30. tammikuuta 1947 syntynyt ja 20. huhtikuuta 1991 edesmennyt
Stephen Peter Marriott oli englantilaismuusikko, solisti ja kahden
keskeisen brittiyhtyeen johtohahmo kaikkiaan yli kahden vuosikymmenen
ajan. Hänet muistetaan voimakkaasta lauluäänestään ja aggressiivisesta
kitaransoittotyylistään yhtyeissä Small Faces vuosina 1965-1969 ja
1977-78 sekä Humble Pie vuosina 1969-1975 ja 1980-1981. Small Facesin
jäsenenä Marriott pääsi postuumisti Rock and Roll Hall of Fameen vuonna
2012. 1960-luvun puolivälistä samaisen vuosikymmenen loppuun
Marriottista tuli eräs modikoneista Small Facesin solistin ja kitaristin
ominaisuudessaan. Hänen keskeisistä musiikillisista vaikuttajistaan
mainittakoon Buddy Holly, Booker T and the MG's, Ray Charles, Otis
Redding, Muddy Waters ja Bobby Bland. Myöhäisemmässä elämänvaiheessaan Marriott
kyllästyi musiikibisnekseen. Hän käänsi selkänsä levy-yhtiöille ja
vietti aikaa suhteellisessa tuntemattomuudessa. Marriott palasi
musiikillisille juurilleen soittamalla pubeissa ja clubeissa Essexissä ja Lontoossa.
Marriott menehtyi tulipalossa 1700-luvulla rakennetussa kodissaan
Arkendesissa, Essexissä. Tulipalon aiheuttajaksi on epäilty savuketta.
Vuonna 1996 Marriottille myönnettiin postuumisti Novello -palkinto hänen
vaikutuksestaan brittiläiseen musiikkiin. Musiikkilehti Mojo listasi
Marriottin sadan kaikkein aikojen parhaan solistin listalleen. Black
Sabbathin Ozzy Osbourne listasi hänet kaikkien aikojen neljänneksi parhaaksi
solistiksi. Hänet ovat suosikkisolistiensa listalleen nimenneet Kissin
Paul Stanley, Rolling Stonesin Keith Richards ja Journeyn Steve Perry.
Monega Junior High Schoolia käynyt Marriott tuli työväenluokkaisesta
perheestä. Hän osoitti kiinnostusta musiikkiin jo nuorella iällä ja oppi
soittamaan ukulelea ja huuliharppua itsenäisesti. Ollessaan 12-vuotias
Marriott perusti ensimmäisen yhtyeensä koulutovereidensa Nigel Chapinin
ja Robin Andrewsin kanssa. Yhtyeen nimi oli ensiksi The Wheels, sitten
The Coronation Kids ja lopulta The Missisippi Five. Tässä vaiheessa
yhtyeen kokoonpanon täydensivät Simon Simkins ja Vic Dickson. Marriottin
ensimmäinen suuri musiikillinen idoli oli Buddy Holly. Vuonna 1960
Steven isä Bill Marriott näki lontoolaisessa sanomalehdessä ilmoituksen,
jossa Lontoon West-Endissä toimineeseen New Theatreen etsittiin uutta
Artful Dodgeria suosittuun musikaaliin Oliver, joka perustui Charles
Dickensin novelliin Oliver Twist. Bill vastasi ilmoitukseen ja lähetti
poikansa koe-esiintymiseen kertomatta asiasta. Koe-esiintymisessä
Marriott esitti Connie Francisin kappaleen Who's Sorry Now ja Buddy
Hollyn Rave Onin. Bart vakuuttui Marriottin solistin kyvyistä ja
palkkasi hänet. Marriott viihtyi kyseisessä showssa vuoden ajan esittäen
useita poikien rooleja. World Record Club julkaisi showsta myös Abbey
Roadin studioilla nauhoitetun albumin, jolla Marriottia kuultiin
leadvokalistina kolmessa kappaleessa, Consider Yourself näistä
tunnetuimpana. Menestyksekästä näyttelydebyyttiä seurasi opiskelua
Lontoon teatteritaiteiden Italia Conti-akatemiassa,
näyttelyrooleja elokuvissa, tv:ssä ja radiossa. Marriott menetti
kuitenkin kiinnostuksensa näyttelemiseen ja palasi ensirakkautensa
musiikin pariin. Vuonna 1963 Marriott kirjoitti kappaleen Imaginary Love
ja promosi kappaletta Lontoon suurille levy-yhtiöille, joista Decca
sainasi hänet. Marriottin kiinnittänyt Dick Reagan oli myös Cliff
Richardin agentti. Marriottin ensimmäisen singlen paraatipuolella oli
Kenny Lynchin julkaisema Give Her My Regards ja b-puolella edellä
mainittu Imaginary Love. Heinäkuussa 1963 julkaistu single ei
menestynyt. Samana vuonna Marriott perusti yhtyeen Frantiks, joka
äänitti coverin Cliff Richardin hitistä Move It. Rumpalina ja tuottajana
sillä vaikutti The Shadowsissa aikaisemmin rumpaloinut Tony Meehan.
Levy-yhtiöissä ei kuitenkaan oltu kiinnostuneita ja kappale jäi
julkaisematta. Yhtyeen nimeksi vaihtui Moments ja se soitti esimerkiksi
The Animalsin, The Nashville Teensin, Georgie Famen ja John Mayallin
lämmittelijänä esimerkiksi 100 Clubilla Lontoon Sohossa ja Richmondin
Crawdaddy Clubilla. Stuart Tuck piti yhtyeelle hetken aikaa omaa
fanzinea Beat '64. Vuoden 1964 aikana Moments soitti 80 keikkaa.
Yhdysvaltain-markkinoita varten yhtye levytti World Artistsin
julkaiseman version The Kinksin hitistä You Really Got Me. Kun se ei
menestynyt, Marriott sai lähteä yhtyeestä, sillä muut pitivät häntä
liian nuorena leadvokalistiksi. Marriott haki korvaavan huuliharpistin
paikkaa brittiläisessä R&B-yhtyeessä Downliners Sect. Yhtyeen
johtohahmo Don Craine ei kutsunut Marriottia koesoittotilaisuuteen,
sillä hän tiesi tämän hinkuvan päävokalistiksi. The Momentsin ja The
Small Facesin välillä Marriott vaikutti hetken aikaa yhtyeessä The
Checkpoints.
Marriott tapasi tulevat Small Faces-yhtyetoverinsa Ronnie
Lanen ja 16-vuotiaan Kenny Jonesin 28. heinäkuuta 1964 Rainhamin
Albionissa, missä kaikki esiintyivät omine yhtyeineen. Lane ja Marriott
tapasivat uudelleen Manor Parkissa sijainneessa musiikkikaupassa J60
Music Bar. Marriott työskenteli siellä myyjänä ja Lane tuli ostamaan
uutta bassoa. Myöhemmin Marriott kutsui hänet kotiinsa kuuntelemaan
laajaa kokoelmaansa amerikkalaisia R&B-import-levyjä. Kolmikko jakoi
kiinnostuksen amerikkalaiseen R&B-musiikkiin ja Marriott kutsuttiin
esiintymään Lanen ja Jonesin yhtyeen The Outcastsin (aikaisemmin yhtye
käytti nimeä The Pioneers) keikalle yhtyeen vakiokeikkapaikkaan
Bermondseyhin. Keikka päättyi kaaokseen ja merkitsi yhtyeen loppua,
mutta Marriott, Lane ja Jones päättivät perustaa oman yhtyeensä, jonka
kokoonpanon täydensi Marriottin tuttu, kosketinsoittaja Jimmy Winston.
Hänet yhtyeessä korvasi pian Ian McLagan. Nimen Small Faces keksi
Marriottin opiskelijaystävä Annabel, joka oli myös opiskellut Italia
Contissa. Adjektiiviattribuutti viittasi suoraan yhtyeen jäsenten
lyhytkasvuisuuteen Winstonia lukuun ottamatta ja face viittasi
arvostettuun modiin. Don Arden sainasi yhtyeen vain kuusi viikkoa sen
perustamisen jälkeen ja esikoissingle Whatcha Gonna Do About It nousi
brittilistalla sijalle 14. loppukesästä 1965. Jimmy Page kaavaili
Marriottia Led Zeppelinin solistiksi ja Whole Lotta Love muistuttaa
Small Facesin versiota Willie Dixonin kappaleesta You Need Loving, joka
julkaistiin Small Facesin toukokuussa 1966 ilmestyneellä
esikoisalbumilla. Marriott osallistui lähes kaikkien Small Facesin
singlehittien kirjoittamiseen. Vuonna 1984 tehdyssä haastattelussa
Marriott nimesi niistä suosikeikseen vuoden 1966 listaykkösen All Or
Nothing ja seuraavan vuoden lopussa yhdeksänneksi nousseen Tin
Soldierin. Kappaleista jälkimmäinen oli omistettu tuolloin Rod Stewartia
tapailleelle Jenny Rylancelle. Tämä ja Marriott menivät naimisiin
Lontoossa toukokuun lopussa 1968. Jätettyään Small Facesin Marriott
perusti pian uuden yhtyeen Humble Pie solisti/kitaristi Peter Framptonin,
basisti/solisti Gregg Ridleyn ja nuoren rumpalilahjakkuuden Jerry
Shirleyn kanssa. Yhtye treenasi kaikessa hiljaisuudessa Marriottin Clear
Sounds-kotistudiossa Essexissä. Yhtyeen esikoisalbumi As Safe as
Yesterday is ilmestyi elokuussa 1969 ja Marriottin käsialaa ollut,
albumilta löytymätön single Natural Born Bugie saavutti brittilistalla
neljännen sijan samaisen vuoden kesällä. Ensimmäisen
Yhdysvaltain-kiertueensa jälkeen Humble Pie oli lähellä hajoamista,
sillä yhtyeen levy-yhtiö Immediate Records oli lopettanut toimintansa.
Uudeksi levy-yhtiöksi valikoitui A&M Records ja yhtyeen uusi
manageri Dee Anthony kehotti sitä suosimaan kovaäänisempää ja
boogierockvoittoisempaa musiikillista ilmaisua. Seuraavien kolmen vuoden
ajan Humble Pie konsertoi ahkerasti tehden pelkästään Yhdysvalloissa 19
kiertuetta. Studioalbumit Humble Pie ja Rock On onnistuivat ja vuonna
1971 ilmestynyt livealbumi Performance:Rockin' the Fillmore oli yhtyeen
menestyksekkäin. Tässä vaiheessa Anthony nosti Marriottin
lavaesiintyjänä valokeilaan Framptonin ja Ridleyn edelle. Tämä
vaikutti osaltaan ensin mainitun eroamiseen yhtyeestä. Hänen paikkansa
otti aikaisemmin bluesrockyhtyeessä Bakerloo soittanut Clem Clempson. Pitkät kiertueet Yhdysvalloissa vaikuttivat
negatiivisesti Marriottin persoonallisuuteen ja hän hankki pahan
alkoholi- ja huumeriippuvuuden. Vuonna 1973 Rylancen oli pakko erota
Marriottista. 70-luvun puoliväliin mennessä Humble Pien levytysten laatu
oli myös kärsinyt. Vuonna 1976 Marriott julkaisi esikoissoolonsa
Marriott ja palasi Britanniaan. Hän perusti Steve Marriott All Starsin
Ridleyn, rumpali Ian Wallacen ja Heavy Metal Kidsin kitaristin Mickey
Finnin kanssa. Marriott oli myös tarjolla kitaristiksi Rolling Stonesiin
eronneen Mick Taylorin tilalle. Mick Jagger ei suostunut ottamaan
Marriottia yhtyeeseen, sillä koki oman asemansa yhtyeessä uhatuksi. Small
Facesin vuosina 1975 ja 1976 uudelleenjulkaistut Small Facesin singlet
Itchycoo Park ja Lazy Sunday osoittautuivat menestyksiksi ja Marriott,
Jones ja McLagan kasasivat yhtyeen uudelleen kokoonpanolla, jossa Rick
Willis otti ainoastaan kaksiin treeneihin osallistuneen Ronnie Lanen
paikan. Toiset eivät tienneet hänen sairastavan jo tuolloin MS-tautia.
Uuden kokoonpanon vuosina 1977 ja 1978 levyttämät albumit Playmates ja
78 in the Shade muodostuivat pettymyksiksi sekä kriitikoiden mielestä
että kaupallisesti ja Small Faces lopetti toimintansa.
Taloudellisten
vaikeuksiensa vuoksi Marriott joutui myymään Beehive Cottagen, jossa hän
oli asunut vuodesta 1968 ja muuttamaan pieneen, Lontoon Golders
Greenissä sijainneeseen asuntoon. Loppuvuodesta 1978 Inland Revenue
ilmoitti Marriottille hänen suurista Humble Pien aikaisista
veroveloistaan. Välttääkseen vankilan Marriottin tuli muuttaa pois
Britanniasta. Hän myi Golders Greenin asuntonsa ja muutti Kaliforniaan
asuen ystäviensä luona Santa Cruzissa. Marriott kasasi uuden yhtyeen The
Firm basisti Jim Levertonin ja ennen muuta Mountainista muistetun
kitaristi Leslie Westin kanssa. Levertonin piti kuitenkin lähteä
Yhdysvalloista luotto-ongelmiensa vuoksi ja yhtye hajosi. Marriott
tarvitsi rahaa ja hyväksyi tarjouksen kasata Humble Pie uudelleen.
Vuonna 1980 Marriott otti yhteyttä New Yorkissa asuneeseen Jerry
Shirleyhin Humble Pien reunionin tiimoilta. Shirley suostui ja Pien
uuden kokoonpanon täydensivät Yhdysvaltojen itärannikon muusikoiden
keskuudessa arvostettu basisti Anthony "Sooty" Jones ja aikaisemmmin Jeff Beck
Groupissa vaikuttanut kitaristi Bobby Tench. Marriottin aikaisemmin
kirjoittama Fool for a Pretty Face osoittautui siinä määrin laadukkaaksi
kappaleeksi, että yhtye solmi sopimuksen Atco Recordsin kanssa ja
julkaisi vuosina 1980 ja 1981 raskasta rockia edustaneet albumit On to
Victory ja Go for the Throat. Britanniassa kyseisten pitkäsoittojen
julkaisijana oli Small Facesin ex-managerin Don Ardenin omistama Jet
Records. Pie konsertoi Yhdysvalloissa osana Rock N' Roll Marathonia.
Vuoden 1981 loppupuolella Marriott mursi selkänsä hotellihuoneessa,
kaavailtu kiertue Judas Priestin lämmittelijänä peruuntui ja Pie lopetti
toimintansa. Vieraillessaan samana vuonna Britanniassa Marriott tapasi
Ronnie Lanen. Mukaan tulivat Zoot Money, Jim Leverton, Mick Weaver, Dave
Hynes ja Mick Collins ja kyseisellä lineupilla levytettiin albumi Majik
Mijis, joka tosin julkaistiin vasta 19 vuotta myöhemmin. Seuraavaksi
Marriott palasi New Yorkiin. Hän kiersi yhtäjaksoisesti puolentoista
vuoden ajan clubikeikoilla Jim Levertonin, Goldy McJohnin ja Fallon
Williamsin kanssa esittäen ensisijaisesti Small Facesin ja Humble Pien
tuotantoa. Mc Johin lähdettyä trion nimeksi vaihtui Three Trojans.
Marriottin avioliiton kariuduttua hän palasi Britanniaan ja asui
siskonsa Kayn luona. Seuraavaksi Marriott kasasi yhtyeen Packet of Three
konsertoiden jälleen pubeissa. Inland Revenue ahdisteli Marriottia
maksamattomista veroista ja hän vaati jokaisesta keikasta maksua
käteisenä. Elokuussa 1984 Aura Records julkaisi livelevyn Steve
Marriott: Live at Dingwalls 6. 7. 1984. Vuoden 1985 Live Aid-konsertin
aikana Lontoosta käsin operoinut Phoenix Modernist Society saattoi
yhteen The Lambrettasin ja Purple Heartsin kaltaisia modrevivalyhtyeitä
ja 60-luvun solisteja, kuten P. P. Arnold ja Chris Farlowe. Kenny Lynch
pyysi Marriottia mukaan ja Band Aid Trustia varten levytetty versio
Small Facesin vuoden 1966 ykköshitistä All Or Nothing julkaistiin
kollektiivisella nimellä The Spectrum. Marriott muutti 1700-luvulla
rakennettuun taloon pienessä Arkesdenin kylässä. Aikaisemmin sitä oli
hyödynnetty Ian McShanen tähdittämän sarjan Lovejoy kuvauksissa.
Viimeisinä vuosinaan Marriott kyllästyi musiikkibisnekseen ja hylkäsi
isojenkin levy-yhtiöiden, kuten EMI:n hänelle esittämiä tarjouksia. Myös
Packet of Three lopetti toimintansa. Toukokuussa 1988 Marriott alkoi
treenata Leicesterhiresta kotoisin olleen yhtyeen The DT's:in kanssa.
Keikoille yhtye lähti tosin nimellä Steve Marriott & DT's.
Elokuvasäveltäjä Stephen Parsons pyysi Marriottia versioimaan
tunnussävelmä Shakin' All Overin vuonna 1989 valmistuneeeseen
kauhuelokuvaan Gnaw:Food of the Gods II. Marriott suostui ja kappaleen
levytyksen yhteydessä Trax Records pyysi Marriottia levyttämään
sooloalbumin. 30 Seconds to Midnight-niminen pitkäsoitto nauhoitettiin
Alexandra Palacessa. 14. heinäkuuta 1981 Marriott meni naimisiin Toni
Poultonin kanssa. Näihin aikoihin Jim Leverton otti yhteyttä Marriottiin
ja tuloksena oli kaksikon DT's:in ja The Official Receiversin
ex-jäsenten kanssa muodostama uusi yhtye Steve Marriott's Next Band.
Taloudellisten erimielisyyksien vuoksi useampi yhtyeen jäsenistä erosi
ja nimi Packet of Three otettiin uudelleen käyttöön. Vuonna 1990
Marriott soitti noin 200 keikkaa vuodessa. Peter Frampton palasi
Britanniaan ja pyysi Marriottia kasaamaan Humble Pien uudelleen yhtä
albumia ja kiertuetta varten. Taloudellisesti kyseinen järjestely
helpotti Marriottia, joten hän suostui ja 27. tammikuuta 1991 kaksikko
lensi Los Angelesiin tekemään nauhoituksia Framptonin kotistudiossa.
Projektia ei kuitenkaan saatu päätökseen, sillä Marriott muutti mielensä
ja palasi kotiin. Kaksi Marriottin vokalisoimaa ja kitaroimaa
kappaletta, The Bigger They Come ja I Won't Let You Down ilmestyivät
Framptonin albumilla Shine On:A Collection. Marriottin ja Framptonin
yhteiskappale Out of the Blue julkaistiin jälkimmäisen ensimmäisellä
Marriottin kuoleman jälkeen julkaistulla sooloalbumilla. Neljäs kappale
An Itch You Can't Scratch on ilmestynyt yhdellä virallisella
brittijulkaisulla. Biisin nauhoituspäivämäärää ja Framptonin
osallisuutta sen levytykseen ei ole varmistettu.
19. huhtikuuta 1991
Marriott ja Poulton lensivät kotiin Yhdysvalloista. He yöpyivät
ystävänsä luona Strawbridgeworthissa, mutta yöllä Poultonille selvisi,
että Marriott oli ottanut taksin ja palannut kotiinsa Arkesdenissa.
Marriottin kotitalon palon havaitsi ohi ajanut moottoripyöräilijä.
Marriottin todennäköisimpänä kuolinsyynä pidetään savuketta. Hän kärsi
väsymyksestä ja jet-lagista ja oli todennäköisesti nukahtanut syvään
uneen sytytettyään savukkeen. Kuolinsyyksi määriteltiin savun
sisäänhengittämisen aiheuttama vahinko. Marriottin verestä löydettiin
lentopelkoon käytettyä Valiumia, alkoholia ja kokaiinia. Marriottin
hautajaiset pidettiin huhtikuun viimeisenä 1991 Harlow krematoriumissa
ja niissä soitettiin Small Facesin All Or Nothing. Paikalle saapuivat
esimerkiksi Humble Pien originaalikokoonpanon muut jäsenet, Kenney Jones
ja P. P. Arnold, mutta Ronnie Lanesta ja Ian McLaganista ei kuultu
mitään. Kun Marriottin kuolemasta oli kulunut kymmenen vuotta, Lontoon
Astoriassa järjestettiin kaksi ja puoli tuntia kestänyt muistokonsertti.
Peter Frampton, Greg Ridley, Jerry Shirley ja Clenn Clempson tekivät
yhden esiintymisen. Konsertissa vierailivat Kenney Jones, Ian McLagan,
Paul Weller, Noel Gallagher ja Bobby Tench. Eri kokoonpanoissa
vierailleista muusikoista mainittakoon Alan White, Zak Starkey ja Rabbit
Bundrick. Konsertti julkaistiin dvd:nä nimellä Steve Marriott Astoria
Memorial Concert. Saadut tuotot lahjoitettiin The Small Faces Charitable
Trustille, jonka Kenney Jones oli perustanut Steve Marriottin ja Ronnie
Lanen muistoksi. Syyskuussa 2007 Small Facesin jäseniä ja yhtyeen
manageria Don Ardenia kunnioitettiin Carnaby Streetille sijoitetulla
muistolaatalla. Se sijaitsi Don Ardenin toimistojen, Small Facesin
60-luvun henkisen kodin, paikalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti