lauantai 11. heinäkuuta 2015

Sunnuntain extra:Kiss raskaimmillaan


Kiss:Creatures of the Night

Kissin tuotannossa yhtyeen 80-luvun alussa julkaisemat pitkäsoitot eivät muodostuneet erityisen suuriksi myyntimenestyksiksi. Kuitenkin niillä on vankat diggarinsa. Vuoden 1980 Unmasked edusti parhaimmillaan varsin onnistunutta voimapoppia. Shandi-hitin lisäksi kyseinen pitkäsoitto sisältää Two Sides of the Coinin, Naked Cityn ja Torpedo Girlin kaltaisia iskeviä kappaleita. Vuoden 1981 Music from the Elder oli kunnianhimoinen yritys progressiivisen rockin suuntaan ja myös kyseinen albumi sisälsi pienen hitin World Without Heroesin ansiosta. Seuraavana vuonna ilmestyneellä Creatures of the Nightilla Kiss palasi jälleen onnistuneesti sittenkin ominta alaansa edustavan todellisen jytämusiikin pariin. Paul Stanleyn, Gene Simmonsin ja Eric Carrin lisäksi kyseisellä albumilla musisoi kitaristi Vinnie Vincent, vaikka hän saikin nimensä ja kuvansa vasta Creatures of the Nightia seuranneen Kissin pitkäsoiton Lick It Upin kanteen. Kyseessä oli myös se Kiss-levy, jonka kannessa yhtye esiintyi viimein ilman maskeja. Vinnie Vincent myös osallistui useamman Creatures of the Nightin kappaleen sävellystyöhön. Pitkäsoiton kirkkaimmat helmet ovat Eric Carrin maittavaa rumputyöskentelyä, kitaravalleja ja Stanleyn erinomaista vokalisointia hyödyntävä nimiraita Creatures of the Night sekä suorastaan hienoisen epätoivon sävyttämä, niin ikään Stanleyn vokalisoima, pakahduttava rakkaudentunnustus I Still Love You. Simmonsin karjuma, hoilottavalla kertosäkeellä kruunattu I Love It Loud lukeutuu myös pitkäsoiton tunnetuimpaan antiin. Päätösraita War Machine edustaa samantyyppistä musiikillista ilmaisua, kuitenkin sopivasti sofistikoituneemmin. Simmonsin revittelykappaleista koukukkuudessaan pisimmän tikun vetää Saint and Sinner. Myös kitaraosasto pääsee kyseisellä raidalla ääneen kelpo tavalla.  Rock and Roll Hell ja Danger sisältävät kumpikin siinä määrin tarttuvat kertosäkeet, että ne olisivat omanneet hittipotentiaalia. Vaihteeksi Stanleyn leadvokalisoima Keep Me Comin’ edustaa ajoittain suoranaisesta Kissin tavaramerkistä käynyttä murskarockia kekseliäiden riffien kera. Killer tarjoaa uhkaavaa riffittelyä Simmonsin yllättävän onnistuneen vokalisoinnin kruunaamana. Todella monen rockharrastus alkoi toki Kissin tuotannosta pitkäsoitosta Animalize 31 vuotta sitten ja 80-luvun alun albumien jälkeisestä tuotannosta myös Asylum sisältää Tears Are Fallingin ja Who Wants to Be Lonelyn kaltaisia kultajyviä. Väittäisin silti yön otusten olevan Kissin kovin aikaansaannos 80-luvun osalta. Yhtyeen kymmenes studioalbumi on muuten omistettu Casablanca Recordsin perustajalle Neil Bogartille, joka menehtyi syöpään pitkäsoiton levyttämisen aikaan.
Eric "Fox" Carr 12. heinäkuuta 1950-24. marraskuuta 1991.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti