23. joulukuuta 1940 syntynyt Jorma Ludvig Kaukonen Jr. on amerikkalainen
blues, folk- ja rockkitaristi, jonka tunnetuimpiin yhtyeisiin
lukeutuvat Jefferson Airplane ja Hot Tuna. Sadan parhaan kitaristin
listallaan Rolling Stone rankkasi Kaukosen sijalle 54. Washington DC:ssä
syntyneellä Kaukosella on suomalalaiset isovanhemmat ja äitinsä
puolelta venäjänjuutalaiset sukujuuret. Kitaransoiton hän opetteli
teini-iässä. Ennen Washingtoniin muuttoa Kaukosen perhe asui
Filippiineillä ja vaihtoi asuinpaikkaa usein isän työtehtävien mukaan.
Washingtonissa teinit Kaukonen ja tuolloin kuusikielistä kitaraa
soittanut tuleva Jefferson Airplane -basisti Jack Cassidy perustivat
yhtyeen The Triumphs. Antiochin collegessa opiskellessaan Kaukosen
ystävä Ian Buchanan opetti hänelle sormitekniikkaan perustunutta
kitaransoittoa. Buchanan myös tutustutti Kaukosen Reverend Gary Davisin
musiikkiin. Davisin kappaleilla on ollut merkittävä osuutensa Kaukosen
repertuaarissa koko hänen uransa ajan. Vuonna 1962 Kaukonen muutti San
Francisco Bayn alueelle ja Santa Claran yliopistoon. Hän toimi San Josen
Benner Music Companyssa kitaransoiton opettajana. Bluespuristina
itseään pitäneellä Kaukosella ei ollut kunnianhimoa soittaa
rockyhtyeessä. Sooloartistina Kaukonen soitti kahviloissa. Akustisine kitaroineen häntä kuullaan Janis Joplinin historiallisella vuoden
1964 nauhoituksella. Se tunnetaan nimellä Typewriter Sessions, sillä
taustalla kuullaan Kaukosen ensimmäisen vaimon Margaretan naputtavan
kirjoituskoneella. Jefferson Airplanen perustajajäsen Paul Kantner pyysi
Kaukosta yhtyeensä harjoituksiin. Kaukonen vakuuttui sähkökitaraa
varten tarjolla olleiden efektien määrästä. Vaikkei Kaukonen Jefferson
Airplanessa ollessaan ollut erityisen keskeinen biisintekijä tai
solisti, hänen vaikutuksensa useisiin yhtyeen tuotannon merkittäviin
kappaleisiin oli silti huomattava.
Kakkosalbumi Surrealistic Pillown
kappaleessa Embryonic Journey Kaukonen esittelee virtuoositeettiään
akustisen kitaran parissa. Seuraavalla albumilla After Bathing at
Baxter's Kaukonen esitteli raaempaa soundia, jollaiseen häntä olivat
inspiroineet etenkin Paul Butterfield Bluesbandin kitaristi Mike
Bloomfield sekä Cream, jotka kumpikin olivat konsertoineet San
Franciscossa. Tyylilliset muutokset olivat erityisen selkeästi
kuultavissa happorockia edustaneessa kappaleessa Last Wall of the Castle
sekä yli yhdeksänminuuttisessa instrumentaalikappaleessa Spare Scaynge,
jonka Kaukonen oli kirjoittanut Airplanen rytmiryhmän; basisti Jack
Casidyn ja rumpali Spencer Drydenin kanssa. Kyseiselle kappaleelle
tunnusomainen improvisaatio oli keskeistä myös vuonna 1968
nauhoitetuissa vapaamuotoisissa jamikappaleissa Thing ja Bear Melt. Live
at the Fillmore East -albumin kansiteksteissä Kaukonen kirjoittaa
kyseisten kappaleiden sisältävän monimutkaisia, harjoiteltuja
sovituksia. Kaksi Hot Tuna -yhtyeen avaintuotantoon lukeutuvaa
kappaletta; Rock Me Baby sekä gospelkappale Good Shepherd levytettiin
myös vuosien 1968-69 aikana. Jefferson Airplanen vuoden 1968
pitkäsoitolta Crown of Creation löytyvä kappale Star Track on myös
Kaukosen käsialaa. Sen teksti käsittelee elämistä nopeasti saavutetun
kuuluisuuden kanssa. Vuoden 1971 Jefferson Airplane -albumilla Bark on
kolme Kaukosen sävellystä; instrumentaali Wild Turkey, Feel So Good sekä
tekstinsä osalta omaelämäkerrallisia aineksia sisältävä Third Week in
Chelsea. Jefferson Airplanen 70-luvun viimeiselle studialbumille Long
John Silver Kaukonen sävelsi kappaleet Trial by Fire, jota hän soittaa
edelleen konserteissaan sekä albumin raskaan päätöskappaleen Eat Starch
Mom, joka lienee ainoa Kaukosen säveltämä kappale, jossa Grace Slick on
leadvokalistina.
60- ja 70-lukujen vaihteessa Kaukonen ja Casidy
perustivat yhtyeen Hot Tuna, jonka kanssa he saattoivat soittaa niin
pitkään kuin halusivat. Yhtyeen varhaisessa inkarnaatiossa olivat mukana
Airplanen vokalisti Marty Balin sekä rumpali/vokalisti Joey Covington.
Kyseinen line up tuli tiensä päähän tehtyään epäonnistuneen
levytysmatkan Jamaikalle. Sen tuloksia ei koskaan julkaistu. Kaukosen ja
Casidyn muodostamasta Hot Tunasta muodostui Kaukoselle kanava esitellä
taitojaan akustisen bluesin soittajana. Yhtyeen debyyttialbumi oli
täysin akustinen ja äänitetty livenä. Jefferson Airplanen hajottua
vuonna 1972 Hot Tuna muuttui sähköiseksi. Airplanen loppuaikoina
viulistina toiminut Papa John Creach liittyi yhtyeeseen kahden seuraavan
pitkäsoiton ajaksi. Kappaleella Ja Da (Keep on Truckin') Hot Tuna
saavutti FM-radiohitin. Se oli yhtyeen kolmannelta ja samalla
ensimmäiseltä studioalbumilta Burgers. Kaukosen osuus biisintekijänä
kasvoi merkittävästi ja Hot Tunan seuraava albumi Phosphorescent Rat
olikin ainoastaan yksi coverkappale. Viidennestä, vuonna 1974
ilmestyneeestä pitkäsoitostaan America's Choice lähtien yhtyeen
kokoonpanoa täydensi rumpali Bob Steeler. Tämä merkitsi Hot Tunan
soittovolyymin kasvua ja myös yhtyeen musiikillinen tyyli muuttui
lähemmäksi voimatrio-tyyppistä soitantaa. Samalla Kaukosen tekstit
saivat mystisiä sävyjä. Hot Tuna tuli tunnetuksi pitkistä konserteistaan
ja instrumentaalijammailustaan. Vuonna 1974 Kaukonen levytti myös
ensimmäisen ja menestyksekkäimmän sooloalbuminsa Quah yhdessä Tom
Hobsonin kanssa. Jack Casidyn tuottama albumi sisälsi yllättäen myös
jousia ja Kaukonen esitteli sillä akustista sormitekniikkaansa. Hän
konsertoi ahkerasti koko 70-luvun sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.
Hot Tuna hajosi siltä erää vuonna 1978 ja Kaukonen julkaisi ensin toisen
sooloalbuminsa Jorma, joka oli yhdistelmä hänen akustista ja sähköistä
tyyliään.
Seuraavaksi Kaukonen muodosti yhtyeen Vital Parts. Sen
rumpaleina ehtivät vaikuttaa Bob Steeler, Danny O' Brien ja John Hanes.
Basistina oli Denny DeGorio ja vuonna 1980 yhtyeeltä julkaistiin albumi
Barbeque King. Yleisö ei lämmennyt Kaukosen punkahtavalle imagolle ja
albumi sai siinä määrin vaisun vastaanoton, että RCA pudotti Kaukosen
palkkalistoiltaan. Kaukonen jatkoi sooloartistina soittaen ympäri
Yhdysvaltoja isoissakin keikkapaikoissa, kuten Philadelphian Chestnut
Cabaretissa, New Jerseyn Capitol Theatressa ja New Yorkin Port
Chesterissä. Kuten Hot Tunan aikoina, Kaukonen soitti huomattavan pitkiä
settejä. Yleensä hän aloitti tunnin akustisella osuudella soittaen
sitten kaksi tuntia sähköisesti. Hot Tunan reunion ajoittui 80-luvun
loppuun. Yhtyeen vuoden 1988 konsertissa Fillmore Auditoriumissa lavalle
saapuivat yllätyksellisesti Airplanen Paul Kantner ja Grace Slick.
Menestyksekkääksi osoittautunut esiintyminen helpotti osaltaan Jefferson
Airplanen vuoden 1989 paluukiertueen ja albumin toteutumista. Vuonna
1984 Kaukonen oli mukana Robert Hunterin albumilla Amagamalin.
Julkaisijana oli Relix Records, joka toimi Hot Tunan levy-yhtiönä
vuoteen 2000 ja julkaisi yhtyeeltä albumit Classic Hot Tuna Acoustic,
Classic Hot Tuna Electric, Live at Sweetwater ja Live at Sweetwatet Two.
Kaksi merkittävää albumia, joilla Kaukonen oli mukana, ovat David
Crosbyn vuoden 1971 If I Could Only Remember My Name sekä Warren Zevonin
vuoden 1989 pitkäsoitto Transverse City. Vuonna 1999 Kaukonen soitti
useita konsertteja Phil Lesh & Friendsin kanssa. Nykyisin
Kaukosella on soolodiili Red House Recordsin kanssa. Jack Casidyn ja
esimerkiksi Barry Mitterhoffin kanssa Kaukonen levyttää ja keikkailee
edelleen Hot Tunan nimellä. Kaukosen vuoden 2002 erinomaiset arvostelut
saavuttaneella albumilla Blue Country Heart hän teki yhteistyötä
nashvillelaisen bluegrass-yhtyeen kanssa. Kaukosen tuorein sooloalbumi
on vuoden 2015 helmikuussa julkaistu Ain't in No Hurry. John Hurlbutin kanssa hän on työstänyt vuosina 2020 ja 2021 ilmestyneet pitkäsoitot The River Flows ja The River Flows Volume Two.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti