Gray jatkoi levytyksiään pienille levy-yhtiöille, joista
mainittakoon Charger ja White Whale. Lisäksi hän oli mukana useiden elokuvien
soundtrackalbumeilla. Gray vietti useita vuosia työskennellen näyttelijänä.
Kyseiseen toimenkuvaan kuului muun muassa kaksi ja puoli vuotta kestänyt pesti
Los Angelesin Hairin tuotannoissa. Los Angelesissa työskennellessään Gray
liittyi vuonna 1970 solistiksi ja perkussionistiksi yhtyeeseen nimeltä Pollution. Yhtyeen managerina toimi näyttelijä Max Baer Jr. ja se
julkaisi kaksi soulvaikutteilla höystettyä psykedeelistä rockia edustanutta
albumia; Pollution I ja Pollution II. Yhtyeen jäsenistöön kuuluivat lisäksi solisti
Tata Vega ja kitaristi/solisti James Quill Smith, joista jälkimmäinen toimi
myös A&M Recordsin demoäänittäjänä lauluntekijä Paul Williamsin kanssa.
Vuonna 1972 Gray sai levytyssopimuksen Decca Recordsin kanssa hieman ennen kuin
kyseisestä levy-yhtiöstä tuli osa MCA:ta. Hän levytti pitkäsoiton Paul
Williamsin veljen Mentor Williamsin tuottamana Nashvillessa. Levytettyjen
kappaleiden joukossa oli Mentor Williamsin käsialaa ollut Drift Away, joka
sisälsi myös Reggie Youngin tekemän kitarariffin. Kappale nousi viidenneksi
Yhdysvaltojen poplistalla ja siitä muodostui Dobie Grayn tunnetuin. Myös
Billboardin listalla kappale nousi sijalle 17., myi yli miljoona kappaletta ja
saavutti kultasinglen heinäkuussa 1973. Sitä seurannut näkemys Tom Jansin
runsaasti versioidusta Lovin' Armsista saavutti sijan 61. Gray työsti MCA
Recordsille myös kolme pitkäsoittoa; Drift Away, Lovin' Arms sekä Hey Dixie.
Grayn mukaan MCA ei kuitenkaan tiennyt, kuinka kyseisiä levyjä olisi pitänyt
markkinoida; tummaihoisen artistin sijoittaminen countrymusiikin markkinoille
oli vaikeaa.
70-luvun puolivälissä Gray muutti Nashvilleen ja solmi uuden
levytyssopimuksen Capricorn Recordsin kanssa. Hän kirjoitti kappaleita
yhteistyössä Troy Sealsin kanssa. Grayn viimeiset 70-luvun soolosinglet olivat
If Love Must Go vuonna 1976 ja kahta vuotta myöhemmin ilmestynyt You Can Do It
. Niistä viimeksi mainittu muodostui top 40-hitiksi. Tämän jälkeen Gray
keskittyi kirjoittamaan kappaleita muille artisteille, joista mainittakoon Ray
Charles, George Jones ja Don Williams. 70-luvun aikana hän konsertoi
Euroopassa, Australiassa ja Afrikassa. Etelä-Afrikassa Gray teki useita
menestyksekkäitä kiertueita. Levytysten pariin Gray palasi 80-luvun
puolivälissä. Hän oli nyt Capitol Recordsin artisti ja levytti tuottaja Harold
Sheddin kanssa. Muutamat Grayn singlet sijoittuivat Yhdysvaltojen
countrylistoille vuosina 1986–87 ja parhaiten niistä menestyi top 40-hitiksi,
eli sijalle 35. yltänyt That's One to Grow On. Hänen countryalbumeihinsa
lukeutui vuonna 1986 ilmestynyt From Where I Stand ja Gray oli myös
säännöllinen esiintyjä Charlie Danielsin suosituissa Volunteer Jam
-konserteissa. Gray toimi myös solistina useissa tv- ja radiomainoksissa.
Vuonna 1997 häneltä ilmestyi pitkäsoitto Diamond Cuts, joka sisälsi sekä uutta
tuotantoa että uudelleen levytettyä vanhempaa materiaalia. Vuonna 2000 Wigan
Casinon dj Kev Roberts sai valmiiksi Northern Soul- diggareiden keskuudessa
järjestetyn kyselyn, jonka tuloksena syntyi 500 parhaan northern soulia
edustaneen kappaleen lista. Kymmenen parhaan joukkoon sijoittui Grayn vuonna
1966 levyttämä Out on the Floor, josta tosin muodostui brittihitti vasta
yhdeksän vuotta myöhemmin. Drift Awaysta tuli uudelleen hitti vuonna 2003,
kun Gray levytti sen uudestaan duettona Uncle Krackerin kanssa tämän
pitkäsoitolle No Stranger to Shame. Billboardin listalla uusioversio sijoittui
yhdeksänneksitoista. Gray menehtyi Nashvillessa kuudes joulukuuta 2011
syöpäleikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti