22. syyskuuta 1992 A&M:n julkaisemana ilmestynyt III Sides to Every Story on
bostonilaisen funkmetalyhtye Extremen kolmas studioalbumi. Sitä edeltänyt pitkäsoitto Pornograffiti oli ollut suuri menestys Get the Funk Out ja More Than
Words – hitteineen. III Sides to Every Story oli viimeinen Extremen albumeista,
jolla kuultiin yhtyeen originaalia lineupia, jonka muodostivat solisti Gary Cherone,
kitaristi Nuno Bettencourt, basisti Pat Badger ja rumpali Paul Geary.
Heistä viimeksi mainitun korvasi melko pian albumin julkaisun jälkeen Mike
Mangini. III Sides to Every Story on rakennettu konseptialbumin muotoon
kolmessa jaksossa, joita kutsutaan puoliksi. Kyse on saman tarinan eri
puolista, jotka on jaettu albumin ja kasettiformaatin kesken. Kyseiset puolet on
mainittu albumin kappaleessa Cupid’s Dead jokaisen tarinan kolmena erilaisena puolena.
Puolet ovat nimeltään Yours, Mine ja The Truth ja jokainen niistä sisältää
muista erottuvan musiikillisen tyylin ja lyyrisen kuvaston. Yours-osio koostuu
kitarapainotteisista hardrockkappaleista, jollaisista Extreme oli tullut
tunnetuksi varhaisemmalla tuotannollaan. Cupid’s Deadin kaltaiset kappaleet
edustavat yhtyeen funkmetal-tyyliä tyypillisimmillään. Kyseisen puoliskon
kappaleet Warheads, Rest in Peace, Politicalamity ja Colour Me Blind
käsittelevät teksteissään poliittisia aiheita. Kyseisen puoliskon päättää
Martin Luther King Juniorille omistettu Peacemaker Die, joka sisältää myös
Kingin kuuluisan puheen I Have a Dream. Mine-osio sisältää sitä vastoin
itsehavainnoivia tekstejä ja siirtyy musiikillisesti kitarapainotteisuudesta hyödyntämään
kokeellisia sovituksia. Bettencourt soittaa osalla kappaleista
koskettimia kitaran sijaan. Kyseisen puolen avauskappale Seven Sundays on hidas,
kosketinsoitinpainotteinen valssi, jossa ei kuulla lainkaan kitaroita. Tragic
Comic on lähes akustinen rakkaustarinan kertova kappale.
Our Father –
kappaleessa lauletaan poissa olevasta isästä lapsen perspektiivistä. Monet ovat
tulkinneet laulun isän Jumalaksi. Stop the Wordillä aletaan käsitellä jo
eksistentiaalisia kysymyksiä. Kyseinen teema johtaa uskontoon God isn’t Dead –
kappaleessa ja Don’t Leave Me Alone on tulkittavissa suorastaan dramaattisena
vetoomuksena. Kappaleista viimeksi mainittu jäi tilanpuutteen vuoksi pois
albumin cd-versiolta. The Truth koostuu kolmiosaisesta opuksesta nimeltä
Everything Under the Sun. Se nojaa sekä muodoltaan että musiikilliselta
tyyliltään progressiiviseen rockiin ja osiossa on hyödynnetty 70-henkistä
orkesteria. Tekstien osalta henkistä teemaa kehitellään eteenpäin ja
kristillinen kuvasto on vahvasti esillä. Lopullista totuutta ei kuitenkaan
tuoda julki vaan Truth-puolen viimeinen osa jättää kuuntelijalle kysymyksen Who
Cares? Suurin osa III Sides to Every Storysta äänitettiin New River –
studioilla Floridassa ja orkesteriosuudet Abbey Roadin studioilla Lontoossa. Albumin
kappaleista Cupid’s Deadissa on viittaus Beatlesin A Day in the Lifeen ja God
Isn’t Deadissa Eleanor Rigbyyn. Tragic Comicin videossa Pat Badger käytti myös
Paul McCartneylle tunnusomaista Hoffnerin bassoa. Vaikka III Sides to Every
Story saavutti myönteisen vastaanoton kriitikoiden ja diggareiden taholta, albumia
myytiin ainoastaan 700 000 kappaletta siinä, missä sen edeltäjä oli myynyt tuplaplatinaa. Rest in Piece nousi sentään Album Rock Tracks –
listan kärkeen. Toki on muistettava, että albumin julkaisun aikoihin grunge
alkoi ohittaa suosiossa myös Extremen edustamaa hardrocktyyliä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti