tiistai 4. heinäkuuta 2017

Keskiviikon klassikko:Stonesien vuoden 1969 mestariteos

The Rolling Stones:Let It Bleed

Joulukuussa 1969 Britanniassa Decca Recordsin ja Yhdysvalloissa London Recordsin julkaisemana ilmestynyt Let It Bleed on Rolling Stonesin kotimaassaan kahdeksas ja Yhdysvalloissa kymmenes albumijulkaisu. Pian yhtyeen vuoden 1969 Yhdysvaltain-kiertueen jälkeen julkaistu pitkäsoitto on edellisenä vuonna ilmestyneen Beggars Banquetin seuraaja ja samalla yhtyeen viimeinen albumi Brian Jonesille ja ensimmäinen Mick Taylorille. Vaikka Let It Bleedin kappaleista You Can't Always Get What You Wantia oli ryhdytty äänittämään jo marraskuussa 1968 ennen Beggars Banquetin ilmestymisestä, Let It Bleedin varsinaiset äänityssessiot käynnistyivät vasta helmikuussa 1969 ja jatkuivat marraskuun alkuun. Brian Jones on mukana ainoastaan kahdella albumin kappaleista; hän soitti harppua You Got the Silverissa ja perkussioita Midnight Ramblerissa. Jonesin korvannut Mick Taylor on Let It Bleedin raidoista kitaristina Country Honkilla ja Live with Mellä sekä pitkäsoiton kanssa samoihin aikoihin äänitetyllä singlehitillä Honky Tonk Women. Keith Richards oli aikaisemmin jakanut vokaaliosuudet Mick Jaggerin kanssa kappaleessa Connection ja laulanut yksittäisiä soolo-osuuksia Something Happened to Me Yesterdayssä ja Salt of the Earthissa. Let It Bleedillä Richards suoritti ensiesiintymisensä leadvokalistina kappaleessa You Got the Silver. Let It Bleedin julkaisuajankohdaksi kaavailtiin alun perin jo vuoden 1969 heinäkuuta. Vaikka single Honky Tonk Women julkaistiin tuolloin, lukuisten viivästyttävien seikkojen vuoksi itse albumi ilmestyi vasta samaisen vuoden joulukuussa, jolloin pitkäsoiton tiimoilta tehty Yhdysvaltain-kiertue oli jo ohi. Suurin osa Let It Bleedin äänityksistä tapahtui Lontoon Olympic -studioilla ja viimeistely Elektra-studioilla Los Angelesissa Stonesien harjoitellessa Yhdysvaltain-kiertuettaan varten. Edeltäjänsä Beggars Banquetin ja seuraajiensa Sticky Fingersin ja Exile on Main Streetin tavoin Let It Bleed merkitsi osaltaan paluuta Stonesien bluesorientoituneeseen tyyliin, jota yhtye oli harrastanut vuoden 1966 pitkäsoittoaan Aftermath edeltäneillä varhaisilla albumeillaan. Keskeisenä musiikillisena inspiraation lähteenä oli toisin sanoen amerikkalainen juurimusiikki, ja Let It Bleedillä oli tarjolla vaikutteita etenkin gospelista, Chicago-bluesista, countrybluesista ja countryrockista. Slidekitara on albumilla hallitsevassa roolissa ja sitä kuullaan kaikissa pitkäsoiton kappaleissa Gimme Shelteriä, Live with Metä ja You Can't Always Get What You Wantia lukuun ottamatta. Live with Men raidoilla kuultiin myös useita sessiomuusikoita. Heistä kenties kaikkein merkittävin oli Live with Men soolossa ensiesiintymisensä suorittanut saksofonisti Bobby Keys, joka toi Stonesien musiikkiin vaikutteita soulista ja jazzista. Teknisesti taidokas soolokitaristi Mick Taylor toi erityisesti Stonesien 70-luvun alun tuotantoon raaempaa rocksoundia. Tekstiensä osalta Let It Bleed käsittelee keskeisesti 60-luvun elämäntapaa merkittävinä teemoinaan esimerkiksi Vietnamin sota, hippiliike ja politiikka. Pitkäsoiton kansikuva on Robert Brownjohnin käsialaa. Joulukuussa 1969 julkaistu Let It Bleed nousi brittilistan kärkeen tiputtaen Beatlesin Abbey Roadin väliaikaisesti kakkossijalle. Billboardin listalla albumi oli parhaimmillaan kolmantena ja myi sielllä lopulta kaksinkertaista platinaa. Rolling Stonen tuoreeltaan julkaistussa arviossa Neil Marcus kehui koko albumia kohottaen Gimme Shelterin ja You Can't Always Get What You Wantin pitkäsoiton avainteoksiksi. Let It Bleed oli Stonesien viimeinen virallisesti monona julkaistu pitkäsoitto ja kyseinen virallinen monoversio albumista onkin varsin harvinainen ja kysytty. Ensimmäinen remasteroitu cd-versio albumista ilmestyi vuonna 1986. Seuraava remasteroitu versio oli vuorossa elokuussa 2002 ja vielä vuonna 2010 ainoastaan Japanissa Universal Music Enterprisesin julkaisemana.  Vuonna 2000 musiikkilehti Q nimesi Let It Bleedin sadan kaikkien aikojen parhaan brittiläisen albumin listallaan sijalle 28. Seuraavana vuonna musiikkikanava VH1:n sadan parhaan rockalbumin listalla Let It Bleedin sijoitus oli 24. Vuonna 1997 The Guardian äänesti Let It Bleedin kaikkien aikojen 27:ksi parhaaksi albumiksi. Vuonna 2003 Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla Let It Bleedin sijoitus oli 32. Kaiken kaikkiaan kyseistä albumia on myyty julkaisunsa jälkeen yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Kaikki pitkäsoiton kappaleet ovat Mick Jaggerin ja Keith Richardsin käsialaa lukuun ottamatta Robert Johnson -coveria Love in Vain. Let It Bleedin kappaleista tehdyistä coverversioista mainittakoon ensi alkuun Joan Jettin albumin nimiraidasta, Grand Funk Railroadin Gimme Shelteristä ja Girlschoolin Live with Mestä levyttämät onnistuneet näkemykset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti