Brittiläisen punkrockyhtye The Buzzcocksin perustivat vuonna 1976
Boltonissa kitaristi/laulaja/biisintekijä Pete Shelley ja
solisti/biisintekijä Howard Devoto. Yhtyeellä on tunnustettu olleen
merkittävä vaikutuksensa manchesterilaiseen musiikkiskeneen,
itsenäiseen levy-yhtiötoimintaan ja punkrockin lisäksi myös
voimapopiin, poppunkiin ja indierockiin. Yhtye saavutti kaupallista
menestystä singleillä, jotka yhdistivät upeita melodioita punkrockin
energiaan. Kyseiset pikkulevyt julkaistiin kokoelmalla Singles Going
Steady, jota Ned Raggett kuvasi punkin mestariteokseksi. Nimen Bucccocks
Shelley ja Devoto valitsivat luettuaan Time Out-aikakauslehdestä
tv-sarja Rock Folliesin arvostelun, joka oli otsikoitu It's A Buzz,
Cock! Buzz viittaa lavalla soittamisen jännitykseen ja cock on
manchesterilaisslangia merkityksenään kaveri, heppu. Kaksikon mielestä
nimi vangitsi Sex Pistolsin ja orastavan punkskenen jännittävyyden.
Boltonin
teknologian instituutissa opiskellut Howard Trafford laittoi
opinahjossaan ilmoituksen, jossa hän etsi muusikoita, jotka pitäisivät
Velvet Undergroundin kappaleesta Sister Ray. Peter McNeish vastasi
ilmoitukseen. Traffordin genre oli elektroninen musiikki ja McNeish oli
soittanut rockia. McNeishin taiteilijanimeksi valikoitui Pete Shelley ja
Traffordin vastaavaksi Howard Defoto cambridgelaisen bussikuskin
mukaan. Buzzcocks muotoutui helmikuussa 1976 ja soitti debyyttikeikkansa
saman vuoden huhtikuun ensimmäisenä samassa collegessa, jossa Devoto ja
Shelley opiskelivat. Basistina oli Garth Davies ja rumpalina Michael
Singleton. Viimeksi mainittu vaikutti myös paikallisessa yhtyeessä Black
Cat Bone. Luettuaan New Musical Expressin arvion Sex Pistolsin
debyyttikeikasta kaksikko matkusti tsekkaamaan Pistolsin konsertin
Lontoossa helmikuussa 1976. Kokemastaan vakuuttuneina he järjestivät
Pistolsin soittamaan Manchesterissa saman vuoden kesäkuussa. Muut
muusikot Shelleytä ja Dewonia lukuun ottamatta olivat poistuneet kuvasta, joten Buzzcocks ei voinut soittaa
kyseisen konsertin lämmittelijänä. Pian yhtyeen rivit täydentyivät
kuitenkin basisti Steve Digglellä ja rumpali John Maherilla ja Buzzcocks
lämmitteli jo seuraavaa Sex Pistolsin Manchesterin-keikkaa heinäkuussa.
Syyskuussa yhtye esiintyi Lontoossa Malcolm McLarenin järjestämällä
kaksipäiväisellä 100 Club Punk Festivaalilla, jonka muista esiintyjistä
mainittakoon Pistols, The Clash ja The Damned. Vuoden loppuun mennessä
Buzzcocks oli äänittänyt ja julkaissut ep:n Spiral Scratch omalla
yhtiöllään New Hormones. Kyseinen seikka teki yhtyeestä yhden
ensimmäisistä itsenäistä levy-yhtiötoimintaa harrastaneista
brittiläisistä punkyhtyeistä. Tuottajana levyllä vaikutti Martin
Hennett.
Devoton yhtyeessä vaikuttamisen aikaan äänitetyt demot
julkaistiin myöhemmin virallisesti nimellä Time's Up. Pitkään
bootleggina saatavilla ollut levy sisältää varhaiset versiot Spiral
Scratchin biiseistä, kuten myös kappaleista, jotka julkaistiin
virallisesti Buzzcocksin esikoistäyspitkällä Another Music in Different
Kitchen. Muutamaa kuukautta myöhemmin Devoto lähti yhtyeestä
kyllästyneenä suuntaan, johon punk oli menossa. Hän palasi opiskelun
pariin vuoden ajaksi ja perusti sitten Magazine-yhtyeen. Pete Shelley
siirtyi vokalistiksi ja hänen korkea, melodinen laulutyylinsä erosi
voimakkaasti monista samaa genreä edustaneista virkaveljistä. Steve
Diggle vaihtoi basson kitaraan ja Garth Davies liittyi uudelleen
basistiksi. Hän oli mukana Buzzcocksin ensimmäisessä Peel 1 Radio
Sessionissa syyskuussa 1977, mutta sai yhtyeestä fudut
epäluotettavuutensa takia. Hänet korvasi Steve Garvey ja Buzzcocks solmi
sopimuksen United Artists Recordsin kanssa. Levytyssopimus
allekirjoitettiin Manchesterin Electric Circusissa Elviksen
kuolinpäivänä.
Buzzcocksin United Artistsin julkaisema debyyttisingle
Orgasm Addict joutui BBC:llä soittokieltoon. Kunnianhimoisemmat
pikkulevyt seurasivat ja Buzzcocksin klassisiin singlehitteihin
lukeutuvat esimerkiksi What Do I Get?, Promises, kotimaassa Ratsian Ikuinen rakkaus
(luulet vain) -nimellä levyttämä I Don't Mind sekä erityisesti Ever
Fallen in Love. Buzzcocksin aktiiviuran aikana ilmestyi kolme
pitkäsoittoa; Another Music in Different Kitchen, Love Bites ja
Different Kind of Tension. Jokaista niistä seurasi ahkeraa keikkailua
Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhtyeen soundin suoranaisesta
tavaramerkistä kävivät punkrockin energiaan yhdistetyt tarttuvat
popmelodiat.
Yhtye muuttui loppuvaiheessaan sofistikoituneemmaksi niin
musiikillisesti kuin tekstiensä osalta. Vuonna 1980 Buzzcocksin levy-yhtiöksi
vaihtui Liberty Records. Pete Shelley vaikutti myös kokeellisemmassa
post-punkyhtyeessä Tiller Boysissa ja Steve Garley liittyi The
Teardropsiin vuonna 1978. Molemmat yhtyeet julkaisivat materiaalia aivan
70-luvun lopussa ja hajosivat samaan aikaan Buzzcocksin kanssa.
Äänitettyään demoja neljättä albumiaan varten Buzzcocks hajosi vuonna
1981 ja Shelley siirtyi soolouralle. Diggle ja Maher perustivat useita
singlejä vuosien 1982 ja 1989 välillä julkaisseen Flag of Conveniencen.
Garvey perusti Motivationin ja liittyi The Orchidsiin. Pian tämän
jälkeen hän muutti New Yorkiin keskittyen ensin mainittuun yhtyeeseen.
Maher oli liittynyt Wah!-nimiseen yhtyeeseen Buzzcocksin hajottua.
Shelley ja Devoto lyöttäytyivät yhteen vuonna 2002 ensi kertaa sitten vuoden 1976.
Tuloksena oli elektronista musiikkia ja punkia yhdistänyt albumi
Buzzkunst.
Vuodesta 1989 lähtien on koettu useita Buzzcocksin
reunioneita. Originaaleina jäseninä mukana ovat olleet Shelley ja
Diggle. Kokoonpano, jonka rytmiryhmän muodostivat rumpali Phil Barker ja
basisti Tony Barber soitti muun muassa Nirvanan kanssa eräällä yhtyeen
viimeisistä kiertueista vuonna 1994. Yhdeksää vuotta myöhemmin Buzzcocks
lämmitteli Pearl Jamia. Maaliskuussa 2006 ilmestynyttä studioalbumia
Flat-Pack Philosophy seurasi kiertue. Tammikuussa 2009 Britanniassa ja
Euroopassa kiersi Another Bites-niminen turnee, jolla Buzzcocks soitti
kokonaisuudessaan kaksi ensimmäistä albumiaan ja encoreina muita
hittejään. Marraskuussa 2011 ilmoitettiin, että Buzzcocks tulisi
seuraavana vuonna soittamaan konsertit sekä orginaalissa, että
legendaarisimmassa kokoonpanossaan. Kyseiset keikat toteutuivat
toukokuun lopussa Manchesterissa ja Brixtonissa. Samalla ilmoitettiin,
että yhtye soittaisi torstai-illan pääesiintyjänä Blackpoolissa
Rebellion-festivaalilla ja muina esiintyjinä olisivat esimerkiksi
Rancid, Public Image Ltd ja Social Distortion. Toukokuun alussa 2014
Pledge Music julkaisi Buzzcocksilta albumin The Way. Samaisen vuoden
syyskuussa yhtye osoitti olevansa edelleen varsin hyvässä vedossa
soitettuaan onnistuneen keikan Chicagon Riot Festissä. Vuoteen 2016 ajoittui Buzzcocksin 40-vuotisjuhlakiertue Buzzcocks 40. Kuudes joulukuuta 2018 Shelley menehtyi sydänkohtaukseen kotonaan Tallinnassa. Seuraavan vuoden kesäkuussa Buzzcocks soitti Shelleylle tribuuttikonsertin vierailleiden solistien kanssa. Kyseistä keikkaa oli suunniteltu jo ennen Shelleyn edesmenoa. Steve Diggle on maininnut Buzzcocksin jatkavan toimintaansa ja Shelleyn jälkeisen Buzzcocksin merkitsevän uutta aikakautta.
Syyskuussa 2022 ilmestyi yhtyeen ensimmäinen Shelleyn edesmenon jälkeen työstämä albumi Sonics in the Soul, jolla Diggle vastasi kaikista lauluosuuksista. Sen kappaleista You've Changed Everything Now on tribuutti Shelleylle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti