tiistai 6. marraskuuta 2018

Keskiviikon klassikko:Bluesartistin hardrockimpaa soundia

Bonnie Raitt:Green Light

Vuonna 1982 ilmestynyt Green Light on yhdysvaltalaisen kitaristin, solistin ja biisintekijän Bonnie Raittin kahdeksas studioalbumi. Kyseisen pitkäsoiton ilmestymisvuonna antamassaan haastattelussa Raitt mainitsi halunneensa työstää albumin, joka oli yhdistelmä kaikesta siitä musiikista, jota hän oli viime aikoina kuunnellut. Raittin tuonaikaisiin diggauskohteisiin lukeutuivat esimerkiksi Billy Burnette, The Blasters, Rockpile ja rockabillyn niin kutsuttu uusi aalto. Raitt halusi päästä eroon Peter Asherin tuottaman ja vuonna 1979 ilmestyneen albuminsa The Glow sileästä soundista. Samalla hän oli pettynyt kyseisen pitkäsoiton saamaan vähäiseen huomioon. Raitt oli pettynyt myös siitä, ettei hänellä ollut ollut mahdollisuutta levyttää albumia, joka soundaisi siltä, miltä hän halusi sen soundaavan. Muutettuaan Shangri-Lahan Raitt halusi palata juurilleen ja siihen funkahtavaan soundiin, jota hänen varhaisilla albumeillaan oli kuultu. Samalla Raitt mainitsi, ettei ollut täysin tyytyväinen kyseisten levyjen soundiin. Mainitut albumit kuulostavat siltä, että artistilla olisi ollut niitä levyttäessään hauskempaa kuin todella oli. Green Light oli Raittin mukaan hänen albumeistaan ensimmäinen, jota työstäessään hänellä oli oikeasti hauskaa. Raittin albumeista Green Light saavutti parhaat arvostelut vuosiin. Esimerkiksi Robert Christgaun mukaan The Glow -albumilla nykyajan naispuolinen tulkitsija kieltäytyi kuolemasta ja hyödyntäessään vanhoja oletettuja vaikutteitaan hänellä menee vielä paremmin. Green Lightin vahvuudet sijaitsevat siinä määrin syvällä, ettei albumi nappaa kertarysäyksellä ja siihen tutustumisen voisi aloittaa esimerkiksi raidasta Me and the Boys. Raittin itsensä mukaan Green Lightin ajoittaiset hardrockvaikutteet tulivat yllätyksenä joillekin hänen ystävilleen. Hän vastaanotti albumista myönteistä palautetta niiltä, joiden suhtautuminen rockiin muistutti artistia itseään. Konservatiivisemmat ystävät toivoivat Raittin edelleen pidättäytyvän akustisvoittoisemmassa tyylissä. Green Lightin coverkappaleista nostettakoon esiin Dylan-laina Let's Keep It Between Us sekä yllättävimpänä Eddy Grantin varhaisen yhtyeen The Equalsin hitti Baby Come Back.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti