keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Torstain terävä:Viimeinen David Byronin vokalisoima Heep-albumi

Uriah Heep:High and Mighty

Kesäkuussa 1976 ilmestynyt High and Mighty on viimeinen David Byronin vokalisoima Uriah Heepin studioalbumi. Tyylillisesti se eroaa voimakkaastikin yhtyeen aikaisemmasta tuotannosta ajoittaisten voimakkaiden popvaikutteidensa vuoksi. High and Mightyn nauhoitukset tapahtuivat joulukuun 1975 ja seuraavan vuoden maaliskuun välisenä aikana. Heepin vakiotuottaja Gerry Bronilla oli muita kiireitä ja niinpä yhtye vastasi albumin tuotannosta itsenäisesti. High and Mightyn kymmenestä kappaleesta aina kahdeksan on täysin Ken Hensleyn käsialaa ja Weep in Silence sekä Footsprints in the Snow edustavat yhteistyötä Byronin tavoin Heepin High and Mightyn julkaisun jälkeen jättäneen basisti John Wettonin kanssa. Pitkäsoiton käynnistää Wettonin vokalisoima ja myös singleformaatissa julkaistu hardrockpala One Way Or Another. Weep in Silence kallistuu bluesiin ja kappaleesta julkaistiin myös pidempi versio High and Mightyn vuonna 2003 ilmestyneellä uusintapainoksella. Myös Ken Hensley nauhoitti Weep in Silencesta oman näkemyksensä. Pelkästään Byronin vokalisoinnilla käynnistyvä ja akustisen kitaran ja urkujen dominoima Misty Eyes edustaa High and Mightyn voimakkaasti popvaikutteista tuotantoa. Albumin ykköspuolen päättää progehtava balladi Midnight ja kakkospuolen käynnistää suorempaa rockilmaisua tarjoava Can't Keep a Good Band Down. Pianovoittoinen hardrockkappale Woman of the World julkaistiin singleformaatissa Saksassa. Footsprints in the Snow ja Can't Stop Singing ovat balladimaisia kappaleita ja niistä viimeksi mainittua on verrattu jopa The Beatlesin tuotantoon. Make A Little Love edustaa suoraviivaista rockia ja Confession on balladi, jossa Byronin vokalisointia säestää ainoastaan Hensleyn piano. Vuonna 2014 Sanctuary julkaisi High and Mightysta kahdeksan bonuskappaletta sisältävän version.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti