Copeland levytti lisäksi salanimellä Klark Kent
useita singlejä. Niistä Don’t Care saavutti brittilistalla sijan 48. jo useita
kuukausia ennen The Policen debyyttihittiä Can’t Stand Losin’ You. Vuonna 1980
Copeland julkaisi Klark Kentin nimellä pitkäsoiton, jolla hän vastasi kaikista
instrumenteista ja leadvokaaleista. The Policen lopetettua keikkailunsa vuonna
1984 Copeland julkaisi sooloalbumin Rhythmatist, jolla oli mukana afrikkalaisia
muusikoita. Kyseessä oli soundtrack samannimiseen elokuvaan, jota Copeland oli
niin ikään ollut mukana kirjoittamassa. The Police yritti reunionia vuonna
1986, mutta se ei toteutunut. Yhtyeen hajoamisen jälkeen Copeland sävelsi
musiikin useiden elokuvien soundtrackeille, joista mainittakoon pikaisesti
Airborne, Talk Radio, Wall Street sekä Riff Raff. Copelandin muille artisteille
tekemistä äänityksistä mainittakoon Peter Gabrielin vuoden 1986 klassikkoalbumi
So, jolla Stewart soitti kappaleella Red Rain, Mike Rutherford sekä Tom Waits.
Vuonna 1989 Copeland perusti yhtyeen Animal Logic jazzbasisti Stanley Clarken
ja laulaja/lauluntekijä Deborah Hollandin kanssa. Yhtye saavutti menestystä
ensimmäisellä albumillaan ja teki maailmankiertueen. Kakkospitkäsoitto ei
menestynyt enää edeltäjänsä veroisesti ja yhtye lopetti toimintansa. Vuosina 1998–2002 Copeland sävelsi musiikkia playstation-peli Spyro the Dragonin soundtrackeille.
Vuoden 2007 Grammy Awardsissa The Police esiintyi yhdessä sitten vuoden 1986
esittäen varhaistuotantonsa keskeisiin kappaleisiin lukeutuvan Roxannen.
Paluukiertue ajoittui vuosiin 2007–2008. Se koostui kaikkiaan 151
esiintymisestä viidessä maanosassa. Kyseisenä aikana Copeland julkaisi
soolotuotannostaan koostuvan Stewart Copeland Anthologyn. Vuodesta 2008 lähtien
Copeland on työstänyt eri orkestraatioihin liittyviä musiikillisia töitä ja
toukokuussa 2011 hän avasi oman youtube-kanavansa. Vuodesta 2015 lähtien
Copeland on vaikuttanut kvintetissä nimeltä Off the Score. Vuonna 2017 hän muodosti superyhtyeen Gizmodrome Adrian Belewin, Mark Kingin ja Vittorio Cosman kanssa. Yhtyeen nimeä kantava albumi ilmestyi samaisena vuonna. Vuonna 2021 Copeland ja Ricky Kej julkaisivat yhteisen albumin nimeltä Divine Tides. Se koostui yhdeksästä kappaleesta ja kahdeksasta ympäri maailmaa kuvatusta musiikkivideosta. Huhtikuussa 2022 Copeland vastaanotti mainitusta albumista uransa kuudennen ja Kej toisen Grammyn. Kategoriana oli paras new age-albumi. Syyskuun viidentenä 2021 Weimarin kansallisteatterissa sai ensi-iltansa Copelandin Jonathan Mooren librettoa lukuun ottamatta kirjoittama ja Nikola Teslan elämästä kertova ooppera Electric Saint. Kuudes helmikuuta 2023 albumi Divine Tides toi Copelandille seitsemännen ja Ricky Kejlle kolmannen Grammy-palkinnon parhaan immersiivisen audioalbumin kategoriassa.
perjantai 15. heinäkuuta 2016
Lauantain pitkä:Eräs kaikkien aikojen rockrumpaleista
16. heinäkuuta 1952 syntynyt Stewart Armstrong Copeland on yhdysvaltalaismuusikko, joka soittaa useita instrumentteja ja tunnetaan etenkin
jäsenyydestään The Police-yhtyeen rumpalina sekä elokuva- ja videopelimusiikin
säveltäjänä. Lisäksi Copeland on kirjoittanut musiikkia balettiin, oopperaan ja
orkestereille. Erottuvalla soittotyylillään ja soundillaan Copelandista on muodostunut eräs kaikkien aikojen arvostetuimmista ja suosituimmista rumpaleista.
The Policen jäsenenä hän pääsi Rock and Roll Hall of Fameen vuonna 2003 ja
kahta vuotta myöhemmin modernien rumpalien Hall of Fameen. Kuluvana vuotena
Copeland sijoittui kymmenenneksi Rolling Stonen sadan kaikkien aikojen parhaan
rumpalin listalla. Virginiassa syntynyt Copeland vietti formatiiviset vuotensa
Egyptissä. Rumputunteja hän alkoi ottaa 12-vuotiaana. Hän opiskeli
Yhdysvaltojen kansainvälisessä yliopistossa ja Kalifornian yliopistossa.
Palattuaan Englantiin hän toimi progeyhtye Curved Airin vuoden 1974
paluukiertueen managerina ja vuosina 1975–1976 yhtyeen rumpalina. Vuonna 1977
Copeland perusti Stingin kanssa The Policen. Originaalin kitaristin Henry
Padovanin tilalle tuli nopeasti Andy Summers. The Policen varhaistuotanto
koostui ensisijaisesti Copelandin sävellyksistä, mutta myöhemmin Stingistä
muodostui yhtyeen keskeisin biisintekijä. Copelandin käsialaa olleita
kappaleita julkaistiin kuitenkin keskimäärin kaksi jokaisella The Policen
pitkäsoitoista ja hän osallistui yhtyetovereidensa kanssa myös kaikkien yhtyeen
sävellysten sovitustyöhön.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti