Saksan hardrockylpeys Scorpions perustettiin rytmikitaristinsa Rudolf
Schenkerin ansiosta niinkin varhain kuin vuonna 1965. Aluksi yhtyeen
musiikissa oli vaikutteita beatmusiikista ja Schenker huolehti myös
vokalistin tehtävistä. Vuonna 1970 mukaan liittyivät Rudolfin nuorempi
veli, soolokitaristi Michael Schenker ja solisti Klaus Meine. Vuonna
1972 yhtye levytti ja julkaisi esikoisalbuminsa Lonesome Crow
kokoonpanolla, jonka rytmiryhmän muodostivat rumpali Wolfgang Zhiony ja
basisti Lothar Heimberg. Debyyttipitkäsoiton tiimoilta tehdyllä
kiertueella Scorpions toimi lämmittelyesiintyjänä U.F.O. -yhtyeelle.
Kiertueen loppupuolella Michael Schenker hyväksyi tarjouksen liittyä
U.F.O.:n soolokitaristiksi. Hänet Scorpionsissa aluksi kiertueen
loppuosan ajan korvasi Schenkerin veljesten tuttu Uli Roth. Michael
Schenkerin ero Scorpionsionsista johti yhtyeen hajoamiseen vuonna 1973.
Uli Roth ei tässä vaiheessa hyväksynyt Scorpionsin soolokitaristin
pestiä, vaan jatkoi työskentelyä entisessä yhtyeessään Dawn Roadissa.
Rudolf Schenker päätti jatkaa soittamista Rothin kanssa, mutta ei
viimeisimmällä Scorpions-kokoonpanolla. Hän meni seuraamaan Dawn Roadin
treenejä ja päätti liittyä yhtyeeseen, jonka muodostivat tuossa
vaiheessa Roth, basisti Francis Bucholtz, kosketinsoittaja Achim
Kirshning ja rumpali Jürgen Rosenthall. Roth ja Bucholtz kehottivat
Schenkeriä kutsumaan Klaus Meinen mukaan vokalistiksi. Pian hän tekikin
niin. Vaikka yhtyeessä oli runsaammin jäsenistöä Dawn Roadista kuin
Scorpionsista, yhtye päätti käyttää jälkimmäistä nimeä, sillä
Scorpionsilla oli jo jonkin verran nimeä saksalaisessa hardrock- scenessä
ja julkaistuna yksi pitkäsoitto. Vuonna 1974 Scorpionsin uusi line up
julkaisi pitkäsoiton Fly to the Rainbow. Siitä muodostui edeltäjäänsä
suositumpi nimikappaleen ja Speedy's Comingin kaltaisten raitojen
määritellessä yhtyeen soundia.
Achim Kirshning jätti Scorpionsin albumin
levytyksen jälkeen. Myös Jürgen Rosenthalin oli erottava, sillä häntä
odotti armeija. Vuonna 1976 hän liittyi saksalaiseen progeyhtyeeseen
nimeltä Eloy, ja levytti sen kanssa kolme pitkäsoittoa. Rosenthalin
tilalle tuli heinäkuussa 1974 Jurgen Fechter. Vuonna 1975 belgialaisesta
Rudy Lennersista tuli Scorpionsin seuraava rumpali. Kyseisenä vuotena yhtye julkaisi pitkäsoiton In Trance, joka merkitsi
pitkäaikaisen yhteistyön alkua saksalaistuottaja Dieter Dierksin kanssa.
Albumi merkitsi yhtyeelle myös suurta musiikillista harppausta eteenpäin. Scorpions oli
löytänyt hardrocktyylinsä ja saavutti digggarikuntaa niin Saksassa kuin
ulkomailla Robot Manin, Dark Ladyn ja albumin nimikappaleen kaltaisten
ässäbiisien ansiosta. Vuonna 1976 Scorpions julkaisi hyvät arviot
saavuttaneen pitkäsoiton Virgin Killer, jonka kohokohdista mainittakoon
Hell Cat ja Backstage Queen. Seuraavana vuonna Rudy Lenners erosi
henkilökohtaisista syistä. Tilalle saatiin Herman Rarebell. Vuoden 1977
Scorpions-albumia Taken by Force RCA Records promosi edeltäjiään
voimakkaammin. Sen kappaleista singleraita Steamrock Fever pääsi mukaan
RCA:n useammalle promolevylle. Uli Roth ei ollut tyytyväinen
Scorpionsin uuteen, kaupallisempaan musiikilliseen tyyliin. Hän osallistui vielä
Japanin-kiertueelle, mutta lähti perustamaan omaa yhtyettään Electric
Sun ennen kyseiseltä kiertueelta kasatun, legendaarisen maineen
saavuttaneen tuplaliven Tokyo Tapes julkaisua. Euroopassa ja
Yhdysvalloissa albumi sai julkaisunsa vasta puoli vuotta Japania
myöhemmin. Kesäkuussa 1978 testattuaan yli 140 kandidaattia Scorpions
valitsi uudeksi kitaristikseen Mathias Jabsin. Scorpions siirtyi
Yhdysvalloissa RCA:lta Mercury Recordsille ja muualla maailmassa
Harvest/Electrolalle.
Vuonna 1979 ilmestynyt pitkäsoitto Lovedrive
merkitsi Scorpionsin lopullista maailmanlaajuista läpimurtoa. Yhtye
täydensi hardrocktyyliään balladeilla ja albumin klassikoiksi ovat
muodostuneet Loving You Sunday Morning, Always Somewhere, todellinen
slovarikaunokki Holiday ja instrumentaali Coast to Coast. Michael
Schenker palasi hetkeksi Scorpionsiin Lovedriven levyttämisen aikana,
mutta hän oli loppujen lopuksi mukana ainoastaan kolmella albumin
raidalla. Lovedrive nousi jopa Yhdysvaltojen listalla sijalle 55.
Michael Schenker kärsi alkoholiongelmista ja Mathias Jabs korvasi hänet
Scorpionsissa lopullisesti huhtikuussa 1979. Lovedrivea seurannut
Scorpionsin vuoden 1980 pitkäsoitto Animal Magnetism osoittautui myynti-
ja arvostelumenestykseksi. Klassikkotuotantoa pitkäsoitolla edustavat
erityisesti Make It Real sekä The Zoo. Klaus Meine kärsi tässä vaiheessa
kurkkuongelmista ja hän joutui menemään leikkaukseen. Scorpions alkoi
työstää seuraavaa pitkäsoittoaan Blackout Don Dokkenin huolehtiessa
taustavokaaleista. Parhaaksi onneksi Meine toipui täysin. Hänen
laulusuorituksensa Scorpionsin seuraavalla pitkäsoitolla, vuonna 1982
ilmestyneellä Blackoutilla olivat erinomaisia. Albumista muodostui
Scorpionsin siihen mennessä suurin menestys ja siltä julkaistiin kolme
singleä; No-One Like You, Dynamite ja nimikappale. Blackoutin suosion
myötä Scorpions konsertoi 375 000:lle kuuntelijalle San Bernandinossa, Kaliforniassa
pidetyllä festivaalilla 1983. Yhtyeen seuraava pitkäsoitto Love At First
Sting julkaistiin vuonna 1984. Vasta sen myötä Scorpions saavutti
sellaisen supertähtiaseman, jollaisesta se myös nykyisin tunnetaan.
Albumin singlejulkaisuista, joihin lukeutuivat Rock You Like A
Hurricane, Bad Boys Running Wild, Big City Nights ja voimaballadi,
sittemmin lukuisille kokoelmalevyille päätynyt Still Loving You, tehtiin
MTV:llä runsaasti näkyvyyttä saaneet videoversiot.
Love at First
Stingiä seurasi ahkera keikkailua ja yli vuoden kestäneeltä
maailmankiertueelta Scorpions julkaisi vuonna 1985 toisen livetuplansa
World Wide Live. Se nousi Yhdysvalloissa sijalle 14. ja Euroopassakin
heltisi 18. tila. Pitkien kiertueiden jälkeen Scorpions palasi studioon.
Seuraava studioalbumi Savage Amusement ilmestyi vasta 1988. Se edusti
edeltäjiään kypsempää soundia esimerkiksi Def Leppardin tapaan.
Pitkäsoitto ei saavuttanut erityisen hyviä arvosteluja, mutta sisälsi
hitin Rhythm of Love. Savage Amusement -kiertueen myötä Scorpionsista
tuli vuonna 1988 Uriah Heepin jälkeen toinen länsimainen
Neuvostoliitossa konsertoinut rockyhtye. Heep oli konsertoinut Leningradissa jo joulukuussa 1987. Seuraavana vuonna Scorpions palasi
konsertoimaan Moskovaan. Yhtye on saavuttanut Neuvostoliitossa
vankan kannatuksen palaten esiintymään sinne säännöllisesti. Scorpions
halusi etäännyttää itsensä edellisen albuminsa soundista ja lopetti
yhteistyön pitkäaikaisen tuottajansa Dieter Dierksin kanssa. Scorpionsin
uudeksi tuottajaksi tuli Keith Olsen. Yhtye palasi studioon 1990 ja
samana vuonna ilmestynyt albumi Crazy World identifioitui melko
runsaasti jättisuosion saavuttaneeseen, balladituotantoa edustaneeseen
kappaleeseen Wind of Change. Tekstissään se heijasti niitä
sosio-kulttuurisia muutoksia, joita tapahtui Itä-Euroopassa ja muissa
osissa maailmaa kylmän sodan loppuvaiheessa. 21. heinäkuuta 1990
Scorpionsit saapuivat monien muiden artistien tavoin Roger Watersin
vieraiksi Berliiniin. Esitettävänä oli massiivinen näkemys Pink Floydin
The Wallista. Scorpionsin osalta työn alla olivat kumpikin versio
kappaleesta In the Flesh. Crazy Worldin tiimoilta tehdyn kiertueen
jälkeen pitkäaikainen basisti Francis Bucholtz jätti yhtyeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti