveltäjänä Barren osuus oli
erityisen keskeinen 70-luvun loppupuolella ilmestyneillä
klassikkoalbumeilla Songs from the Wood ja Heavy Horses. Kyseiset
pitkäsoitot myös tarjosivat hänen parasta soittoaan. Barren suurin
suosikki Tullin repertuaarista on ristiriitaiset arvostelut saavuttanut
albumi Under Wraps. Se sisältää kaksi kappaletta, joiden sävellystyöhön
Barre on osallistunut. Melkoisen tyytyväinen Barre on myös soittoonsa
albumilla Crest of a Knave, jota hän, Anderson ja basisti Dave Pegg
työstivät pääosin kolmestaan kahden kuukauden ajan. Omien sanojensa
mukaan Barre ei välitä siitä, ettei juurikaan ole säveltänyt kokonaisia
kappaleita Jethro Tullin ohjelmistoon. Joskus hän on vastannut kappaleen riffistä,
joskus biisinosasta. Soittamisen ja sovitusten osalta Barren osuus on toki huomattavasti keskeisempi. Barren sooloalbumeista vuoden
1994 pitkäsoitolla A Trick of Memory vierailevat King Crimsonin Mel
Collins sekä Fairport Conventionin Martin Allcock ja Ric Sanders.
Hammond-uruista vastasi Jethro Tulliin vuonna 1991 liittynyt
kosketinsoittaja Andy Giddings. Vuoden 2003 albumillaan Stage Left Barre
hyödynsi tavanomaisesta poikkeavaa sähkökitaratyyliä, jota hän muovasi
folk- ja hardrockelementeillä.
Kyseisellä albumilla Barre osoittaa
taitonsa koukukkaiden melodioiden taitajana ja jopa kovissa rockpaloissa
hänen soittotyylinsä on elegantti. Vuonna 2012 Jethro Tullin konsertoinnin
loputtua Barre kokosi yhtyeen keikkailua ja omaa nimeään kantavan
kokoelma/livelevyn levyttämistä varten. Mukana olivat Tullin jäsenet
Jonathan Noyce ja Doane Perry, joista jälkimmäinen jakoi tehtävät
rumpali Fred Moreaun kanssa, sekä John Mitchell ja kitaristi Pat O' May.
Vuonna 2014 Barre ilmoitti keikkailevansa akustisen kvartetin kanssa,
johon kuuluivat mm. Dan Crisp ja Alan Mya. Samalla Barre promosi
Prog-musiikkilehdessä hyvät arvostelut saanutta albumia Away with Words.
Syyskuussa 2014 oli vuorossa pitkäsoitto Order to Play. Vuonna 2014
Martin Barre ilmoitti kuudennesta sooloalbumistaan. Back to Steel on hänen mukaansa blueslevy. Vuonna 2018 seurasi albumi Roads Less Travelled. Vuonna 2019 Barre teki kiertueen Yhdysvalloissa. Tuolloin hänen liittymisestään Jethro Tulliin ja albumin Stand Up ilmestymisestä oli kulunut 50 vuotta. Barre on maininnut, ettei kuuntele muita
kitaristeja, jottei ottaisi heiltä vaikutteita. Hän ei myöskään ole
koskaan ottanut soittotunteja. Vaikuttajakseen Barre on kuitenkin
tunnustanut amerikkalaisen rockyhtyeen Mountainin kitaristin Leslie
Westin. Barren tunnetuimpiin töihin Jethro Tullin repertuaarista
lukeutuvat kappaleet Aqualung, Cross-Eyed Mary ja Locomotive Breath.Ensiksi mainitun kappaleen soolon Soundsin lukijat äänestivät erääksi kaikkien
aikojen parhaista rockkitarasooloista. Vuonna 2007 Guitar World rankkasi
Aqualungin soolon 100 kaikkien aikojen parhaan joukkoon. Niin ikään
Aqualungilla Barre saavutti kaikkien aikojen 25:ksi parhaan kitarasoolon
Yhdysvalloissa ja 20:ksi parhaan kitarasoolon Britanniassa. Barren
työskentelyä ovat kehuneet esimerkiksi Mark Knopfler, Joe Bonamassa,
Steve Vai, Joe Satriani ja Rushin Geddy Lee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti