tiistai 17. lokakuuta 2017

Keskiviikon klassikko:Girlschoolin 80-luvun lopun vähälle huomiolle jäänyt onnistunut albumi

Girlschool:Take A Bite

Lokakuun alussa 1988 GWR Recordsin julkaisemana ilmestynyt Take A Bite on brittiläisen heavyrockyhtyeen Girlschoolin seitsemäs studioalbumi. Kyseessä on ensimmäinen yhtyeen pitkäsoitto  Tracey Lambille, joka korvasi Gil Weston-Jonesin basson varressa. Take A Bite äänitettin Girlschoolin uran suosiollisessa laskuvaiheessa. Yhtyeen edellinen pitkäsoitto, vuonna 1986 ilmestynyt Nightmare at the Mapple Cross oli saanut osakseen varsin myönteiset arviot, mutta kotimaassaan se ei ollut kyennyt palauttamaan Girlschoolille 80-luvun alun veroista suosiota. Vastaavasti Yhdysvalloissa pitkäsoitto jäi tyystin vaille julkaisua. Yhtye oli toivonut voivansa äänittää uutuusalbuminsa pitkäaikaisen tuottajansa Vic Mailen kanssa, mutta tämä oli estynyt tehtävästä sairautensa vuoksi. Niinpä pitkäsoitto äänitettiin Monty Pythonin luojahahmoihin lukeutuvan Andre Jacquemin kanssa hänen ja Monty Pythonin jäseniin lukeutuvan näyttelijä Michael Palinin omistamilla Redwood-studioilla. Motörhead oli vuotta aikaisemmin äänittänyt Rock N' Roll -pitkäsoittonsa samaisessa studiossa. Take A Biten äänitykset ja miksaukset kestivät kauan, sillä rahan säästämiseksi ne tapahtuivat öiseen aikaan studion ollessa tyhjillään. Sitä vastoin albumin kansitaide  ja valokuvat kiirehdittiin työstämään vajaan viikon kuluessa. Kitaristi Cris Bonacci kertoi Kerrang! -heavyaikakauslehdelle yhtyeen olleen Take A Biten kansitaiteen osalta tilanteessa, jossa yhtyeestä tarvittiin kipeästi valokuvia, ja ainoat saaatavilla olevat olivat diggarien ottamia. Take A Biten saavuttamat hyvät arviot ja Gary Glitterin kanssa tehty kiertue Britanniassa eivät helpottaneet albumin nousua listoille kotimaassa. Niinpä GWR Records ei Yhdysvaltain ja Euroopan- kiertueiden jälkeen uusinut Girlschoolin levytyssopimusta. Vuoden 1989 lopussa yhtye oli käytännöllisesti katsoen ikään kuin hajonnut. Pitkäsoiton kappaleista tyylitajuisesti melodisempaa osastoa edustavassa ja iskevän kertosäkeen ja Bonaccin kitarataiturointia sisältävässä Head Over Heelsissä on Motörheadin Lemmyn käsialaa olevat tekstit. Pitkäsoitto sisältää myös coverin The Sweet-yhtyeen vuoden 1974 pitkäsoitolta Desolation Boulevard alun perin löytyvästä kappaleesta Fox on the Run. Yhdysvalloissa Take A Biten julkaisijana toiminut Enigma Records jakoi paikallisille radioasemille promotarkoituksessa singleformaatissa Head Over Heelsin ja Fox on the Runin. Nimensä veroinen ja koko tuonaikaisen Girlschool-kvartetin käsialaa oleva Action polkaisee Take A Biten iskevästi liikkeelle. Kim McAuliffen ja Cris Bonaccin yhteistyötä edustava Girls on Top laajentaa yhtyeen musiikillista ilmaisua glamrockin ja riffinsä osalta hienoisesti T Rexin suuntaan. Jälleen koko yhtyeen yhteistyötä edustava Tear It Up on tehokkaan iskevä rockpala nerokkaan pelkistetyllä kertosäkeellä ja Bonaccin vakuuttavalla kitaratyöskentelyllä kruunattuna. McAuliffen ja Bonaccin yhteistyötä edustava Love at First Bite on tekstinsä osalta tarkoituksellisesti hienoisesti yliampuvan kertosäkeen sisältävä, keskitempoisempi rockraita, jonka kiinnostavinta antia tarjoaa Bonaccin aina innostava kitaratyöskentely. Kaksikon McAuliffe ja Bonacci tekosia olevat Up All Night ja pitkäsoiton päättävä Too Hot to Handle ovat Take A Biten kaikista tiukimmat ja innostavimmat rockrypistykset. Koko tyttökoulun yhteistyötä oleva This Time edustaa aavistuksen nyanssikkaampaa tuotantoa todella iskevän kertosäkeen kera ja taustalaulussa kappaleessa kuullaan yhtyeen originaalibasistia, Girlschoolin kokoonpanossa pitkälle 2010-luvulle jälleen mukana ollutta Enid Williamsia. Niin ikään koko kvartetin yhdessä työstämä Don't Walk Away tarjoaa mielikuvituksellista kitarointia ja upean kertosäkeen. Take A Bite on melkoisen vahva albumikokonaisuus ja niinpä pitkäsoitolle olisikin suonut huomattavasti sen saavuttamaa suuremman menestyksen. Euroopassa mainitun albumin promoajana oli Roadrunner Records.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti