The Ramones:End of the Century
Ramonesin 1970-ja 80-lukujen vaihde käynnistyi varsin
viriilisti. Vuoden 1980 alkajaisiksi rockin riemastuttavimpiin ilmiöihin
vaivatta lukeutuva yhtye julkaisi legendaarisen tuottajahahmon Phil Spectorin
kanssa työstetyn pitkäsoiton End of the Century. Albumilla päästiin
harjoittamaan menestyksekästä retroilua, sillä uusioversio alun perin The
Ronettes-yhtyeen levyttämästä kaunokista Baby I Love muodostui hitiksi myös
Ramonesin näkemyksenä. Kyseisen kappaleen osalta ainoa Ramo levytyksessä oli
tosin solisti Joey ja rumpalina sillä kuultiin todellista studiovelhoa Jim
Keltneriä. End of the Centuryn tunnetuinta antia edustavat muilta osin
mainiosti svengaava Do You Remember Rock N’ Roll Radio?, jo edellisen vuoden
puolella samannimisellä soundtrackillä ilmestynyt Rock N’ Roll High School sekä Dee Dee Ramonen ja Richard Hellin käsialaa oleva kipakka Chinese Rock. Upean
popmelodian omaava I Can’t Make It on Time sisälsi niin ikään kiistatonta hittiainesta.
Myös Danny Says edustaa popsensibiliteettiä suorastaan hellyttävästi, kuitenkin
myös tarvittavaa voimaa kaihtamatta ja sen melodia liippaa ajoittain läheltä
Ricky Nelsonin Garden Partya. Let’s Go tarjoaa End of the Centuryn
revittelevintä antia . Se tekee sen kuitenkin innostavammin kuin samaa genreä
edustava I’m Affected. Innostuneen irtonainen soitanta ja melodinen
oivaltavuus lyövät onnistuneesti kättä This Ain’t Havana-raidalla Johnnyn
päästessä liki pitäen loistamaan lyhyessä kitarasoolossa. All the Way on niin
tyylillisesti kuin laadullisesti varsin lähellä edeltäjäänsä. Inspiroituneiden
poprallien osalta Return of Jackie and Judy tarjonnee kuitenkin hittikappaleiden
ohella End of the Centuryn laadukkainta antia. Päätösraita High Risk Insurance
edustaa silkkaa rockosastoa tyylikkäillä kitaroilla kuorrutettuna, mutta
lopullinen kipinä jää sen osalta näin kovassa seurassa silti puuttumaan. End of
the Century on joka tapauksessa varsin vahva kokonaisuus, sillä tusinan raidan
joukkoon mahtuu vain pari hieman keskinkertaisempaa. Ramonesin seuraavan
pitkäsoiton, Pleasant Dreamsin tuottajana kunnostautui 60- ja 70-lukujen
popneroihin kuuluva Graham Gouldman. Myös kyseisellä albumilla on
huippuhetkensä, joista mainittakoon hitti KKK Took My Baby Away, We Want the
Airwaves sekä She’s a Sensation.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti