Veljesten solisti ja rytmikitaristi Ray ja soolokitaristi Dave Davies
Pohjois-Lontoossa vuonna 1963 perustama The Kinks lukeutuu
britti-invaasion keskeisimpiin ja vaikutusvaltaisimpiin yhtyeisiin.
Veljespari oli mukana yhtyeessä koko sen 32-vuotisen uran ajan.
Originaalijäseniin kuului lisäksi basisti Pete Quaife. Musiikillisilta vaikutteiltaan Kinks oli laaja-alainen. Rhythm and
bluesin lisäksi yhtye hyödynsi etenkin brittiläistä music hall
-perinnettä, countrya sekä folkia. Läpimurtoa merkitsi elokuussa 1964
ilmestynyt kolmas single You Really Got Me. Jopa ensimmäisten
heavyrocklevytysten joukkoon laskettu kappale nousi Britanniassa
listakärkeen ja myös Yhdysvalloissa top teniin. Sen merkitys
amerikkalaiselle garagerockille onkin huomattava. Samaisen vuoden
lokakuussa ilmestynyt, suurelta osin rhythm and blues-covereista
koostunut Kinksin debyyttipitkäsoitto nousi kotimaassaan neljänneksi.
Seuraava, revittelevää musiikillista tyyliä jatkanut single All Day and All of
the Night sijoittui kotimaassaan toiseksi ja Yhdysvalloissa
seitsemänneksi. Sitä seuranneet pikkulevyt Tired of Waiting for You ja
Set Me Free olivat myös suuria menestyksiä ja niistä jälkimmäinen nousi
Britanniassa listakärkeen. Vuoden 1965 aikana Kinks teki
yhteiskiertueita muun muassa The Yardbirdsin ja Mannfred Mannin kanssa.
Seuraava singlehitti oli sitaareineen uusia musiikillisia ovia avannut
See My Friends, joka vaikutti suuresti esimerkiksi The Whon Pete
Townshendiin. Ray Davies kirjoitti kyseisen kappaleen Bombayssa
Aasian-kiertueen välipäivänä. Kinksin kakkospitkäsoiton, niin ikään
vuonna 1965 ilmestyneen Kinda Kinksin 12 kappaleesta jo kymmenen edusti
omaa tuotantoa. Loppuvuodesta 1965 ilmestyivät singlet A Well Respected
Man ja Dedicated Follower of Fashion sekä kolmas albumi Kink
Controversy, jolla ensisijaisesti studiomuusikkona tunnetuksi tullut
Nicky Hopkins teki ensiesiintymisensä Kinksin levyllä. Erityisesti
tekstien osalta Davies oli siirtynyt englantilaisen
yhteiskunnan ja elämäntavan havainnoitsijaksi ja kommentoijaksi. Kesällä
1966 ilmestynyt Sunny Afternoon oli kyseisen vuoden suurin kesähitti,
joka pudotti Beatlesin Paperback Writerin kakkossijalle.
Seuraava
pitkäsoitto oli kyseisen vuoden lokakuussa ilmestynyt ja kotimaassaan
kahdeksanneksi noussut, teksteissään jokapäiväistä elämää terävästi
havainnoinut Face to Face. Marrakuussa julkaistu seuraava single,
sosiaalisesti tiedostava Dead End Street oli kotimaassaan top
ten-menestys. Toukokuussa 1967 ilmestynyt seuraava pikkulevy Waterloo
Sunset oli melodinen helmi, jonka tekstin arveltiin kertovan
näyttelijöiden Terence Stamp ja Julie Christie suhteesta. Seikka, jonka
Ray Davies kielsi. Kinksin legendaarisimpiin lukeutuva levytys nousi
kotimaassaan listakakkoseksi. Vuoden 1967 pitkäsoitto Something Else by
The Kinks merkitsi music hall-vaikutteissaan jälleen musiikillista
kehitystä. Dave Daviesin laulamasta ja hänen soolosinglenään
julkaistusta kappaleesta Death of a Clown tuli hitti, mutta itse pitkäsoiton kaupallinen
menestys oli pettymys. Niinpä Kinks julkaisikin seuraavan, kotimaassaan
top viiteen nousseen singlensä Autumn Almanac jo saman vuoden
lokakuussa. Kyseessä oli tuleva olemaan yhtyeen viimeinen suuri
singlehitti Englannissa kolmeen vuoteen. Alkuvuodesta 1968 Kinks
keskittyi studiotyöskentelyyn, jonka katkaisi kuitenkin huhtikuussa
toteutettu yhteiskiertue Peter Framptonin johtaman The Herd-yhtyeen
kanssa. Loppuvuodesta ilmestyi pitkäsoitto The Kinks Are Vilage Green Preservation
Society. Englantilaisesta nostalgisesta kaupunkielämästä tekstiensä
aiheet ammentanut albumi saavutti erinomaiset arviot, mutta sen
menestys jäi vaatimattomaksi. Pitkäsoitto ei sisältänyt singlehittiä, mutta
listoille nousi sentään pitkäsoiton ulkopuolella julkaistu upea Days.
Alkuvuodesta 1969 Maple Oak -yhtyeen perustanut Pete Quaife erosi Kinksistä. Hänet yhtyeessä korvasi vuoteen 1977 mukana pysynyt John
Dalton. Samaisena vuonna Kinks julkaisi arvostetun teema-albumin Arthur
(Or Decline and Fall of British Empire) Erityisen myönteiset arviot mainittu pitkäsoitto saavutti Amerikassa ja Kinks tekikin siellä loppuvuodesta kiertueen
soittaen esimerkiksi Fillmore Eastissa ja Whisky A Go Gossa.
Alkuvuodesta 1970 yhtye laajensi kokoonpanoaan kosketinsoittaja John
Coslingilla. Valtaosasta kosketinsoitinosuuksia oli levyillä vastannut
Nicky Hopkins. Transvestiitista kertonut, toukokuussa ilmestynyt single
Lola oli pitkästä aikaa suuri menestys nousten niin kotimaassa kuin
Yhdysvalloissa top teniin. Marraskuussa seurannut pitkäsoitto Lola
Versus Powerman and The Moneygoround Part One oli niin arvostelu-, kuin
vaihteeksi myös myyntimenestys nousten Amerikassa top 40:ään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti