keskiviikko 19. elokuuta 2020

Torstain terävä:Musiikillista monipuolistumista merkinnyt The Clashin singlekappale

(White Man) in Hammersmith Palais on brittiläisen punkrockin kenties keskeisimmän yhtyeen The Clashin 16. kesäkuuta 1978 seiskatuumaisena CBS Recordsin julkaisemana ilmestynyt single, jonka b-puolella julkaistiin kappale The Prisoner. The Clashin itsensä tuottamalla singlellä ääni-insinöörinä oli Simon Humpries. Kappale nauhoitettiin alun perin The Clashin toista studioalbumia Give 'em Enough Rope varten, mutta se päädyttiin sitä vastoin julkaisemaan singleformaatissa. Myöhemmin (White Man) in Hammersmith Palais sitä vastoin päätyi The Clashin esikoisalbumin Yhdysvaltain-painokselle White Riotin singleversion ja London's Burningin väliin. Ilmestymisaikanaan kappale osoitti The Clashilta huomattavaa musiikillista ja tekstillistä kypsyyttä. Yhtyeen varhaisempiin singleihin verrattuna kappaleen verrokiksi käy paremmmin The Clashin näkemys Junior Murvinin kappaleesta Police and Thieves. (White Man) in Hammersmith Palaisin voimakas kitaraintro laskeutuu hitaampaan skarytmiin ja tyylillisesti kappale oli yllätys monille The Clashin diggareille. Ideansa kappale on saanut Lontoon Shepherd's Roadilla sijaitsevan The Hammersmith Palais de Dansen showcase-tyyppisestä reggaekonsertista, jossa esiintyivät Dillinger, Leroy Smart ja Delroy Wilson. Joe Strummer vieraili kyseisessä konsertissa ja pettyi sen pophenkisyyteen odottamansa rootsrockkapinallisuuden sijaan. Tekstinsä osalta kappale siirtyy pettymyksen aiheuttaneesta konsertista muihin teemoihin, jotka lähes kaikki liittyvät Britannian tuonhetkiseen tilanteeseen. Väkivallanvastaisen tekstinsä jälkeen kappale kertoo hyvinvoinnin jakautumisesta Britanniassa ja tuo esiin maan valkoisten ja afroamerikkalaisten nuorten yhtenäisyyden ennen kuin ryhtyy käsittelemään ilmestymisvuotensa brittiläistä punkskeneä, joka oli siirtymässä enemmän valtavirtaan. Lyriikan mukaan uudet yhtyeet olivat osa skeneä ainoastaan rahan ja kuuluisuuden vuoksi. Single julkaistiin neljällä erivärisellä kannella:sinisenä, vihreänä, keltaisena ja vaaleanpunaisena. (White Man) in Hammersmith Palais on eräs Joe Strummerin suosikkikappaleista The Clashin tuotannosta. Hän jatkoi sen soittamista keikoillaan myös The Mescaleros-yhtyeensä kanssa ja kappale kuultiin myös Strummerin hautajaisissa. (White Man) in Hammersmith Palaisin ansiosta The Clashistä muodostui musiikillisesti ja poliittisesti monia virkaveljiään monipuolisempi yhtye. Arvioidessaan singlen Village Voicessa neljäs syyskuuta 1978 Robert Christgau kuvasi kappaletta ehdottomaksi. AllMusicin Denise Sullivanin mukaan (White Man) in Hammersmith Palais saattoi olla ensimmäinen punkrockia ja reggaeta yhdistänyt single. Consequence of Sound kuvasi kappaletta lyriikaltaan yhdeksi Strummerin suurimmista sävellyksistä. NME:n vuoden 1978 Tracks of the Year-listalla (White Man) in Hammersmith Palais saavutti kahdeksannen sijan. Vuonna 2004 Rolling Stonen laatimalla 500 kaikkien aikojen parhaan kappaleen listalla (White Man) in Hammersmith Palaisin sijoitus oli 430. Joulukuussa 2003 brittiläinen musiikkijulkaisu Uncut rankkasi kappaleen kärkeen 30 parhaan The Clash-kappaleen listallaan. Lista valikoitui panelikeskustelulla, johon The Clashin jäsenistä ottivat osaa Mick Jones, Paul Simonon ja Terry Chimes. The Guardianin vuonna 2015 laatimalla kymmenen parhaan The Clash-kappaleen listalla (White Man) in Hammersmith Palaisin sijoitus oli toinen. Stereogumin laatimalla vastaavalla listalla kappale sijoittui neljänneksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti