Kolmas syyskuuta 1934 syntynyt ja 28. joulukuuta 1976
menehtynyt Freddie King oli vaikutusvaltainen amerikkalainen blueskitaristi.
Hänet nimetään yleisesti sähköisen blueskitaran kolmen kuninkaan joukkoon
Albert ja BB Kingin tavoin. Freddie Kingin kitaransoittotyyli perustui Texas ja
Chicago-vaikutteisiin. Hän oli eräs ensimmäisistä bluesartisteista, jonka
taustayhtyeessä oli muusikoita eri roduista. King muistetaan erityisesti Have
You Ever Loved a Womanin ja Hideawayn kaltaisista singlehiteistä. Niistä
jälkimmäinen oli top 40 – menestys. Kingin keskeisistä pitkäsoitoista
mainittakoon vuonna 1961 ilmestynyt, instrumentaalikappaleita sisältänyt Let’s
Hide Away and Dance Away with Freddy King sekä vuoden 1974 tuotantoa edustava
Burglar, jonka kappaleissa King osoitti kypsyytensä niin muusikkona kuin
solistina bluesin ja funkin parissa. King loi maineensa vaikutusvaltaisena
kitaristina 60-luvun alussa Federal Recordsille tekemiensä levytysten ansiosta.
Hänen sielukas ja voimakas äänensä ja erottuva kitaransoittotyylinsä toimivat
inspiraation lähteenä lukuisille kitaristeille, joista ensi alkuun mainittakoon
Eric Clapton. Rock and Roll Hall of Fameen King pääsi postuumisti vuonna 2012. Kingin ollessa ainoastaan kuusivuotias hänen
äitinsä Ella Mae King ja enonsa alkoivat opettaa hänelle kitaransoittoa.
Syksyllä 1949 King muutti perheineen Dallasista Chicagon eteläosaan. Sen
yökerhoissa King kuuli bluesia sellaisten tyylisuunnan keskeisten tekijöiden
kuin Muddy Watersin, Howlin Wolfin, T-Bone Walkerin, Elmore Jamesin ja Sonny
Boy Williamsonin esittämänä. Ensimmäisen yhtyeensä Every Hour Blues Boysin King
muodosti kitaristi Jimmie Lee Robinsonin ja rumpali Frank ”Sonny” Scottin
kanssa. Vuonna 1952 18-vuotias King alkoi soittaa taustamuusikkona sellaisissa
yhtyeissä, kuin Little Sony Cooper Band ja Earl Payton’s Blues Cats.
Niistä
viimeksi mainitun kanssa hän levytti vuonna 1953 Parrot Recordsille, mutta
kyseiset äänitykset jäivät vaille julkaisua. 50-luvun kuluessa eteenpäin King
soitti useiden Muddy Watersin taustamuusikoiden ja muiden keskeisten Chicaco-bluesin
edustajien kanssa. Heistä mainittakoon kitaristit Jimmy Rogers, Robert Lockwood
ja Hound Dog Taylor, basisti Willie Dixon, pianisti Memphis Slim ja
huuliharpisti Little Walter. Vuonna 1956 oli vuorossa Kingin ensimmäinen
levytys yhtyeenjohtajana ja levy-yhtiönä oli El-Bee Records. Singlen
a-puoli Country Boy, oli duetto Margaret Whitfieldin kanssa ja b-puolella King
oli leadvokalistina. Kitaristina levytyksillä oli Robert Lockwood Jr. King ei
onnistunut solmimaan levytyssopimusta Chess Recordsin kanssa. Kyseessä oli
Muddy Watersin, Howlin Wolfin ja Little Walterin levy-yhtiö. Kritiikki
kohdistui siihen, että Freddien laulusoundi kuulosti liikaa BB Kingiltä.
Länsirannikolla oli kuitenkin kehittymässä uusi bluesskene. Willie Dixonin
myötävaikutuksella King teki äänityssession Cobra Recordsille, mutta sen
tuloksia ei julkaistu. King pääsi silti soittamaan Magic Samin taustalle. Häntä
kuullaan tosin ilman krediittejä joillakin Samin Mel Londonin Chief ja Age –levy-yhtiöille
tekemillä levytyksillä. Vuonna 1959 King oppi tuntemaan King Recordsin
pianistina, tuottajana ja A&R-miehenä toimineen Sonny Thompsonin. Yhtiön
omistaja Syd Nathan sainasi Kingin King Recordsin alamerkille Federalille
seuraavana vuotena. Debyyttisinglensä kyseiselle yhtiölle King levytti kyseisen
vuoden elokuussa ja pikkulevy Have You Ever Loved a Woman/You’ve Got to Love
Her with a Feeling julkaistiin nimellä Freddy King. Samoissa äänityssessioissa
Cincinnatin King studioilla taltioitiin instrumentaalikappale Hide Away, joka
nousi seuraavana vuotena R&B-listalla viidenneksi ja myös popsinglejen
listalla tuloksena oli 29. sija.
Kyseessä oli merkittävä saavutus aikana,
jolloin blues ei vielä ollut valkoiselle yleisölle tuttu genre. Alun perin Hide
Away julkaistiin singlen I Love the Woman b-puolella ja sittemmin kappaleesta
on muodostunut bluesstandardi. Hide Awayn menestyksen jälkeen King ja Sonny
Thompson levyttivät 30 instrumentaalikappaletta, joista nostettakoon pikaisesti
esiin Stumblin’ In. Kyseisenä aikana äänitettiin toki myös laulua sisältäneitä
kappaleita, mutta pitkäsoitoilla julkaistiin ensisijaisesti
instrumentaalikappaleita. Federal Recordsille levyttämisensä aikaan King
konsertoi useiden aikakauden r & b-artistien, kuten Sam Cooken, Jackie
Wilsonin ja James Brownin kanssa. Kingin sopimus Federal Recordsin kanssa
loppui vuonna 1966 ja seuraavana vuonna hän teki ensimmäisen Euroopan-kiertueensa.
King teki vaikutuksen saksofonisti King Curtisiin, joka oli coveroinut Hide
Awayn vuonna 1962 Cornell Dupreen kitaroimana. Curtis sainasi Kingin
Atlanticille vuonna 1968 ja tuloksena oli kaksi pitkäsoittoa; Freddie King is a
Blues Master vuonna 1969 ja My Feeling for the Blues seuraavana vuotena. Curtis
toimi niiden tuottajana ja albumit julkaistiin Atlanticin alamerkillä Cotillion
Recordsilla. Vuonna 1969 Calmie Chambers ryhtyi toimimaan Kingin managerina ja
varmisti artistin esiintymisen kyseisen vuoden Texas Pop Festivaaleilla.
Onnistuneen esiintymisensä myötä King kiinnitettiin Leon Russellin uudelle yhtiölle
Shelter Recordsille.
Yhtiö kohteli Kingiä merkittävänä artistina ja lennätti
hänet levyttämään vuoden 1971 pitkäsoittoaan Getting Ready Chicagon
Chess-studioille. Taustayhtyeessä kuultiin muun muassa pianisti Leon Russellia.
Kyseisenä aikana levytettiin kolme pitkäsoittoa, jotka sisälsivät
bluesklassikoiden lisäksi myös uutta tuotantoa, kuten Don Nixin käsialaa oleva kappale
Goin’ Down. King esiintyi useiden aikakauden keskeisten rocknimien, kuten Eric
Claptonin ja Grand Funk Railroadin kanssa.
Jälkimmäisen ykköshitin We’re an
American Band tekstissä King myös mainitaan. Viimeisen levytyssopimuksensa King
solmi RSO:n kanssa. Sille levytetyn ensimmäisen pitkäsoiton Burglar kappaleista
Criteria-studioilla Miamissa äänitetty Sugar Sweet oli Tom Dowdin tuottama ja
taustamuusikkoina sillä kuultiin muun muassa Claptonia ja basisti Carl Radlea.
Kaikkien muiden albumin kappaleiden tuottamisesta vastasi Mike Vernon. Vernon
tuotti Kingin kanssa artistin toisen samaiselle levy-yhtiölle levyttämän
pitkäsoiton Larger than Life. Keskeisistä Kingin RSO-albumeilla soittaneista
muusikoista mainittakoon vielä Jeff Beck Groupin Bobby Tench. King keikkaili
lähes 300 konsertin vuosivauhtia ja kova tahti alkoi ottaa veronsa artistista.
Vuonna 1976 hän alkoi kärsiä vatsavaivoista ja 28. joulukuuta kyseisenä vuotena
hän menehtyi akuuttiin haimatulehdukseen. Kingin lähipiirin mukaan
menehtymiseen vaikuttavia seikkoja olivat stressi, kova elämäntapa ja huono
ruokavalio. Texas- ja Chicago-bluesia tyylissään yhdistänyt King toimi
inspiraation lähteenä lukuisille nuoremmille bluesmuusikoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti