maanantai 18. heinäkuuta 2016

Tiistain tukeva:Joensuulaisen rootsmusiikin lipunkantajan levytystauko on ohi



Joensuulaisen rootsmusiikin todellisen lipunkantajan Wild Willie & Big Dealin, joka 90-luvun loppupuolelle saakka käytti nimeä Wild Willie & NoBigDeal, ensimmäiset treenit ajoittuivat jo niinkin varhaiseen ajankohtaan, kuin joulukuulle 1991. Solisti Esa ”Willie” Hämäläinen, kitaristi Petri ”Pate” Friman ja basisti Mika ”Läde” Karjalainen ovat olleet mukana yhtyeen kokoonpanossa alusta asti. Rumpalit ovat yhtyeen lineupissa vaihtuneet tiiviimmin. Jari Kämäräinen vaihtui ensiksi Arto Anttoseen, joka noin vuoden yhtyeessä viihdyttyään sai paikalleen Aki ”Stuuwe” Kilpeläisen, joka viihtyikin yhtyeessä vuoden 2000 loppuun asti. Pari vuotta mukana ollut nuori Hencca Kuskelin vaihtui veteraanisoittaja Anssi ”Ronski” Roseniukseen, mutta vasta Tuukka Riikosesta Wild Willie & Big Deal löysi viimeisimmän pysyvän kiinnityksensä. Ahkeran kotimaan keikkailunsa lisäksi juurimusiikkia tyylitajuisesti laajalta skaalalta tarjoava Wild Willie & Big Deal on konsertoinut esimerkiksi Saksassa viidestä kuuteen kertaa. Kyseiset reissut ovat aina käsittäneet kahdesta neljään esiintymistä ja lisäksi vierailuja radio- ja tv-lähetyksissä. Saksan visiiteistä eräs oli festivaaleilla, joiden pääesiintyjänä oli Joe Cocker. Lisäksi yhtye on käynyt keikoilla Ruotsissa, Espanjassa, Itävallassa, Eestissä ja Venäjällä. Erinomaisen tiukkana ja energisenä keikkayhtyeenä kunnostautunut Wild Willie & Big Deal on julkaissut myös useita omakustannelevyjä. Vuonna 1997 ilmestyi seitsemän kappaleesta koostuva cd, jonka biiseistä kuusi edustaa omaa tuotantoa. Vuonna 1999 oli vuorossa ensimmäinen täyspitkä albumi Tie up & Jive!, jonka biisilistaa voi pitää pätevänä läpileikkauksena yhtyeen tuonaikaisesta keikkaohjelmistosta. Japanissa yhtyeeltä julkaistiin kiekko nimeltä Hey Baba Leba, joka on kooste sen kahden ensimmäisen äänitteen biiseistä. Levyn julkaisi Thousands Records – niminen pikkumerkki, ja se on julkaissut paikallisen rootsmusiikin lisäksi myös mm. Wilko Johnsonia. Vuonna 2004 ilmestynyt, Ronski Roseniuksen rumpaloima pitkäsoitto Boogie Station edusti siihen mennessä ehdottomasti laadukkainta WW&BD:n levytystuotantoa ja nyt kesällä 2016 on viimein saatu julkaistuksi yhtyeen tuorein albumi, osuvasti nimetty Back in Business. Sen tiimoilta haastatteluun ehti kitaristi Pate.

12 vuoden levytystauko on ohi. Miksi Back in Business julkaistaan vasta nyt?
– Alun perin menimme studioon jo pari vuotta Boogie Stationin ilmestymisen jälkeen. Keskeytimme kuitenkin sessiot sillä kertaa, koska koimme, että äänitettäväksi kaavailtu materiaali ei ollut tarpeeksi laadukasta. Myöskään omaa materiaalia ei ollut mielestämme kasassa tarpeeksi. Siispä palasimme treenikselle ja keikkailemaan. Jatkoa kuitenkin jarrutti jäsentemme henkilökohtaisessa elämässä tapahtuneet muutokset, suurimpana rumpalin muutto Tampereelle muutamaksi vuodeksi. Eri paikkakunnilla asuminen hankaloitti keikkailua, mutta etenkin treenaamista ja sitä kautta myös uuden materiaalin työstämistä. Rumpalin palattua Joensuuhun kesti vielä hetkisen ennen kuin saimme kunnon kirjoitusvaihteen päälle ja se tapahtuikin oikeastaan vasta kun löimme äänityspäivät lukkoon. Varasimme siis studion ennen kuin meillä oli edes käsitystä siitä, mitä olemme menossa äänittämään. Mutta kuten taiteessa niin usein, deadline toimi tälläkin kertaa parhaana inspiraationa.
Vielä pohjien äänitysten jälkeen kohtasimme melkein kaikki mahdolliset vastoinkäymiset, mutta viimeinkin levy on nyt siis nähnyt päivänvalon.


Lähitarkasteluun albumin omaa tuotantoa edustavat kappaleet Trouble, Rebel Train ja Justice (By the Bullet from a Gun)
– Koska emme ole millään levy-yhtiöllä ja kustannamme omat julkaisumme itse, meitä eivät ohjaile mitkään markkinavoimien tai taiteellisten johtajien sanelemat tyylilliset linjaukset. Niinpä voimme kirjoittaa ja äänittää juuri sellaista musaa kuin itse haluamme.

Trouble on eräänlainen pöhkörock, jonka tahtiin sekä soittaja, että kuulija voivat laittaa aivot narikkaan ja jalan heilumaan!

Rebel Train taas edustaa jonkinlaista psykobillytwistiä, jossa soiton kaoottinen tunnelma sopii oivasti sen tekstiin. Tekstissä nimittäin kuvataan rokkibändissä soittamista eräänlaiseksi junamatkaksi, joka ei pääty koskaan. Asema vaan vaihtuu, mutta kaaos ja bileet jatkuvat illasta toiseen!

Justice (By the Bullet from a Gun) -biisissä seikkailee villin lännen seikkailutarustoista tuttu mystinen sankarihahmo, joka puhuu vähän, ampuu nopeasti ja on aina siellä missä heikkoja sorretaan. Ei kaipaa kiitosta, ei rahaa eikä rakkautta, jatkaa vaan työnsä tehtyään matkaansa seuraavaan paikkaan. Meidän mielestämme sävellys ja sovitus parittavat Shadowsin ja Ennio Morriconen tunnelmat.

Miksi albumille valikoituivat juuri ne coverit, jotka ovat mukana? Oliko lainakappaleiden joukossa sellaisia, jotka olisi ollut tarkoitus ottaa myös levytysohjelmistoon jo aikaisemmin?
– Äänityksiin lähdettäessä ajatuksena oli, että levyn yhdeksän originaalia toimivat levyn perusrunkona ja niiden kylkeen julkaistaan muutamia keikkasettiimme vakiintuneita lainabiisejä. Äänitimme kaikkiaan kuusi cover-kappaletta, joista Twenty Flight Rock on aikanaan äänitetty jo ensimmäisille demoillemme ja Shut Up puolestaan jäi aikoinaan pois Boogie Stationilta. Miksausvaiheessa emme saaneet lainakappaleita minkäänlaiseen paremmuusjärjestykseen ja niinpä ne päätyivät sitten levylle kaikki. Tuumimme, että kuulijoiden on helpompi valita niistä omat suosikkinsa jos ne ovat levyllä, eivätkä leikkaamon lattialla. Ja jos joku kappale ei miellytä, on se helppo skipata kuuntelussa. Toisaalta aiempien levyjen myötä kokemus on osoittanut, että on käytännössä mahdotonta ennustaa etukäteen mitkä biisit tulevat olemaan niitä suosituimpia ja mitkä porukka ottaa omikseen.

Kenen valintana keikka- ja myös levytysohjelmistoon on päätynyt Dobie Grayn 70-luvun alkupuolen hitti Drift Away?
– No minähän sen aikoinaan treeneihin toin.... Biisin tunnelma ja etenkin teksti rockmusiikin elävöittävästä voimasta teki vaikutuksen ja ajattelin ehdottaa biisiä yhtyeen kokeiltavaksi. Lopullisen valinnan teki tietenkin koko yhtye.

Yleiskatsaus koko Back in Business - albumin levytysprosessiin?
– Homma oli toisaalta aika kivutonta, koska neljännesvuosisadan jälkeen sitä on jo aika hyvin perillä siitä, mihin bändi pystyy ja mihin ei pysty. Eikä meillä ollut mitään paineita mihinkään suuntaan, koska ainoastaan me itse sanelemme taiteelliset kriteerimme. Toisaalta taas prosessi oli äärimmäisen stressaava, koska pohjien äänittämistä lukuun ottamatta lähes joka vaiheessa törmäsimme vastoinkäymisiin, jotka viivyttivät ja viivyttivät levyn valmistumista. En halua lähteä noita mainittuja vastoinkäymisiä erittelemään, mutta onneksi levy on nyt valmis ja ihmisten saatavilla.


Nimeä kolme WW & BD:n koko tähänastisen uran kannalta ikimuistoista esiintymistä?
– Tämä onkin vaikeaa..... mehän lähdemme siitä, että jokainen esiintyminen on se kaikkein ikimuistoisin keikka ja pyrimme aina antamaan parastamme -niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Mutta tietenkin nuo ulkomaanvedot ovat jääneet mieleen jo pelkästään suurien yleisömääriensä vuoksi... Mainitaan nyt vaikka Triumph Run Itävallassa, Narva Bike Eestissä ja molemmat Ruotsin kiertueet.


Yhtyeenne tulevaisuudensuunnitelmat? Vieläkö juurevalle rockille riittää kysyntää ja löytyykö teille sukulaissieluyhtyeitä?
– Juureva rock on puristettu marginaaliin lähinnä radioiden suppeiden soittolistojen ja päivän ilmiöiden perässä kieli pitkällä juoksevien muiden mediaatekevien toimesta, mutta kuolemaan sitä ei saa, vaikkei siitä juuri kukaan mitään kirjoittaisikaan. Juurevan rokin harrastajat ovat sitkeää ja uskollista porukkaa ja sitä kautta kysyntääkin riittää. Sen kertoi jo heti ensi päivinä uuden levymmekin saama vastaanotto. Sukulaissieluyhtyeitä löytyy vaikka kuinka monta, eturivissä vaikka jo legendaariset Melrose ja Francine. Ja näiden tunnetuimpien nimien perässä on iso joukko hienoja ja elinvoimaisia bändejä. Myös alan tapahtumia ja keikkoja järjestetään jatkuvasti joka puolella Suomea, vaikka ne eivät medioissa näykään.
Meidän yhtyeemme ei ole koskaan tehnyt varsinaisia tulevaisuudensuunnitelmia, eikä niitä ole nytkään. Homma jatkuu niin kauan kuin se tuntuu mielekkäältä ja kun jalka vielä nousee monitorin päälle. Ja ainakin juuri nyt molemmat ehdot täyttyvät kevyesti!


Nimeä lyhyiden perusteluiden kera kymmenen rockin klassikkolevyä, jotka ovat tehneet itseesi lähtemättömän vaikutuksen?

– Eihh...... tämä on liian vaikea tehtävä mulle. Lähtemättömän vaikutuksen tehneitä levyjä ja artisteja on niin paljon.... Mutta Hurriganesin Roadrunnerin voi tietysti aina mainita. Eikä kaipaa perusteluja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti