Meikit ovat aivan turhan
syöneet uskottavuutta erään glamrockin keskeisen yhtyeen varhaiskauden varsin
laadukkaasta musiikista. Visuaalisesti 20. tammikuuta 2018 66 vuotta täyttänyt tähtisilmä Paul Stanley, avaruusmies Ace
Frehley, kissamies Peter Criss ja demoni Gene Simmons olivat neljä Alice Cooperia
eri roolihahmoissa, mutta musiikillisesti yhtye yhdisti nerokkaan pelkistetyt
sävellykset hyviin melodioihin ja tarttuviin kertosäkeisiin. Jo vuoden 1973
puolella äänitetty ja seuraavan vuoden helmikuussa julkaistu Kissin debyytti edustanee laadukkainta tuotantoa, mitä yhtyeen originaalikvartetti on milloinkaan saanut aikaan.
Paul Stanleyn vokalisoima iskevä Strutter on heti levyn aluksi kiistaton
Kiss-klassikko. Tekstinsä
kohtaan”She wears satin like a Lady She gets her ways just like a child”
kappale on ominut inspiraatiota Bob Dylanin klassisesta hitistä Just Like A
Woman. Nothing to Losessa ääneen pääsee yhtyeen toiseksi laadukkain
vokalisti Peter Criss. Tekstipuolella kappaleeseen vaikutti Frankie Fordin
hitti Sea Cruise. Firehousen Paul Stanley sävelsi jo high school-aikoinaan.
Idean tähän hieman nyanssikkaampaan rockkappaleeseen tarjosi Roy Woodin
luotsaaman brittiläisen The Move-yhtyeen hitti Fire Brigade. Let Me Know on
albumin unohdettu helmi. Bridgeään lukuun ottamatta se perustuu Stanleyn
vanhaan biisiin nimeltä Sunday Driver. Neil Rydellin hitti Kissin’ Time päätyi
debyyttialbumin coveriksi yhtyeen keskeisiin taustahahmoihin lukeutuvan Neil
Bogartin kehotuksesta. Deuce edustaa Kissin esikoisella Gene Simmonsin
sävelkynää terävimmillään. Vaihtelevuutta albumin yleiseen musiikilliseen ilmeeseen tarjoaa
kekseliäs instrumentaali Love Theme from Kiss. Ärhäkkä 100, 000 Years edustaa
albumia raaimmillaan ja erinomaisen päätöskappaleen, Peter Crissin raspilla
laulaman Black Diamondin teemana ovat New Yorkin huorat. Kappalemateriaalin
valmius selittää osaltaan Kissin debyytin onnistumisen. Kakkospitkäsoitolleen,
samaisen vuoden lokakuussa ilmestyneelle Hotter than Hellille yhtye sai
säveltää jo aivan uusiakin kappaleita. Levyn huippuihin lukeutuvat erityisesti
Simmonsin upean melodinen Goin' Blind, Stanleyn Freen klassikolle Allright Now kunniaa
tekevä nimikappale sekä Frehleyn keikoilla esittämätön timantti Strangeways.
Kolmas pitkäsoitto Dressed to Kill piti sisällään Rock Bottomin, Anything For
My Babyn ja Love Her All I Canin kaltaisia huippuhetkiä. Suurmenestys antoi
kuitenkin odottaa itseään Alive!-tuplaan saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti