Dr. Feelgood:Sneakin' Suspicion
Vuonna 1977 ilmestynyt Sneakin’ Suspicion on Dr. Feelgoodin
neljäs studioalbumi. Se jäi myös yhtyeen legendaarisimman kokoonpanon
joutsenlauluksi, sillä kitaristi ja keskeinen biisintekijä Wilko Johnson jätti
yhtyeen albumin levyttämisen aikaan. Tämä oli lähellä merkitä Dr. Feelgoodin
loppua. Yhtyeen diskografiassa Sneakin’ Suspicion ei nauti vastaavanlaisesta
arvostuksesta, kuin muut Wilko Johnsonin aikaiset Feelgoodin pitkäsoitot, eli
studioalbumit Down by the Jetty ja Malpractise sekä legendaarinen konserttitaltiointi,
yhtyeen levyistä ainoana kotimaassaan listakärkeen kivunnut Stupidity. Kuitenkin myös Sneakin’ Suspicionilla on
kiistattomat ansionsa ja huippuhetkensä. Kesäkuussa 1977 pitkäsoitto saavutti
kotimaassaan juuri top tenin ja pysytteli listalla kuuden viikon ajan.
Yhdysvalloissa Dr. Feelgood ei onnistunut saavuttamaan kaivattua suosiota ja
siellä Sneakin’ Suspicion jäikin yhtyeen viimeiseksi julkaistuksi albumiksi. Puolet Sneakin’ Suspicionin kappaleista
edustaa omaa ja puolet lainattua tuotantoa. Wilko Johnsonin verevä ja
revittelevä kitarointi dominoi silti myös kyseisellä albumilla. Rivakalla rytinäbluesraidalla Paradise häntä
kuullaan myös leadvokalistin ominaisuudessa. Lucky Seven ja Walking on the
Edge jatkavat onnistuneesti operointia yhtyeen
ydinosaamisen alueella. Johnsonin kappaleista klassikkostatuksen
ansaitsee vähintään albumin revittelevää rhythm and bluesia esimerkillisesti
edustava nimikappale. Siitä muodostui yhtyeen ensimmäinen menestys
singleformaatissa julkaistuna. Pitkäsoiton lainakappaleista tunnetuin on
albumin päättävä Bo Diddley- cover Mama (Keep Your Big Mouth Shut), jonka
muista levyttäjistä mainittakoon brittiläisen rytinäbluesin ydinryhmään
lukeutuva The Pretty Things sekä kotimaisten kitaristien kärkikastia edustava
Albert Järvinen, joka versioi kyseisen kappaleen vuonna 1978 Timo Kojon
vokalisoimana. Ain’t Nothing Shaking (But the Leaves on the Treesin) säveltäjistä
tunnetuin lienee Eddie Fontaine ja jopa Beatles soitti kyseistä kappaletta
Hampurin-keikoillaan. You’ll Be Minen sävellyksestä vastaa legendaarinen
bluesmies Willie Dixon, mutta kyseisen albumin covereista Feelgoodin
näkemyksenä tutuimmaksi on muodostunut tiukkaa rypistysosastoa tarjoava Lights
Out. Wilko Johnsonin tilalle tullut John, eli Gypie
Mayo onnistui hänkin mainiosti jo ensimmäisellä Feelgood-pitkäsoitollaan Be Seeing
You.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti