maanantai 20. tammikuuta 2020
Tiistain tukeva:Kahden merkittävän brittiyhtyeen kitaristi ja muutakin
20. tammikuuta 1945 syntynyt Eric Michael Stewart on brittiläinen
laulaja/lauluntekijä, multi-instrumentalisti ja levytuottaja, joka
muistetaan ensisijaisesti jäsenyydestään The Mindbendersissä vuosina
1963-1968 sekä 10 CC-yhtyeessä vuosien 1972 ja 1995 välllä. Vuodesta
1968 80-luvun alkuun Stewart lukeutui Stockportissa, Britanniassa
sijainneiden Strawberry-studioiden omistajiin. Siellä hän työsti 10CC:n
albumien lisäksi esimerkiksi Neil Sedekan ja Paul McCartneyn levyjä.
80-luvulla Stewart työskenteli aktiivisesti McCartneyn kanssa. Häntä
kuullaan muusikkona tai biisintekijänä McCartneyn mainitulla vuosikymmenellä julkaisemilla albumeilla vuoden 1982 Tug of Warista
vuonna 1986 ilmestyneeseen Press to Playhin. Vuodesta 1980 eteenpäin
Stewart on julkaissut neljä sooloalbumia. 60-luvun alussa Stewartia
pyydettiin liittymään yhtyeeseen Jerry Lee and the Staggerlees. Vuotta
myöhemmin yhtyeen nimeksi vaihtui Emperors of Rhythm. Stewart oli
yhtyeen jäsen kahden vuoden ajan ja alkuvuodesta 1963 hän oli
Oasis-clubilla Manchesterissa Wayne Fontanan tehdessä koe-esiintymistään
levy-yhtiön edustajalle. Fontanan kitaristi ja rumpali eivät
ilmaantuneet paikalle ja niinpä tämä pyysi Stewartia ja rumpali Ric Rothwellia
osallistumaan koesoittoon. Lyhyen treenauksen jälkeen kolmikko esitti
kolme aikakauden hittikappaletta. Levy-yhtiön edustaja tarjosi
Fontanalle levytyssopimusta sillä ehdolla, että häntä säestäneet
muusikot muodostaisivat yhtyeen. Wayne Fontanan säestysyhtye oli The
Jets, mutta koska olemassa oli toinen samanniminen yhtye, päädyttiin nimeen The
Mindbenders, joka oli myös noihin aikoihin ilmestyneen elokuvan
nimi. Wayne Fontana & The Mindbendersin musiikillisena tyylisuuntana oli aluksi rhytm
and blues. Huhtikuussa 1965 ilmestynyt yhtyeen kuudes single The Game
of Love nousi yhtyeen kotimaassa kakkoseksi ja Yhdysvalloissa jopa listakärkeen. Kyseisen singlen kakkospuoli Since You Been Gone oli
Stewartin, Fontanan ja basisti Bob Langin käsialaa. Heinäkuussa 1965
ilmestyneen singlen It's Just a Little Bit Too Late kääntöpuolella
julkaistu Long Time Comin' oli myös Stewartin ja Fontanan yhteistyötä.
Yhtye konsertoi Yhdysvalloissa heinä-elokuussa 1965 Herman's Hermitsin
kanssa. Yhteistyö Wayne Fontanan kanssa päättyi vuoden 1965 lopussa.
Seuraavan vuoden alussa The Mindbenders nousi Britanniassa
listakakkoseksi Stewartin vokalisoimalla singlellä A Groovy Kind of
Love. Myöhemmin vuonna 1966 yhtye saavutti top 20- menestyksen
kappaleella Ashes to Ashes. Runsaasti aikaa laulunkirjoittamiseen
käyttänyt Stewart havaitsi yhtyeen soittavan kappaleita, jotka alkoivat
tyylilisesti etääntyä siitä materialista, jolla yhtye oli saavuttanut
listamenestystä. Stewartin mukaan The Mindbenders ei tosi asiassa ollut
lainkaan balladiorientoitunut yhtye. Loppuaikanaan yhtye joutui
soittamaan suorastaan epäinhimillisiä keikkoja ja lopetettuaan
toimintansa sen jäsenet eivät enää tavanneet toisiaan. Stewartin mukaan
The Mindbendersin kanssa tehty työ oli jättänyt hänet taloudellisesti
melko hyvään asemaan. Heinäkuussa 1968 Billy J. Kramerin kiertuemanageri
Peter Tattersall kutsui Stewartin rahoittajaksi Inner City
-studioille, jotka sijaitsivat Stockportissa pienen levykaupan
yläkerrassa. Toiseksi rahoittajaksi saatiin The Mindbendersin basisti
Graham Gouldman ja tämä ja Stewart ryhtyivät yhteistyöhön kahden muun
muusikon, Lol Cremen ja Kevin Godleyn kanssa. Manageri Giorgio Gomelsky
oli kehittämässä projektia Marmalade Recordsilleen, ja nelikon oli
tarkoitus työskennellä sen parissa. Joulukuussa 1969 solmittiin diili
yhdysvaltalaisten Super K Productionsin tuottajien Jerry Kasenetzin ja
Jeff Katzin kanssa. Stewartin, Gouldmanin, Godleyn ja Cremen oli
tarkoitus kirjoittaa kolmen kuukauden ajan hittejä muille artisteille.
Stewart, Godley ja Creme tuottivat heinäkuussa 1970 Philips Recordsin
julkaiseman The Hotlegsin nimellä julkaistun singlen Neanderthal Man. Se
nousi Britanniassa kakkoseksi ja Yhdysvalloissa sijalle 22. Vuonna 1970
seurasi albumi Thinks:School Stinks, jonka Stewart kuvaili olleen
edellä aikaansa. Nimellä Doctor Father trio julkaisi toisen singlen
Unbopo. Lokakuussa 1970 Hotlegs aloitti kiertueen Britanniassa The Moody
Bluesin kanssa. Yhtyeen solistin/basistin John Lodgen sairastuttua
kiertue keskeytettiin viiden keikan jälkeen. Hotlegsille ei löytynyt
lisää töitä ja yhtye lopetti toimintansa. Alkuvuodesta 1972
yhdysvaltalaisartisti Neil Sedaka alkoi nauhoittaa albumiaan Solitaire
Strawberry-studiolla. Hän hyödynsi Stewartia insinöörinään ja
Gouldmania, Godleytä ja Cremeä taustayhtyeenään. Kyseisen pitkäsoiton
saavuttama menestys rohkaisi kvartettia levyttämään omaa tuotantoaan ja
julkaisemaan sen yhtyeenä. Stewartin ja Gouldmanin käsialaa olleesta
kappaleesta Waterfall tehtiin demo, joka vietiin Applen studioille
Lontooseen, missä Sedakan albumia oltiin parhaillaan masteroimassa.
Kuukausia myöhemmin Applelta vastattiin ja ilmoitettiin, ettei
kappaleessa ollut tarpeeksi kaupallista potentiaalia. Tuohon mennessä
valmiiksi oltiin saatu Godleyn ja Cremen kirjoittama kappale Donna,
jossa arveltiin olevan kaivattua potentiaalia. Stewart soitti tuottaja Jonathan
Kingille, jonka hän tunsi The Mindbendersissä vaikutusajaltaan ja pyysi
tätä kuuntelemaan kyseisen kappaleen. King innostui kappaleen
hittipotentiaalista ja kiinnitti 10 CC:ksi nimeämänsä yhtyeen UK Records
-yhtiölle. Viikkoja myöhemmin elokuussa 1972 julkaistusta singlestä
tuli brittilistan kakkonen. Vuonna 1973 ilmestynyt yhtyeen
debyyttialbumi sisälsi neljä kappaletta, joiden työstämiseen Stewart
osallistui. Kaikkein eniten sävellyksiä syntyi Gouldmanin kanssa;
kaksikko vastasi 10CC:n suurimpiin hitteihin lukeutuneista kappaleista
Wall Street Shuffle, I'm Not in Love ja Art for Art's Sake. Godleyn ja
Cremen jätettyä yhtyeen vuonna 1976 Stewartin ja Gouldmanin tiivis
biisintekoyhteistyö jatkui seuraavien kuuden albumin ajan. Vuonna 1995
ilmestynyt pitkäsoitto Mirror Mirror sisälsi Stewartin ja Gouldmanin
kummankin yksinään kirjoittamaa ja nauhoittamaa materiaalia, joka
kuitenkin julkaistiin vielä 10CC:n nimellä. Albumin tiimoilta tehdyn
kiertueen jälkeen Stewart ilmoitti jättävänsä 10CC:n lopullisesti ja on
kieltäytynyt kaikista yhtyeen reunionia koskevista tarjouksista.
Stewartin ensimmäiset sooloalbumit Girls ja Rooty Rooties ilmestyivät
vuosina 1980 ja 1982. Kolmatta Do Not Bend saatiin odottaa vuoteen 2003.
Tuottajana Stewart oli esimerkiksi John Lodgen ja Justin Haywardin
70-luvun puolivälissä ilmestyneellä albumilla Blue Jays, kahdella Neil
Sedakan pitkäsoitolla, eli vuonna 1979 ilmestyneellä albumilla Facades
ja seuraavana vuonna julkaistulla pitkäsoitolla Sad Cafe. Stewart tuotti
myös Agnetha Fältskogin 80-luvun puolivälissä ilmestyneen albumin Eyes
of a Woman. Stewart aloitti neljännen albuminsa Viva la Difference
nauhoitukset jo 2006, mutta koska hän rakensi välillä studioon Ranskaan,
kyseinen pitkäsoitto julkaistiin vasta alkuvuodesta 2009.
Stewart itse kuvasi Viva La Differencen olevan Do Not Bendiä voimakkaammin 10 CC:n tyylistä tuotantoa sisältävä albumi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti