Kuudes maaliskuuta 1970 Motown
Recordsin julkaisemana ilmestynyt Psychedelic Shack on The Temptationsin
kahdestoista studioalbumi, joka edustaa yhtyeen psykedeelistä tyyliä
puhtaimmillaan Pitkäsoitto on kokonaisuudessaan Norman Whitfieldin ja Barret
Strongin kirjoittama ja ensiksi mainitun tuottama. Motown-soundin
vastapainoksi kyseisellä albumilla hyödynnetään hardrockkitaroita,
syntetisaattorilla luotuja ääniefektejä, moniraidoitettuja rumpuja ja
stereo-soundisia liikkuvia lauluosuuksia, jotka kaikki osaltaan antavat
albumille The Temptationsin varhaisempaa tuotantoa raskaamman ja
vähemmän perinteisen olemuksen. Kyseessä on eräs viimeisistä
pitkäsoitoista, jonka The Temptationsin kolmas Dennis Edwardsista, Paul
Williamsista, Eddie Kendricksistä, Melvin Franklinista ja Otis
Williamsista koostunut kokoonpano työsti. Paul Williams oli kamppaillut
alkoholisminsa kanssa jo viiden vuoden ajan ja Temptations joutui
välillä hyödyntämään hänen tuuraajanaan Otis Williamsin vanhaa ystävää
ja The Monitors-yhtyeen leadvokalistina toiminutta Richard Streetiä. Eddie
Kendricksin erimielisyydet Otis Williamsia ja Melvin Franklinia kohtaan
kasvoivat ja yhtye ei pitänyt tavasta, jolla levy-yhtiö sitä kohteli.
Mainitut seikat johtivat Kendricksin eroamiseen The Temptationsista
alkuvuodesta 1971. Kuten The Temptationsin psykedeelisen kauden
albumeilla yleisestikin, Norman Whitfieldillä oli täysi luova kontrolli
myös Psychedelic Shackin tapauksessa. Kendricksillä oli kuitenkin mahdollisuus lauluharmonioiden ajoittaiseen sovitustyöhön. Pitkäsoitto alkaa sen
nimikappaleella, tosin aluksi kuullaan pieni pätkä Temptationsin
varhaisempaa hittiä I Can't Get Next to You. Psychedelic Shackin
nimikappale julkaistiin albumin ainoana singlenä ja se erosi kaikista yhtyeen varhaisemmista levytyksistä. Kappaleessa lauluosuudet,
kitaralinjat ja rummut vaihtavat paikkaa stereospektrissä. Kaikilla
Temptationsin jäsenillä on kappaleessa omat soolo-osuutensa.
Kosketinsoittaja Earl Van Dyke muistaa Psychedelic Shackin eräänä
suosikkinauhoituksistaan. You Make Your Own Heaven and Hell Here Right
on Earth julkaistiin Temptationsin vuoden 1971 singlemenestyksen Just My
Imagination (Running Away with Me) b-puolella. Motown-yhtyeisiin
lukeutunut Undisputed Truth levytti kappaleesta Whitfieldin tuottaman ja
originaaliin verrattuna hidastempoisemman coverversion, joka saavutti
R&B-listalla sijan 24. Myös Undisputed Truthin edellinen single
Smiling Faces Sometimes oli ollut alun perin The Temptationsin
tuotantoa. Hum Along and Dance on sanaton kappale, joka osaltaan kuvasti
tuottajan sananvaltaa yhtyeeseen. Vuonna 1973 Rare Earth ja The
Jackson 5 levyttivät kumpikin kyseisestä kappaleesta coverversionsa. Psychedelic Shackilla mainittua biisiä seuraa yli kahdeksanminuuttinen Take a Strol
thru Your Mind, jolla kaikki viisi The Temptationsin jäsentä jakavat
lauluosuudet. Pitkäsoiton kakkospuolen avaa sen ainoa balladi, It's
Summer, jonka puheosuudesta vastaa yhtyeen basso Melvin Franklin. The
Temptations levytti kappaleesta myöhemmin vokalisoidun version albumilleen
Solid Rock ja tuolloin kappale julkaistiin myös singleformaatissa. War
on Paul Williamsin ja Dennis Edwardin vokalisoima vakava protesti
Vietnamin sotaa vastaan. Motown levy-yhtiö vastaanotti runsaasti
pyyntöjä kappaleen julkaisemiseksi singleformaatissa. The Temptationsin uraa ei
kuitenkaan haluttu vaarantaa kyseisellä poliittissävytteisellä
kappaleella ja niinpä se ilmestyikin singlenä Edwin Starrin levytyksenä.
Psychedelic Shackin kaksi viimeistä kappaletta ovat myös Gladys Knight
& The Pipsin levyttämiä. You Need Love Like I Do (Don't You) on
Temptationsin näkemyksenä Kendricksin leadvokalisoima ja Pips levytti
oman versionsa kappaleesta samoihin aikoihin ja se julkaistiin singlenä.
Albumin päättää Kendricksin liidaama yli seitsenminuuttinen Friendship
Train, jonka The Pips julkaisi singlenä jo edellisenä vuonna. Tom Jones
ja Heather Small levyttivät coverversion You Need Love Like I Do (Don't
Yousta) Jonesin vuonna 1999 ilmestyneelle albumille Reload.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti