Taru Glad (Huhtajärvi) muistetaan ensisijaisesti maamme
ensimmäisiin tyttöyhtyeisiin kuuluneen Ilonan ja Juice Leskisen 90-luvun alussa
vaikuttaneen yhtyeen ETC:n rumpalina. Taru on soittanut lähes kaikki nämä
vuodet ja hänellä oli aikaa koko tähänastisen musiikilliseen uransa kattavaan
katsaukseen.
Milloin aloitit soittamisen?
”Olin varmaan yhdeksänvuotias, kun tein pahvilaatikosta
rummut. Vanhemmat näki, että tytöllä on rytmitajua ja ostivat sellaset
harjottelurummut. Sitten ostin oikeet rummut, eikä menny kauankaan, kun soittelin
isän kanssa Pohjanmaalla humppaa, jenkkaa, valssia, polkkaa. Siellä oli kaks
haitaristia tuvassa ja säestettiin niitä. Mun isä oli myös rumpali. Kun täytin
kolmetoista, Matti Takala opetti mulle rokkikompin soiton Poikkeustila-nimisellä
nuorisoklubilla, missä kävi vain punkkareita. Itse olin punk vähän, mutta
kuitenkin. Ei menny montaa kertaa, kun kävin Matti Takalalla treeneissä, kun
hän ilmoitti, että tyttöbändi tarviisi rumpalia. En ollu paljoo rockia soittanu, mutta kun
kuulin ettei ne tytötkään, niin kynnys lähteä ei ollut niin suuri ja siitä se
sitten lähti. Nimi Ilona tuli suoraan kalenterista. Toinen vaihtoehto oli
Valio. Ennen ensimmäisiä Rockin SM-kilpailujen välieriä treenattiin ihan tosissaan.”
Miten sopeuduit bändiin
kuopuksena?
”Hyvin, mutta olin nuori ja ujo, eikä siihen aikaan ollut
perään katsojaa mukana, niin kuin tänä päivänä alaikäisillä
musiikkibisneksessä. Kolmetoistahan mä vasta olin.”
Ilonan
debyyttialbumin jälkeen alkoi ahkera keikkailu?
”Levynteko oli ihan
duunia ja Sudqvistin Mika oli pöydän takana vääntelemässä nappuloita ja
neuvomassa meitä ja myöhemmin tuottaja oli TT Oksala. Kimppakeikkoja tehtiin
ainakin Popedan, Yön, Kolmannen naisen ja Peer Güntin kanssa. ”
Pääsit soittamaan Twist Twist Erkinharjun rumpusetillä?
”Tamlanderin Sirpa,
meidän ensimmäinen laulaja, jonka lavaesiintyminen oli niin rock, että se vei
meitä vauhdilla eteenpäin, puhui Twist Twist Erkinharjusta. Mä en silloin vielä
edes tiennyt, kuka se oli; olin niin nuori. Sitten kun näin, miten se soitti ja
pääsin soittamaan sen rumpuja, tajusin miten kovasta jutusta on kyse. Twist
Twistillä oli niin iso setti, että eihän mua paljon näkynytkään sen takaa.”
Ovatko jotkin keikkapaikat jääneet mieleen erityisen hyvinä ?
”Siilinjärven Huvikumpu ja Köyliön Lallintalo, nää
perinteiset. Tanssilavoista tykättiin enemmän kun clubeista. Festarit olivat
ykkösjuttu ja niillä soitettiin ainakin Anthraxin lämppärinä. Se on jäänyt
mieleen, kun kitaristilla ja basistilla oli monia kymmeniä Marshallin kaappeja
päällekkäin lavalla. Tosin en tiedä, oliko ne kytketty kaikki, mutta siistiltä
se silloin näytti. Kun soitettiin
Eestissä, siellä oli 30 000 hengen yleisö. Ne oli todella kovat festarit.
Se oli jo sitä aikaa, kun Sami Ruusukallio oli bändissä.”
Ilonan kakkosalbumi Ähäkutin useammasta kappaleesta tehtiin
musiikkivideot?
”Ne oli aika hauskoja ne videontekohetket. Mentiin puvustoon ja päätettiin vasta siellä,
mitä pannaan päälle. Eikä me todellakaan oltu suunniteltu, että tällainen video
nyt tehdään. Ne syntyi useimmiten vasta tekohetkellä.
Luostarilupaus-kappaleessa päädyttiin nunnankaapuun ja hauskaa oli.”
Viimeinen pitkäsoitto
Ilotulitus oli Ilonalle iso harppaus eteenpäin?
”Sami Ruusukallion tultua bändiin Samin osaaminen ja
soittotaito vaikuttivat koko bändiin. Hän auttoi Tonia kitaransoitossa. Sami
teki myös hyviä biisejä. Ilonaa ei kuitenkaan olisi kannattanut lopettaa,
vaikka Sami lähti. Toni pyysi mua mukaansa kokoonpanoon, joka olisi ollut Toni
ja Taru. En halunnut silloin lähteä mukaan, koska mä koin, että me oltiin bändi
ja meidän olisi pitänyt jatkaa bändinä. Ilonan viimeisellä keikalla Tampereen
Cabaret Oscarissa tupa oli täynnä väkeä.”
Ilonan jälkeen Tarun työsarkaa edusti Juice Leskisen
ETC-yhtye. Kuinka päädyit mukaan Juicen matkaan?
”Juice oli kysynyt Jouko Karppaselta, lähtiskö Taru bändiin
ja Taruhan lähti. Se oli mahtavaa aikaa. Sitä ennen me oltiin roudattu itse.
Juicella oli lavamiksaaja, miksaaja, valomies ja autokuski. Ei tarvinnu, kun
mennä valmiiseen pöytään soittamaan. Juice-aika oli todella mukavaa; meillä oli
hyvä porukka. Simsalabim Jim-levyn teko oli työtä, työtä, työtä. Lisäks tehtiin
sinkku Sietämätön mies/Herbaa, joista jälkimmäisen lauloi meidän lavamiksaaja
Sidi Mäki-Laurila. Juice-pesti kesti reilut kaks vuotta. Juice anto mulle kaiken tekemänsä materiaalin,
nuottikirjat ja kaikki. Kyllähän niitä veivattiin, Juicen hittejä ja muita
klassikoita. Lauloin keikoilla myös taustoja. Santanan lämmittelykeikka Turun
Typhonissa oli kyllä hyvä. Täysi sali. Soitettiin silloin muuten encorena Black
Magic Woman.”
Leskisen bändin jälkeen sait kiinnityksen reggaeyhtye
Dreadlineen?
”Kävin Dreadlinen keikoilla ja tunsin sen soittajat,
erityisesti edellisen rumpalin Callon, joka oli mun hyvä ystävä. Tuntui
uskomattomalta päästä soittamaan kyseistä musiikkia. Pari viikkoa treeniä ja
soitettiin eka keikka Kaivopuiston ulkoilmakonsertissa. Siellä oli varmasti
10 000 ihmistä kuulemassa ja hyvinhän se meni. Olen nopea oppimaan.
Reggaen soittaminen on nimittäin oma maailmansa. Asuin Pietarsaaressa studiolla
ja kävin vain välillä kotona. Ulkomaankeikkoja tehtiin ainakin Ruotsissa,
Tanskassa, Venäjällä ja laivoilla. Meillä oli tosi hyvä äänentoisto. Musiikki
ja soundi oli siihen aikaan tosi hyvänkuulosta sekä lavalla että levyllä. Moni
tuli keikan jälkeen kehumaan meidän äänentoistoo. Dreadlinea kesti vuoteen
1996. ”
Myös Dreadlinen lisäksi sulla on ollut musiikillisia
proggiksia?
”Tällaisii pienempiä. Reggaebändi Noitarepo Roots teki
singlen, joka miksattiin Jamaikalla. Angie’s Farm oli tamperelainen coverbändi,
jossa myös lauloin taustoja. Ne olivat tunnettuja englanninkielisiä biisejä,
kuten I Feel the Earth Move ja You’re No Good. Suurin onni oli varsin jännä. Mä
opettelin tossa välissä nuotit. Vuorisen Esko Tampereen Filharmonisesta halus
jeesata. Hän opetti mulle nuotit. Ollaan edelleen kavereita ja käydään
soittamassa treenikämpällä. Hän on jazzpuolen rumpali. Suurin onni on hänen
poikansa bändi. Mä soitin siinä maitotonkasta tehtyä rumpua, missä oli
hirvennahkakalvo ja lehmänkellosoundi. Siinä oli välillä rumpusetti mukana,
lisäksi huilu, trumpetti, djembe, basso ja haitari. Tämmöstä etnomusiikkia. Mä
oon soittanu aika monenlaista musiikkia. Perusjuttujen jälkeen poppia, rockia,
heviä, reggaeta ja etnomusiikkia. Muutama vuosi oli välissä, että en paljon
soitellu, mutta muuten olen soittanut koko ajan. Parhaillaan kasassa on pieni
porukka, jonka ohjelmistossa on myös omia sävellyksiäni, mutta aika
alkutekijöissä ollaan. Olen myös kuunnellut musiikkia laidasta laitaan.
Vinyyleitä on vielä aikamoinen läjä ja pitäis laittaa levysoitin kuntoon, sillä
siellä on helmiä. Punkkia on paljon; The Clashia ja Pelle Miljoonaa ainakin.
Curea ja Lords of the New Churchia kuuntelin jossakin vaiheessa. Pink Floyd,
Bob Marley, Mike Oldfield, JJ Cale, Jethro Tull ja paljon kaikkea muuta…”
Mainitsisitko joitakin suosikkirumpaleitasi?
”The Policen Stewart Copeland. Oli soittaja kuin soittaja,
pitää olla jotakin omaa, mikä kiinnostaa. Sekoittamalla eri musiikkityylejä ja
elämällä sen musiikin mukana tuo jotain sellaista, mikä mua alkaa kiinnostaa.
Copeland on hyvä esimerkki siitä, tykkään hänen tyylistään soittaa. Nuorena,
kun aloin soittaa, idolit oli Mötley Crüen Tommy Lee ja Hanoi Rocksin Razzle.
Näin Tommy Leen Kanadassa miesten hajuvesikaupassa. Pääsin myös samaan kuvaan
Tommyn kanssa ja se on tietenkin tallessa. Kyllähän legendaarisia soittajia
tyyliin Mitch Mitchell, John Bonham ja Ian Paice arvostaa. Sen ajan tyyli oli
tykittää niin paljon tavaraa, kun mahtuu. Suomalaisista tykkään Aku Syrjän
tyylistä. Ippe Kätkä täytyy mainita. Toivoisin, että vielä löytyisi hyvä bändi,
missä soittaa. Taitoja mulla on ja ne on vaan kehittyny tässä vuosien varrella.
Olen viettänyt hiljaiseloa ihan tarkoituksella."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti