maanantai 27. marraskuuta 2017

Tiistain tukeva:Soundgardenin debyytti suurelle levy-yhtiölle

Soundgarden:Louder Than Love

Viides syyskuuta 1989 A&M Recordsin julkaisemana ilmestynyt Louder Than Love on yhdysvaltalaisen rockyhtyeen Soundgardenin toinen studioalbumi. Konsertoituaan edellisenä vuonna ilmestyneen esikoisalbuminsa Ultramega OK:n tiimoilta Soundgarden solmi sopimuksen A&M:n kanssa ja aloitti työskentelyn ensimmäisen suuren yhtiön julkaiseman albuminsa parissa. Kyseisen pitkäsoiton kappaleet edustivat tyylillisesti metalliin kallistuvaa grungesoundia ja osalla biiseistä hyödynnettiin tavanomaisesta poikkeavia tai vähemmän puhdasoppisia tahtilajeja. Louder Than Lovesta muodostui Soundgardenin ensimmäinen Billboardin listalle noussut albumi ja yhtye keikkaili sen promoamismielessä Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Kyseessä oli myös yhtyeen viimeinen pitkäsoitto sen originaalibasistille Hiro Yamamotolle. Louder Than Loven uusintapainos julkaistiin tammikuussa 2002. Albumin äänitykset tapahtuivat joulukuussa 1988 ja seuraavan vuoden tammikuussa Seattlen London Bridge -studioilla. Yhtye työskenteli tuottaja Terry Daten kanssa. Albumin miksauksesta vastasivat Steve Thompson ja Michael Barbiero New Yorkin Media Soundissa ja New Jerseyn House of Musicissa. Hiro Yamamoto oli albumin äänitysten aikaan etäännyttänyt itsensä yhtyeestä ja Soundgardenin johtohahmo Chris Cornell päätyikin kirjoittamaan yksin seitsemän albumin kahdestatoista raidasta. Vaikka ilmassa oli Cornellin mukaan runsaasti vihaa ja turhautuneisuutta, kyseiset tunteet eivät kohdistuneet tuottajana toimineeseen Terry Dateen, joka oli kannustava. Albumin äänitykset olivat kokonaisuutena positiivinen kokemus, mutta Yamamoto jätti yhtyeen niiden jälkeen ja palasi kouluun turhautuneena siihen, ettei ollut saanut vaikutetuksi musiikkiin enemmän. Pitkäsoiton tuotannon osalta Cornell mainitsi yhtyeen pyrkineen välttämään 80-luvun tuotantometodeja. Albumin kokonaissoundin Cornell totesi olevan muutamaa astetta liian tuotetun ja puhtaan, mutta hän ei haluaisi muuttaa siitä mitään. Kitaristi Tim Ahyilin mukaan yhtyeen soundiin vaikuttivat yhtä runsaasti Killing Joken ja Bauhausin kaltaiset brittiyhtyeet kuin heavyrock. Cornellin mukaan Soundgarden saattoi edustaa numetallia. Louder Than Loven kappaleiden tekstit sisälsivät Ultramega OK:ta vähemmän huumoria. Säännön vahvistavana poikkeuksena on kappale Big Dump Sex, joka on tulkittavissa parodiaksi glam metal-yhtyeiden edustamasta tyylistä. Billboardin listalla sijan 108. saavuttanutta pitkäsoittoa seurasivat vuonna 1990 ep Loudest Love ja kotivideo Louder Than Live, joka oli kuvattu Whiskey A Go Gossa edellisenä vuonna. Singleformaatissa albumilta julkaistiin kappaleet Loud Love, Hands All Over ja ainoastaan radiokäyttöön tarkoitettu Get on the Snake. Kaikista mainituista kappaleista työstettiin myös musiikkivideot ja niistä viimeksi mainittu pääsi vuonna 1989 mukaan elokuvaan Lost Angels ja myös sen soundtrackille. Get on the Snaken musiikkivideo julkaistiin tosin vasta vuonna 2010. Vuonna 2001 musiikkilehti Q nimesi Louder Than Loven 50 kaikkien aikojen raskaimman albumin listalleen. Charles Petersonin käsialaa olleessa albumin kannessa on mustavalkokuva Cornellista. Yamamoton basson varressa Louder Than Loven tiimoilta tehdyillä kiertueilla korvasi aikaisemmin Nirvanassa vaikuttanut Jason Everman. Hän sai lähteä yhtyeestä välittömästi kiertuevelvoitteidensa jälkeen. Kiertueen Yhdysvaltain-osuus kesti joulukuusta 1989 seuraavan vuoden maaliskuuhun. Cornellin huonetoverina ollut Mother Love Bone -yhtyeen solisti Andrew Wood kuoli heroiinin yliannostukseen 19. maaliskuuta 1990, samana päivänä, jolloin Cornell palasi Louder Than Lovea promonneelta kiertueelta. Kun Soundgardenin kiertueen Euroopan-osuus alkoi muutamaa päivää myöhemmin, Cornell alkoi kirjoittaa kappaleita tribuuttina edesmenneelle ystävälleen. Syntyneet kappaleet Reach Down ja Say Hello 2 Heaven, jotka Cornell levytti välittömästi kiertueelta palattuaan, johtivat lopulta Temple of the Dog -projektiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti