perjantai 28. elokuuta 2020

Lauantain pitkä:Glenn Hughesin keskeinen varhainen yhtye

Trapeze oli vuonna 1969 Cannockissa, Staffordshiressa perustettu rockyhtye. Sen originaalin kokoonpanon muodostivat aikaisemmin yhtyeessä The Montanas vaikuttaneet trumpetisti/solisti John Jones ja kosketinsoittaja Terry Rowley sekä yhtyeeseen Finders Keepers kuuluneet basisti/solisti/pianisti Glenn Hughes, kitaristi/solisti Mel Galley ja rumpali Dave Holland. Jones ja Rowley jättivät Trapezen yhtyeen vuonna 1970 ilmestyneen ja nimeä kantaneen esikoisalbumin ilmestymisen jälkeen. Hughesista, Galleystä ja Hollandista muodostunut triokokoonpano jatkoi toimintaansa Trapezen nimellä. Yhtyeen seuraava albumi oli niin ikään vuoden 1970 aikana ilmestynyt Medusa. Vuonna 1972 julkaistun kolmannen pitkäsoiton You Are The Music...We're Just the Band ilmestymisen jälkeen Hughes jätti Trapezen ja siirtyi osaksi Deep Purplen Mark III -kokoonpanoa. Galley ja Holland jatkoivat Trapezen kanssa noin vuotta myöhemmin ja kiinnittivät yhtyeeseen kakkoskitaristi Rob Kendrickin ja basisti Pete Wrightin. Loppuvuodesta 1974 ilmestyi albumi Hot Wire ja seuraavana vuonna toinen Trapeze-nimeä kantanut pitkäsoitto. Vuonna 1976 Trapezen legendaarinen lineup teki paluukiertueen, sillä Hughes palasi yhtyeeseen Deep Purplen lopetettua toimintansa. Hughesin jätettyä Trapezen uudelleen yhtyeen uutena johtohahmona esittäytyi Peter Goalby, joka oli mukana yhtyeen viimeisellä pitkäsoitolla Hold On. Seuraavien vuosien aikana Trapezen kokoonpanossa tapahtui useita miehistönvaihdoksia. Holland liittyi Judas Priestiin vuonna 1979 ja yhtye lopetti toimintansa vuonna 1982, jolloin Galleytä kutsui pesti Whitesnakessa. Vuonna 1991 Hughes, Galley ja Holland kasasivat Trapezen uudelleen. Seuraavaan vuoteen ajoittui keikkoja, joilla Asia-yhtyeen kosketinsoittaja Geoff Downes täydensi yhtyeen kokoonpanon. Kyseiseltä kiertueelta taltioitiin vuonna 1998 ilmestynyt konserttitaltiointi Welcome to the Real World:Live at Borderline. Trio elvytti Trapezen uudelleen kokoonpanolla, jota täydensi kakkoskitaristi Craig Erickson. Alkuvuodesta 1994 tehdyn kiertueen jälkeen Trapeze lopetti toimintansa pysyvästi. Yhtyeen hajottua Galley ja Holland olivat suhteellisen hiljaa Hughesin jatkaessa soolouraansa ja yhteistyötään eri artistien kanssa. Galley menehtyi syöpään heinäkuun ensimmäisenä 2008 ja Holland kuoli 16. tammikuuta 2018 Hughesin ollessa ainoa henkiin jäänyt jäsen Trapezen legendaarisesta lineupista. Trapeze perustettiin maaliskuussa 1969 ja yksi yhtyeen ensimmäisistä esiintymisistä oli samaisena vuonna viides heinäkuuta Wolverhamptonissa, Club Lafayettessa soitettu konsertti, joka taltioitiin  BB2:n ohjelmaa Colour Me Pop varten. Siinä Trapeze esitti kappaleen Send Me No More Letters. Paikallinen promoottori Tony Perry kuvasi keikkaa erääksi kyseisen keikkapaikan merkittävimmistä ja yhtyeen esitystä fantastisena. Myöhemmin samaisena vuonna Trapeze kiinnitettiin Treshold Recordsin ensimmäiseksi yhtyeeksi. Kyseessä oli The Moody Blues-yhtyeen perustama yhtiö, jonka jakelijana Yhdysvalloissa toimi London Records ja muualla Decca Records. Trapezen on mainittu hylänneen Apple Recordsin esittämän tarjouksen, sillä yhtye koki saavansa enemmän taiteellista vapautta Tresholdilla. Trapeze nauhoitti esikoisalbuminsa Lontoossa Morgan -studioilla ja Deccan studioilla Moody Bluesin John Lodgen tuottamana. Vaikka Jones oli Trapezen virallinen leadvokalisti, Hughes vastasi albumilla kaikista lauluosuuksista. Hughes on maininnut mainittuun ratkaisuun päädytyn managementin pyynnöstä. Ennen vuoden loppua Send Me No More Letters julkaistiin yhtyeen ensimmäisenä singlenä kääntöpuolellaan Galleyn, Hughesin ja Jonesin kirjoittama kappale Another Day. Toukokuussa 1970 ilmestynyt Trapezen esikoisalbumi sai kriitikoiden taholta varsin myönteisen vastaanoton. Billboard kuvasi albumia kandidaatiksi suureen listamenestykseen ja journalisti Nigel Williamson mainitsi sen klassisen kauden esimerkkinä brittiläisestä progesta, johon yhdistyivät psykedelia, rockkitarat ja popharmoniat. BBC Radio 1:n dj:t Bob Harris ja Pete Drummond soittivat albumia ahkerasti ja se kuultiin kanavalla kokonaisuudessaan. Esikoisalbumiaan Trapeze promosi soittamalla Britanniassa sarjan keikkoja tammi- ja heinäkuun välillä. Elokuussa 1970 Jones ja Rowley jättivät Trapezen ja tekivät paluun aikaisempaan yhtyeeseensä The Montanasiin. Lähteneiden muusikoiden tilalle ei hankittu uusia, vaan Hughes, Galley ja Holland jatkoivat voimatriona ja muuttivat musiikillista ilmaisuaan lähemmäksi hardrockia ja funkia. 13. marraskuuta 1970 Trapeze julkaisi Britanniassa kakkosalbuminsa Medusa, joka ilmestyi Yhdysvalloissa seuraavan vuoden maaliskuussa. Edeltäjänsä tavoin John Lodgen tuottamaa albumia on yleisesti pidetty paitsi Trapezen laadukkaimpana, myös eräänä vuosikymmenensä aliarvostetuimmista hardrockalbumeista. Ultimate Classic Rockiin kirjoittaneen Eduardo Rivadavian mukaan albumi vaikutti osaltaan heavy metalin varhaiseen kehitykseen vuonna 1970. Galleyn veljensä Tomin kanssa kirjoittama Black Cloud julkaistiin Yhdysvalloissa albumin ainoana singlenä b-puolellaan koko Trapezen triokokoonpanon yhteistyötä edustava Your Love Is Alright. Trapeze konsertoi Medusan tiimoilta ahkerasti erityisesti Yhdysvalloissa. Joulukuussa 1970 Trapeze lämmitteli Moody Bluesia ja vuonna 1971 yhtye soitti useita kiertueita pääesiintyjänä. Trapezen kolmas albumi You Are The Music...We're Just the Band ilmestyi joulukuun ensimmäisenä 1972. Albumin kappaleet olivat Hughesin käsialaa kolmea Galleyn veljesten kirjoittamaa biisiä lukuun ottamatta. Neil Slavenin tuottamalla albumilla vierailivat pianistina Rod Argent ja steelkitaristina B. J. Cole. Medusaan verrattuna uudella albumilla korostui pehmeämpi ja melodisempi tyyli, joka sai osakseen kehuja useilta kriitikoilta. Tracy kuvasi albumia mestariteoksena. You Are the Music...We're Just the Band oli ensimmäinen listasijoituksen saavuttanut Trapezen albumi, joka nousi Billboardin Bubbling Under-listalla yhdeksänneksi. Sen tiimoilta Trapeze konsertoi Britanniassa ja Yhdysvalloissa loppuvuodesta 1972 ja seuraavan vuoden alkupuolella.

Huhtikuussa 1973 Deep Purplen jäsenet Richie Blackmore, Jon Lord ja Ian Paice saapuivat seuraamaan Trapezen Whiskey A Go Go:ssa soittamaa konserttia aikomuksenaan pyytää Hughesia basistiksi Purpleen Roger Gloverin paikalle. Kun kolmikko lähestyi Hughesia seuraavassa kuussa, hän kieltäytyi tarjouksesta, sillä piti Purplen tyyliä itselleen turhan perinteisenä rockina. Hughes muutti kuitenkin mieltään, sillä Purplen profiili oli korkea ja lisäksi hänelle saattaisi tarjoutua tilaisuus työskennellä entisen Freen solistin Paul Rodgersin kanssa, jota oli kaavailtu uudeksi leadvokalistiksi Purpleen Ian Gillanin tilalle. Hughes hyväksyi tarjouksen liittyä Purpleen basistiksi ja kakkosvokalistiksi. Yhtyeen lineupin muutoksesta ilmoitettiin  Melody Makerissa 14. heinäkuuta 1973. Mainitussa artikkelissa mainitiin yhtyeen etsivän edelleen uutta solistia ja David Coverdale liittyikin mukaan uuteen kokoonpanoon vasta  hieman myöhemmin. Hughes on myöhemmin maininnut katuneensa liittymistään Purpleen ja kuvannut Trapezea perheekseen. Pienen tauon jälkeen Trapeze palasi vuonna 1974 kokoonpanolla, jossa olivat leadvokalistiksi siirtyneen Galleyn lisäksi mukana kakkoskitaristi Rob Kendrick ja basisti Pete Wright. Heinäkuussa yhtyee ilmoitettiin solmineen levytyssopimus Warner Brosin kanssa ja uuden albumin ilmestyvän myöhemmin samaisena vuonna. Lokakuussa 1974 Threshold julkaisi Trapezen ensimmäisen kokoelma-albumin Final Swing, joka sisälsi näytteitä yhtyeen siihen astisilta kolmelta albumilta sekä kaksi ennen julkaisematonta kappaletta Good Love ja Das It. Kyseessä oli yhtyeen ensimmäinen listasijoituksen saavuttanut albumi, joka nousi Billboardin listalla parhaimmillaan sijalle 172.   Joulukuussa 1974 ilmestynyt yhtyeen neljäs albumi Hot Wire saavutti sijan 146. Billboardin listalla, sijan 153. Cash Boxissa ja sijan 161. Record Worldin albumilistalla alkuvuodesta 1975. Kosketinsoittaja Terry Rowley vieraili albumilla soittaen syntetisaattoreita, urkuja ja sähköpianoa sekä taustavokalistin ominaisuudessa. Rowley oli myös mukana Hot Wiren tiimoilta tehdyllä kiertueella ja konserttitaltioinnilla Live at the Boat Club 1975, tosin ei täysivaltaiseksi jäseneksi kreditoituna. Myöhemmin vuoden 1975 aikana Trapeze julkaisi järjestyksessään  toisen nimeään kantaneen albumin, jolla Hughes vieraili solistina kahdella raidalla. Billboard kuvasi albumia esimerkkinä tiukasta, soulvaikutteisesta hardrockista. Mainitun vuoden marraskuussa Galley ja Holland pitivät taukoa Trapezesta ja osallistuivat John Lodgen ja Justin Haywardin Britannian-kiertueelle, jolla kaksikko promosi aikaisemmin samaisena vuonna ilmestynyttä yhteistä albumiaan Blue Jays. Seuraavana vuonna Deep Purplen hajottua Hughes teki paluun Trapezen klassiseen kokoonpanoon Appreciation-kiertueelle, jonka oli tarkoitus vierailla Yhdysvalloissa elokuussa ja Britanniassa syyskuussa. Muutamien Yhdysvalloissa soitettujen keikkojen jälkeen Hughes kuitenkin jätti yhtyeen huumeongelmiensa vuoksi. Reunionin aikana trio ehti kuitenkin nauhoittaa uusia kappaleita, joista L.A. Cut Off ja Space High ilmestyivät vuonna 1977 Hughesin esikoissooloalbumilla Play Me Out. Trapeze palasi vuonna 1978 kokoonpanolla, jossa uutena solistina esittäytyi Peter Goalby ja Wright oli palannut basson varteen. Yhtye solmi sopimuksen uuden levy-yhtiön Aura Recordsin kanssa ja julkaisi loppuvuodesta 1979 viimeiseksi jääneen ja Jimmy Millerin tuottaman albumin Hold On, joka oli ilmestynyt Saksassa edellisen vuoden puolella nimellä Running erilaisella biisilistalla varustettuna. Esimerkiksi Billboard laati albumista myönteisen arvion ja All Musicin Steve Huey piti sitä mahdollisesti yhtyeen parhaana. Elokuussa 1979 Holland jätti Trapezen ja liittyi heavy metal-yhtye Judas Priestiin. Hänen tilalleen kiinnitettiin Steve Bray ja Trapeze jatkoi keikkailuaan Hold Onin tiimoilta soittaen Humble Pien kanssa ja lämmitellen skottilaista rockyhtyettä Nazarethia Krokuksen kanssa. Trapezen ensimmäinen konserttitaltiointi Live in Texas:Dead Armadillos ilmestyi vuonna 1981 ja se oli taltioitu mainitulta kiertueelta kyseisen vuoden toukokuussa. Sen ilmestymisen aikaan Goalby oli liittynyt Uriah Heeppiin. Basisti/solisti Mervyn Spence ja kosketinsoittaja Richard Bailey liittyivät yhtyeeseen myöhemmin samaisena vuonna ja vuonna 1982 Brayn paikan otti Kex Gorin. Trapeze tuli virallisesti tiensä päähän loppuvuodesta 1982 Galleyn liityttyä Whitesnaken uuteen kokoonpanoon Saints & Sinners -kiertueelle, joka alkoi mainitun vuoden lokakuussa. Ennen Galleyn eroamista Trapeze oli alkanut nauhoittaa materiaalia potentiaalista uutta albumiaan varten. Kyseistä tuotantoa hyödynsivät myöhemmin Whitesnake ja Galleyn aloittama projekti Phenomena. Vuonna 1991 Hughes, Galley ja Holland elvyttivät Trapezen konserttikiertuetta varten, jolla yhtyeen kokoonpanon täydensi kosketinsoittaja Geoff Downes. 20. maaliskuuta 1992 yhtye soitti Fishin lämmittelijänä Hammersmith Apollossa. Samaisen vuoden toukokuussa Trapeze nauhoitti livealbumin Welcome to the Real World:Live at Borderline, joka julkaistiiin vuonna 1998. Samana vuonna ilmestyi myös toinen konserttitaltiointi Live:Way Back to the Bone, joka sisälsi nauhoituksia Trapezen varhaisemmalta uralta. Vuonna 1993 Trapezen triokokoonpano nauhoitti demoja mahdollista myöhäisempää julkaisua varten. Yhdeksäs helmikuuta 1994 Trapeze soitti Irving Plazassa, New Yorkissa osana konserttia, joka oli omistettu ensimmäinen joulukuuta 1993 menehtyneelle solistille Ray Gillenille. Myöhemmin vuoden 1994 aikana Trapeze soitti joitakin keikkoja sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa. Hughes kuvasi niitä hienoksi kokemukseksi ja mainituissa konserteissa yhtyeen line-upin täydensi kakkoskitaristi Craig Erickson. Live at the Boat Club 1975 sai julkaisunsa vuonna 2006. Galleyn kuolema ensimmäinen heinäkuuta 2008 esti kaikki mahdollisuudet Trapezen paluulle. Holland menehtyi lähes vuosikymmentä myöhemmin 16. tammikuuta 2018 ja Hughesista tuli yhtyeen legendaarisen kokoonpanon ainoa henkiin jäänyt jäsen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti