keskiviikko 2. tammikuuta 2019

Torstain terävä:Merkittävän soullaulajattaren ainoa Apple-julkaisu

Doris Troy:Doris Troy

Yhdysvaltalainen soulllaulajatar Doris Troy julkaisi vuonna 1970 Beatlesin Apple Recordsilla nimikkoalbuminsa. Artisti osallistui useiden kyseisen pitkäsoiton kappaleiden kirjoittamiseen ja sillä vierailleista muusikoista mainittakoon George Harrison, Stephen Stills, Klaus Voormann ja Ringo Starr. Albumi levytettiin pitkällä aikavälillä ja niinpä siitä muodostui eräänlainen tunnettujen artistien yhteistyöprojekti, jollaiset olivat yleisiä Apple Recordsille vuosien 1968 ja 1970 välillä. Doris Troyn nimikkoalbumin työstämiseen ottivat lisäksi osaa Eric Clapton, Peter Frampton, Billy Preston, Leon Russell ja jäseniä Delaney ja Bonnie Bramlettin yhtyeestä. Harrisonin tuottaman singlen Ain't That Cute tavoin Doris Troyn nimikkoalbumi jäi ilmestymisaikanaan vaille listamerkintää sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa. Sen uusintajulkaisut ilmestyivät vuosina 1992 ja 2010. Mukana oli tuolloin bonuskappaleita, kuten Troyn näkemys Beatles-hitistä Get Back. Saavutettuan kansainvälisen hitin vuonna 1963 kappaleella Just One Look Troy pyrki enenevässä määrin jatkamaan suosiotaan Britanniassa sooloartistina. Hänen edustamansa soul oli ollut siellä suosittua koko 60-luvun ajan ja vastaavantyyppisellä musiikilla olivat työstäneet hittejä esimerkiksi The Hollies ja The Small Faces. Troy asettui Lontooseen vuonna 1969 ja hänestä tuli ahkerasti hyödynnetty lauluosuuksien sovittaja. Hän vaikutti esimerkiksi gospelvaikutteiseen kertosäkeeseen Rolling Stonesin kappaleessa You Can't Always Get What You Want. Alkukesästä 1969 Troy osallistui solisti Madeline Bellin kutsumana Billy Prestonin ensimmäisen Apple Recordsin julkaiseman albumin That's The Way God Planned It päällekkäisäänityksiin. Albumin tuottajana toiminut George Harrison osoittautui Troyn työn arvostajaksi ja tarjosi äänitysten päätyttyä laulajattarelle levytyssopimusta Applen kanssa. Troy oli saavuttanut menestystä Atlantic Recordsin artistina ja Apple Recordsin kanssa hän solmi sopimukset niin artistina, tuottajana kuin laulunkirjoittajana. Applen päämajasta Troylle löytyi oma toimisto pianoineen. Tämä mahdollisti laulunkirjoitusprosessit George Harrisonin, Ringo Starrin ja toimistossa vierailleiden muusikoiden kanssa. Osa Troyn nimikkoalbumille päätyneistä kappaleista syntyi Harrisonin kotona Surreyssa, osa vasta levytysstudiossa. Albumin kappaleista Troy oli alun perin levyttänyt Hurryn ollessaan vielä Atlanticin artisti ja kappaleen sävellystyöhön oli osallistunut Just One Lookin työstämisessä mukana ollut Greg Carroll. You Tore Me Up Insiden oli kirjoittanut newyorkilaiskitaristi Ray Schinnery ja I've Got to Be Strong oli Troyn uusioversio Jackie Lomaxin kappaleesta You've Got to Be Strong. 19-vuotias Peter Frampton ilmaantui Tridentin studioille lokakuussa 1969 kitaristiksi kappaleeseen Ain't That Cute. Lontooseen saapuneet Delaney ja Bonnie Bramlett osallistuivat yhdessä Klaus Voormannin kanssa kirjoitetun kappaleen So Far levytykseen. Stephen Stills oli Lontoossa, sillä hän aloitti siellä pian esikoisalbuminsa levytykset ja osallistui useamman Troyn nimikkoalbumin kappaleen levyttämiseen, niiden joukossa hänen Buffalo Springfieldille vuonna 1967 kirjoittamansa kappale Special Care. Helmikuussa 1970 julkaistu single Ain't That Cute/Vaya Con Dios jäi vaille listamerkintää sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa, mutta Melody Makerin lukijat äänestivät paraatipuolen vuoden 1970 soullevyksi. Harrison saattoi Troyn albumin miksaukset päätökseen kyseisen vuoden kesäkuussa, jolloin hän oli aloittanut tripla-albuminsa All Things Must Pass nauhoitukset. Singlenä albumilta julkaistiin Troyn ja Harrisonin sovittama cover traditionaalista Jacob's Ladder. Erinomaisuudestaan huolimatta albumi jäi vähälle promoamiselle ja kyseinen seikka heijastui myyntilukuihin. Vuonna 1992 ilmestynyt albumin uusintapainos sisälsi viisi bonuskappaletta. Niihin sisältyi singlejen b-puolia sekä Troyn versio Prestonin kappaleesta All That I've Got. Albumin uusintajulkaisun aikaan Troylla oli myös keskeinen rooli musikaalissa Mama, I Want to Sing. Lokakuussa 2010 albumista ilmestyi uusi remasteroitu versio osana kampanjaa, jolla Apple julkaisi uudestaan koko kataloginsa. Tällä kertaa mukana oli kuusi bonuskappaletta ja niiden joukossa muun muassa vaihtoehtoinen versio All That I've Gotista. Vuonna 2011 Doris Troylta ilmestyi kokoelma-albumi I'll Do Anything:The Doris Troy Anthology.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti