24. helmikuuta 1944 syntynyt ja kuudes syyskuuta 1994 menehtynyt Nicholas Christian, eli
Nicky Hopkins oli brittiläinen kosketinsoittaja/pianisti, joka ehti
olla mukana lukuisilla keskeisillä brittiläisillä ja amerikkalaisilla
rocklevytyksillä. Middlesexissä, Perivalessa syntynyt Hopkins osoitti
musikaalisia taipumuksia jo huomattavan nuorella iällä. Hän soitti
pianoa kolmivuotiaasta ja voitti teini-iässä stipendin Lontoon Royal
Academy of Musiciin. Hopkins kärsi nuoruudessaan Crohnin taudista, minkä
vuoksi hän vaikutti ensisijaisesti studiomuusikkona koko uransa ajan.
Hopkinsin opiskelut keskeytyivät vuonna 1960. Hän
jätti koulun kuusitoistavuotiaana ja liittyi Screamin' Lord Sutchin Savages-yhtyeeseen.
Kahta vuotta myöhemmin vuorossa oli niin ikään Savagesissa vaikuttaneiden
Bernie Watsonin, Ricky Fensonin ja Carlo Littlen kanssa Blues
Incorporatedista eronneen bluesharpisti Cyril Daviesin R&B All
Stars. Hopkinsin muusikonura oli katketa toukokuussa 1963. Hän
joutui käymään läpi useita operaatioita, jotka miltei maksoivat
hänen henkensä. Teinivuosiensa loppuvaiheessa Hopkins oli vuoteenomana
yli puolitoista vuotta. Tuona aikana Davies oli kuollut leukemiaan ja
R&B All Stars hajonnut. Terveydentilansa vuosi Hopkins
keskittyi ensisijaisesti studiomuusikon pestiin ja hän jätti jälkensä
esimerkiksi Rolling Stonesin ja Led Zeppelinin levyille. Hopkinsista
kehittyi eräs Lontoon kysytyimmistä sessiopianisteista ja hänen
musisointiaan kuultiin useilla aikakauden hittilevyillä. Hopkins teki
runsasta yhteistyötä brittituottajien Shel Talmy ja Andrew Loog
Oldham kanssa ja soitti The Easybeatsin, The Kinksin, The Pretty
Thingsin ja The Whon levyillä. Hän oli mukana viimeksi mainitun vuoden 1965
debyyttialbumilla My Generation ja useammalla vuoden 1971
klassikkoalbumi Who's Nextin raidalla. Tommy-elokuvan vuonna 1975
ilmestyneellä soundtrackillä Hopkinsin osuus oli varsin keskeinen.
Vuonna 1967 Hopkins liittyi The Jeff Beck Groupiin, jossa kitaraässä
Beckin lisäksi vaikuttivat solisti Rod Stewart, basisti Ronnie Wood ja
rumpali Micky Waller. Hopkins osallistui vuosina 1968 ja 1969
ilmestyneiden klassikkoalbumien Truth ja Beck-ola levytykseen. Rolling
Stonesien kanssa Hopkins oli ensiksi mukana vuoden 1967 albumilla Between the
Buttons sekä seuraavana vuonna ilmestyneellä klassikkolevyllä Beggars
Banquet. Hopkins levytti myös useiden sanfranciscolaisyhtyeiden kanssa.
Hän oli mukana New Riders of the Purple Sagen ja The Steve Miller
Bandin albumeilla ja Jefferson Airplanen kanssa hän myös esiintyi
Woodstockissa. Quicksilver Messenger Serviceen hän liittyi varsinaiseksi
jäseneksi ja soitti livenä myös Jerry Garcia Bandin kanssa 70-luvun
puolivälissä. Brittinimistä Hopkins teki yhteistyötä myös Nilssonin,
Donovanin ja jopa Beatlesin kanssa. Rolling Stonesin kanssa Hopkins
levytti kautta koko 70-luvun ja hän oli mukana vielä 80-luvun alussa
ilmestyneillä pitkäsoitoilla Emotional Rescue ja Tattoo You. Hopkins
soitti piano-osuudet esimerkiksi kappaleisiin She's A Rainbow, Sympathy
for the Devil ja Waiting on a Friend. Stonesin kanssa tehdyistä
levytyksistä Hopkinsin tunnetuin on silti varmaankin hänen soittamansa pianosoolo slovarikaunokissa Angie. Häntä hyödynnettiin yleisesti Stonesin
balladinomaisemmissa kappaleissa. Vuoden 1972 tupla-albumilla Exile on
Main Street hänen osuutensa oli erityisen merkittävä. Hopkins osallistui Stonesien vuoden 1972 Pohjois-Amerikan kiertueeseen ja
seuraavan vuoden alussa hän konsertoi yhtyeen kanssa Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Stonesien
kanssa Hopkins soitti vielä vierailijana vuoden 1978 turneella. Ry
Cooderin, Mick Jaggerin, Bill Wymanin ja Charlie Wattsin kanssa Hopkins
oli myös mukana vuonna 1972 ilmestyneellä albumilla Jammin' with Edvard.
Se oli nauhoitettu Stonesien Let It Bleed -klassikkoalbumin sessioiden aikaan.
Edvard oli Hopkinsin pseudonyymi ja se pääsi mukaan myös Quicksilver
Messenger Servicen albumilla Shady Grove julkaistuun kappaleeseen Edvard
The Mad Shirt Grinder.
Keskeisistä brittinimistä Hopkins soitti myös
neljällä keskeisellä The Kinksin albumilla vuoden 1965 Kink
Controversystä vuonna 1968 ilmestyneeseen pitkäsoittoon The Kinks Are
The Village Green Preservation Society. 70-luvun puoliväliin mennessä
Hopkins julkaisi kolme sooloalbumia. Niistä keskeisin lienee vuonna 1973
ilmestynyt The Tin Man Was a Dreamer, jolla vierailivat muun muassa
George Harrison salanimellä George O' Hara sekä Stonesin Mick Taylor.
Vastaavasti Hopkinsin osuus Harrisonin sooloalbumilla Living in the
Material World oli varsin merkittävä. Vaikka Hopkins teki runsasta
yhteistyötä muiden Beatlesin jäsenten kanssa, Paul McCartneyn levyistä hän oli
mukana ainoastaan vuonna 1989 ilmestyneellä albumilla Flowers in the
Dirt. Elämänsä viimeiset vuodet Hopkins asui Mill Valleyssa,
Kaliforniassa. Sessiomuusikon ominaisuudessa hän ei juurikaan
vastaanottanut rojalteja. Viimeisinä vuosinaan Hopkins saavutti
menestystä elokuviin säveltämällään musiikilla erityisesti Japanissa.
Hän menehtyi 50-vuotiaana Nashvillessa leikkauksen jälkeisiin
komplikaatioihin. Ennen kuolemaansa Hopkins työskenteli elämäkertansa
parissa Ray Colemanin kanssa. Lopullisesta Nicky Hopkins-biografiasta
And on piano Nicky Hopkins vastasi biisintekijä ja muusikko Julian
Dawson, jonka kanssa Hopkins teki myös viimeisen äänityksensä keväällä
1994. The Kinksin vuoden 1966 albumilta Face to Face löytyvä kappale
Session Man, jolla Hopkins myös musisoi, on omistettu hänelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti