The Pretty Things:I
Solisti Phil Mayn ja kitaristi Dick Taylorin johtama The
Pretty Things oli brittiläisistä rhythm and blues-yhtyeistä kenties kaikkein
raain. Sen vuonna 1965 ilmestynyt esikoisalbumi edustaa brittiläistä
blueshurjuutta autenttisimmillaan The Animalsin ensimmäisten pitkäsoittojen ja
The Yardbirdsin legendaarisen esikoislevyn Five Live Yardbirds tavoin. The Pretty Thingsin esikoisalbumin
tunnetuinta antia edustavat erinomainen Roadrunner-versiointi ja niin ikään Bo
Diddleyn käsialaa oleva Mama Keep Your Big Mouth Shut sekä omaa tuotantoa
edustava Honey I Need, joista edellinen kelpasi coveriksi Albert Järviselle
toistakymmentä vuotta myöhemmin. Elias McDanielin, alias Bo Diddleyn ohjelmistosta
on coveroitu lisäksi She’s Fine She’s Mine ja toki mukana on myös yhtyeelle
nimen antanut Willie Dixonin Pretty Thing. Bluesin klassikoiden tuotannosta
tarjolla on lisäksi Jimmy Reediä Moon is Rising-kappaleen coverin muodossa. Lukuisten
muiden tyylisuunnan yhtyeiden tavoin myös Pretty Things on selannut Chuck
Berryn ansiokasta laulukirjaa, mutta valinnut versioitavakseen aavistuksen
harvinaisemmat Don’t Lie to Men sekä Oh Baby Dollin. Omaa tuotantoa edustavat
rypistykset 13 Chester Street sekä Unknown Blues sopivat mainiosti klassikoiden
sekaan. Judgement Day on kokonaisuuden ärhäkin rypistys ja ammattikirjoittajien
Jimmy Duncanin ja Alan Kleinin käsialaa oleva Big City rullaa kiitettävällä
intensiteetillä. Albumin Yhdysvalloissa ilmestynyt versio sisältää useita keskeisiä
brittipainokselta puuttuvia kappaleita. Mukana ovat muun muassa oman
varhaistuotannon huippuhetkiin lukeutuva I Can Never Say, jonkinasteisiksi
hiteiksi muodostuneet singlebiisit Don’t Bring Me Down ja Rosalyn, sekä
edellisen erinomainen kakkospuoli, omaa tuotantoa edustava We’ll Be Together.
The Pretty Thingsin kakkosalbumi, vielä vuoden 1965 aikana ilmestynyt Get the Picture jatkoi vielä
rhythm and bluesista versovana, mutta vuoden 1967 Emotionsiin ehdittäessä
alkoivat psykedeliavaikutteet olla oma keskeinen osansa myös Pretty Thingsin
musiikillista ilmaisua. Kehittyneemmän tyylin huipentuma oli vuoden 1968
lopussa ilmestynyt, jopa kaikkien aikojen ensimmäisenä rockoopperana pidetty
konseptialbumi SF Sorrow.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti