1970-luvun puolivälistä lähtien popmusiikin parissa varsin
menestyksekkään uran luonut Fleetwood Mac aloitti heinäkuussa 1967
puhtaana bluesyhtyeenä albumilla Hard Road upeaa työtä tehneen kitaristi
Peter Greenin lähdettyä John Mayall's Bluesbreakersistä. Kyseisessä
brittibluesin korkeakoulussa ollessaan hän tiedusteli Mayallilta,
voisiko Mick Fleetwood korvata Ansley Dunbarin yhtyeen rumpalina.
Green ja Fleetwood olivat aikaisemmin soittaneet yhdessä yhtyeissä Peter
B's Looners ja Shotgun Express, joista jälkimmäisessä solistina oli
toiminut nuori Rod Stewart. Mayall suostui ja Mick Fleetwoodista tuli
osa Bluesbreakersiä, jossa basistin tehtävästä huolehti John McVie.
Mayall tarjosi soittajilleen ilmaista studioaikaa, jonka tuloksena
Green, Fleetwood ja McVie äänittivät viisi kappaletta. Niiden joukossa
oli instrumentaali, jonka Green nimesi rytmiryhmän mukaan Fleetwood
Maciksi. Yhteistyö sujui siinä määrin onnistuneesti, että pian
äänitysten jälkeen Green otti yhteyttä Fleetwoodiin aikomuksenaan
muodostaa uusi yhtye. Basistiksi kaavailtiin nimenomaan John McVietä,
joka tahtoi kuitenkin edelleen pysyä Mayallin matkassa. Green ja
Fleetwood lyöttäytyivät yhteen slidekitaristi Jeremy Spencerin ja
basisti Bob Brunningin kanssa. Jälkimmäiselle oli kuitenkin selvää, että
hän saisi lähteä, jos McVie suostuisi liittymään mukaan uuteen
yhtyeeseen. Kokoonpano, jossa Brunning oli basistina, teki
debyyttiesiintymisensä elokuussa 1967 Windsorin Jazz & Blues
Festivaalilla. Kului vain viikkoja ja John McVie liittyi yhtyeeseen
vakibasistiksi. Fleetwood Macin debyyttialbumi ilmestyi helmikuussa 1968
Blue Horizon -levymerkillä. Kyseessä oli konstailematon blueslevy,
jolla Brunning oli vielä basistina raidalla Long Grey Mare.
Albumi menestyi mainiosti brittilistalla sijoittuen neljänneksi. Siltä
ei poimittu singlejä, mutta pian julkaistiin kaksi pikkulevyä; Black
Magic Woman ja Need Your Love So Bad. Niistä ensin mainittu muodostui
pari vuotta myöhemmin isoksi hitiksi Santanan näkemyksenä.
Yhtyeen
kakkosalbumi Mr Wonderful ilmestyi jo samaisen vuoden elokuussa.
Tyylisuuntana säilyi blues, mutta myös muutoksia ilmeni. Muutamia
kappaleista värittivät puhaltimet, muutamia Chicken Shack -yhtyeen
Christine Perfectin koskettimet. Albumi nauhoitettiin livenä studiossa
mikitettyjen vahvistimien ja PA-systeemin kera. Tämän ansiosta
pitkäsoitto tavoitti varsin vintagen soundimaiseman. Pian kakkosalbumin
ilmestymisen jälkeen Fleetwood Mac laajensi kokoonpanoaan vasta
18-vuotiaalla kitaristilahjakkuudella Danny Kirwanilla. Hänen
varhaisempi yhtyeensä oli ollut etelälontoolainen bluestrio Boilerhouse,
jonka rytmiryhmän muodostivat basisti Trevor Stevens ja rumpali Dave
Terrey. Green ja Fleetwood olivat olleet seuraamassa Boilerhousen
treenejä ja Green oli vakuuttunut siinä määrin, että ollut kutsunut
Boilerhousen yhtyeensä lämmittelyesiintyjäksi. Boilerhousen rytmiryhmä
ei kuitenkaan ollut valmistautunut toimimaan ammattimuusikkoina. Niinpä
Green laittoi uuden rytmiryhmän löytämiseksi ilmoituksen Melody
Makeriin. Koesoitossa Mike Vernonin Blue Horizon Clubilla Nag's Headissa
kävi yli 300 kokelasta, mutta vaikeasti miellytettävä Green ei löytänyt
tarpeeksi laadukkaita korvaavia muusikoita. Niinpä hän päätyi
kiinnittämään Kirwanin Fleetwood Macin kolmanneksi kitaristiksi.
Kirwanin tunnusomainen vibraatto ja ainutlaatuinen tyyli toivat
Fleetwood Macin ilmaisuun uuden ulottuvuutensa. Kirwanin kanssa yhtye
julkaisi ensimmäisen Euroopassa listakärkeen nousseen singlensä
Albatross. Amerikan markkinoille julkaistiin albumi English Rose, joka
sisälsi Mr Wonderfulin kappaleita sekä uusia Kirwanin käsialaa olleita
biisejä. Euroopassa julkaistiin albumi The Pious Bird of Good Omen, joka
oli singleistä, niiden b-puolista ja Eddie Boydin kanssa tehdyistä
äänityksistä kasattu kokoelma. Mennessään Yhdysvaltoihin tammikuussa
1969 yhtye levytti Chessin studioilla Willie Dixonin, Muddy Watersin ja
Buddy Guyn kaltaisten chicagolaisten bluesin klassikoiden kanssa.
Kyseessä olivat kuitenkin Fleetwood Macin viimeiset puhtaat
blueslevytykset. Musiikillisen tyylinmuutoksen myötä vaihtui myös
yhtyeen levy-yhtiö. Immediate Recordsille Fleetwood Mac levytti upean
singlen Man of the World. Sen b- puolella julkaistiin Jeremy Spencerin
selkeän 50-lukuhenkinen Somebody's Gonna Get Their Heads Kicked In
Tonite. Immediate Records oli huonossa hapessa ja yhtye etsi uutta
diiliä. Beatlesit olisivat halunneet bändin Apple Recordsilleen, mutta
manageri Clifford Davisin kehotuksesta valinta kohdistui Reprise
Recordsiin, joka onkin säilynyt Fleetwood Macin levy-yhtiönä tuosta lähtien kautta
vuosien.
Ensimmäinen uudelle yhtiölle tehty pitkäsoitto oli
syyskuussa 1969 ilmestynyt ja arvostettu Then Play On. Albumin
Amerikan-versio sisälsi klassikkokappaleen Oh Well, joka on säilynyt
yhtyeen keikkaohjelmistossa tietyin väliajoin vielä 2000-luvullakin.
Then Play On sisälsi ainoastaan Greenin ja Kirwanin käsialaa olleita
kappaleita. Jeremy Spencer levytti samoihin aikoihin 50-luvun tyylisistä
rockkappaleista koostuneen sooloalbumin. Taustamuusikkoina sillä
kuultiin muita Fleetwood Macin muusikoita. Samaisen vuoden heinäkuussa
Fleetwood Mac lämmitteli Ten Years Afteria Schaefer Music Festivaalilla
New Yorkissa. Mac esiintyi samassa tapahtumassa myös seuraavana vuonna.
Näihin aikoihin Fleetwood Mac oli varsin suosittu yhtye Euroopassa.
Peter Green ei ollut kuitenkaan enää hyvässä kunnossa. Hänen viimeiseksi
hitikseen yhtyeen riveissä jäi helmikuussa 1970 Boston Tea Partyssa
levytetty hieno single The Green Manalishi, joka on myöhemmin päätynyt
Judas Priestin coverohjelmistoon. Green olisi ollut halukas antamaan
kaikki yhtyeen rahat hyväntekeväisyyteen ja päätti lähteä bändistä.
Green soitti viimeisen keikkansa Fleetwood Macin riveissä 20.
toukokuuta. Tuolloin yhtye ylitti sovitun soittoaikansa ja sähköt
katkaistiin Mick Fleetwoodin jatkaessa rummuttamistaan. Boston Tea
Partyssa helmikuussa 1970 tehtyjä erinomaisia liveäänityksiä
julkaistiin 80-luvulla albumilla Live in Boston. Snapper Recordsin
kautta 90-luvulla oli vuorossa kolmiosainen ja remasteroitu kokoelma
Bostonissa tehdyistä äänityksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti