12. joulukuuta 1943 syntynyt ja 18. huhtikuuta 2024 80-vuotiaana syöpään menehtynyt Forrest Richard, alias Dickey Betts oli yhdysvaltalainen kitaristi, laulaja ja biisintekijä, joka tunnetaan
parhaiten The Allman Brothers Bandin perustajajäsenenä. Kyseisen yhtyeen riveissä hän pääsi Rock and Roll Hall of Fameen vuonna 1995. Seuraavana
vuonna hän voitti Allman Brothersin kanssa parhaan rockesityksen Grammyn
säveltämästään instrumentaalikappaleesta Jessica. Betts on tunnustettu
erääksi kaikkien aikojen parhaista rockkitaristeista. Uransa
alkuvaiheessa hän muodosti erään rockin hienoimmista
kitaristiparivaljakoista Duane Allmanin kanssa. Kaksikko esitteli
melodisen kahden kitaran harmonian, joka ylsi sellaiselle tasolle, että
sen voi todeta kirjoittaneen uudestaan säännöt tavasta, jolla kaksi
rockkitaristia voi työskennellä yhdessä. Kaksikon ansiosta
traditionaaliset rytmi- ja soolokitaristin roolit muuttuivat ja
kykenivät tasavertaisuuteen. Vuonna 2003 Betts sijoittui sijalle 58.
Rolling Stonen sadan parhaan kitaristin listalla. Vuonna 2011 hänen
sijoituksensa kyseisellä listalla oli 61. West Palm Beachissa syntynyt ja Bradentonissa,
Floridassa varttunut Betts kasvoi musikaalisessa perheessä bluegrassia,
countrya ja western swingiä kuunnellen. Hän alkoi soittaa ukulelea
viisivuotiaana ja siirtyi siitä banjoon, mandoliiniin ja kitaraan.
16-vuotiaana Betts tunsi tarvetta johonkin hieman nopeampaan ja hän
soitti useissa Floridan alueella vaikuttaneissa rockyhtyeissä sekä
itärannikolla ja keskilännessä. Vuonna 1967 Betts perusti yhtyeen Second
Coming Berry Oakleyn kanssa. Rick Derringerin mukaan eräs Bettsin
varhaisista yhtyeistä oli The Jokers, johon Derringer viittaa
kappaleessaan Rock N' Roll Hoothie Koo. Vuoteen 1969 mennessä Duane
Allman oli saavuttanut mainetta studiomuusikkona ja hän oli solminut
sopimuksen aikaisemmin Otis Reddingin managerina toimineen Phil Waldenin
kanssa.
Tämän suunnitelmissa oli voimatrio, jonka yksi jäsen Allman
olisi. Walden antoi Allmanille vapaat kädet rytmiryhmän muodostamiseen.
Allman järjesti jamisessioita tarkoituksenaan saada Oakley osaksi uutta
yhtyettä. Tätä kautta myös Betts tuli mukaan. Kyseisten jamien aikana
soittoon omaksi ainutlaatuiseksi osakseen tulivat kahden kitaran
harmoniat, jotka olivat saaneet vaikutteita niiden bluegrass- ja Bob
Wills- levyjen harmonisoiduista kitara- ja jousiosuuksista, joita Betts nuoruudessaan oli kuunnellut. Kyseiset harmoniat tarjosivat voimatriolle
toisen kitaristin ja Dickie Bettsille mahdollisuuden nousta
kuuluisuuteen The Allman Brothers Bandin perustajajäsenenä ja keskeisenä
vaikuttajana. Harmonioissa Bettsin melodinen, countrysta vaikutteita
ottanut soolotyöskentely tarjosi onnistuneen kontrastin Duane Allmanin
jazziin ja bluesiin pohjautuvalle tyylille. Bettsin kirjoittamia
kappaleita The Allman Brothers Bandin repertuaarissa ovat esimerkiksi In
Memory of Elisabeth Reed ja Blue Sky, joista molemmista muodostui
standardeja sekä konserteissa että radiosoiton osalta. Duane Allmanin
menehdyttyä moottoripyöräonnettomuudessa vuoden 1971 loppupuolella
Bettsin osuus paitsi yhtyeen ainoana kitaristina, myös solistina ja
eräänlaisena johtohahmona kasvoi. Lyhyessä ajassa hän opetteli
slidekitaran soittoa hallitakseen suurimman osan Duanen osuuksista.
Bettsin käsialaa olivat sellaiset paitsi Allman Brothers Bandin, myös
yleisesti southern rockin klassikoiksi tunnustetut kappaleet kuin
Jessica ja Ramblin' Man, joista jälkimmäisestä muodostui yhtyeen suurin
hitti. Jessican inspiraation lähteenä oli toiminut Bettsin toukokuussa
1972 syntynyt tytär. Bettsin ensimmäinen sooloalbumi Highway Call
ilmestyi vuonna 1974 ja sen työstämiseen osallistui jousisoittaja Vassar
Clements. Allman Brothers Bandin lopetettua toimintansa vuonna 1976
Betts jatkoi soololevyjensä julkaisemista.
Vuonna 1977 ilmestynyt albumi
Dickey Betts & Great Southern sisälsi hitin Bougainvillea, jota Don
Johnson oli ollut mukana kirjoittamassa. Sen seuraaja Atlanta's
Burning Down oli vuorossa jo seuraavana vuotena. Allman Brothers Band
palasi vuonna 1979 pitkäsoitolla Enlightened Rogues. Tuolloin kaksi
Great Southernin jäsentä korvasi reunioniin osallistumattomia Allman
Brothersin jäseniä. Kitaristi Dan Toler korvasi pianisti Chuck Leavelin
ja basisti Lamar Williams vaihtui David "Rock" Goldfliesiin. Yhtye julkaisi
useampia pitkäsoittoja vaihtelevilla kokoonpanoilla, mutta vuoteen 1982
mennessä levyjen ja konserttilippujen myynti oli vähentynyt ja
managementtiin liittyneet jännitteet kasvaneet siinä määrin, että yhtye
hajosi uudelleen. Betts palasi soolouralleen, keikkaili pienemmissä
paikoissa ja julkaisi vuonna 1989 sooloalbumin Pattern Disruptive.
Samana vuonna Allman Brothers Bandin 20 vuotta aikaisemmin ajoittunutta
perustamista juhlistettiin Dreams-nimisellä boxilla ja sen julkaisua
seurasi reunion-kiertue. Allman Brothersin toiseksi kitaristiksi saatiin
jälleen Bettsin sooloyhtyeen muusikko ja tällä kertaa valinta kohdistui
slidekitaristi Warren Haynesiin. Kiertueesta muodostui menestys ja
Allman Brothers Band jatkoi aktiivista toimintaansa koko 90-luvun.
Vuosien 1990 ja 1994 välillä yhtyeen vakaana säilynyt viimeisin line up
julkaisi kolme hyvät arvostelut saavuttanutta pitkäsoittoa.
90-luvun
puolivälistä kyseisen vuosikymmenen loppuun Betts jätti väliin useita
kiertueiden keikkoja henkilökohtaisista syistä. Vaikka Allman Brothers
Band säilyi aktiivisena keikkayhtyeenä, vuoden 1994 pitkäsoiton Where It
All Begins seuraajaa Hittin' the Note saatiin odottaa aina vuoteen
2003. Haynes ja Allman Brothers Bandin basisti Allen Woody perustivat
sivuprojektina vuonna 1994 Gov 't Mulen Dickey Betts Bandin rumpalin
Matt Abtsin kanssa. Kolme vuotta myöhemmin he jättivät ABB:n
keskittyäkseen Gov't Muleen. Bettsin viimeinen konsertti Allman Brothers
Bandin kanssa oli Music Meltown Festivalilla Atlantassa, Georgiassa 7.
toukokuuta 2000. Bettsin korvasi väliaikaisesti kesän 2000 kiertueella
Aquarium Rescue Unitin Jimmy Herring. Tultuaan lopullisesti erotetuksi
Allman Brothers Bandista Betts kasasi Dicky Betts Bandin uudelleen ja
konsertoi vuoden 2000 kesällä. Yhtye otti jälleen käyttöönsä nimen
Dickey Betts & Great Southern ja sen soolokitaristiksi liittyi
Bettsin poika Duane, joka oli saanut nimensä Duane Allmanin mukaan.
Vuonna 2005 Betts julkaisi dvd:n Live at the Rock and Roll Hall of Fame.
Betts ilmoitti esiintymisensä New Yorkissa 17. joulukuuta 2009 olevan
hänen viimeisensä. Betts jatkoi silloin tällöin keikkailuaan Great Southernin kanssa mainitun konsertin jälkeen ja
mukana line upissa on joskus mukana hänen poikansa Duane Betts.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti