maanantai 20. toukokuuta 2024

Tiistain tukeva:Keskeisen brittiprogen edustajan toinen pitkäsoitto

 King Crimson:In the Wake of Poseidon


15. toukokuuta 1970 Euroopassa Island Recordsin, Yhdysvalloissa Atlantic Recordsin, Australiassa Philips Recordsin ja Uudessa Seelannissa Vertigo Recordsin julkaisemana ilmestynyt In the Wake of Poseidon on brittiläisen, progressiivista rockia edustavan King Crimson -yhtyeen toinen studioalbumi. Yhtyeen kotimaassa kyseessä on bändin suosituin pitkäsoitto, joka saavutti albumilistalla parhaimmillaan neljännen sijan. In the Wakee of Poseidonin nauhoitukset tapahtuivat vaiheessa, jolloin yhtyeen kokoonpano ei ollut stabiili ja musiikilliselta tyyliltään albumi jatkaa edeltäjänsä, vuonna 1969 ilmestyneen King Crimsonin esikoisalbumin In the Court of the Crimson King viitoittamalla linjalla. Ilmestyessään In the Wake of Poseidon vastaanotti myönteisiä arvioita ja albumia pidettiin edistysaskeleena edeltäjäänsä sekä suoritteellisesti että tuotantonsa osalta. Myöhemmät arviot ovat olleet hieman varauksellisempia ja albumin on todettu toistaneen edeltäjänsä luomaa sapluunaa. Ian McDonald ja Michael Giles olivat jättäneet King Crimsonin sen vuoteen 1970 ajoittuneen ensimmäisen Yhdysvaltain-kiertueen jälkeen. Samoihin aikoihin Keith Emerson lähestyi Greg Lakea suunnitelmissaan uusi yhtye, josta oli muodostuva Emerson, Lake and Palmer. McDonaldin lähdettyä Robert Fripp vastasi albumilla kitaran lisäksi myös joistakin kosketinsoitinosuuksista. Lake päätti jättää yhtyeen, mutta suostui vokalisoimaan levytyksillä saadessaan maksuksi yhtyeen PA-järjestelmän. Laken vokalisointia kuullaan kaikissa albumin laulua sisältävissä kappaleissa biisiä Cadence and Cascade lukuun ottamatta. Mainitussa kappaleessa vokalisoinnista vastaa Robert Frippin opiskeluaikainen ystävä Gordon Haskell. Muihin In the Wake of Poseidonin nauhoituksiin osallistuneisiin muusikoihin lukeutuivat Gilesin veljekset Michael (rummut) ja Peter (basso), aikaisemmin yhtyeessä Circus vaikuttanut Mel Collins saksofonistina ja huilistina ja Keith Tippett pianistina. Kaksi viimeksi mainittua jäivät yhtyeeseen Haskellin vastatessa lisäksi bassosta ja vokalisoinnista. Kokoonpanon täydensi Laken Frippille suosittelema rumpali Andy McCulloch, jonka varhaisempiin yhtyeisiin olivat lukeutuneet Shy Limbs sekä Manfred Mann's Earth Band. In the Wake of Poseidonin avaa a cappellaa edustava kappale Peace-A Beginning,. Pelkästään kitaralla säestetty pidempi biisi Peace-A Theme avaa albumin toisen puolen ja sen päätöskappaleena kuullaan kappaleen kolmas versio Peace -An End, joka on tulkittavissa eräänlaisena yhdistelmänä kahdesta edellisestä biisistä; se sisältää sekä akustista kitarointia että vokalisointia. Lyriikat ovat silti täysin toiset, kuin Peace-A Beginningillä. Albumin kappaleista Pictures of a City on vahvasti jazz-fuusio-vaikutteinen ja sitä oli aikaisemmin soitettu keikkakontekstissa nimellä A Man, A City. Tuolloin kappale venyi kestoltaan usein yli kymmeneen minuuttiin. Eräs sen livetulkinnoista päätyi King Crimsonin livekokoelmalle nimeltä Epitaph. Albumin pisin kappale on 11 ja puoli minuuttinen The Devil's Triangle. Kyseessä on adaptaatio King Crimsonin vuoden 1969 kokoonpanon Gustav Holstin The Planets-sarjasta poimitusta Mars:Bringer of Warista. Epitaph-livekokoelma-albumilla kappaleesta julkaistu versio on nimeltään Mars. In the Wake of Poseison julkaistiin uudelleen vuonna 2010. Kyseessä oli 40-vuotisjuhlapainos, joka sisälsi Steven Wilsonin ja Robert Fripin käsialaa olevan lähes täydellisen uuden stereomiksauksen. The Devil's Trianglen tapauksessa hyödynnettiin originaalia stereoversiota, sillä se oli nauhoitettu yhdelle raidalle. Cd sisältää lisäksi uuden miksauksen alun perin Cat's Foodin b-puolella julkaistusta kappaleesta Groon, vaihtoehtoisen version Peace- An Endistä sekä Greg Laken treeniversion Cadence and Cascadesta. Kaiken kaikkiaan bonusbiisejä on kymmenen ja niihin sisältyy lisäksi mm. treeniversioita. Robert Christgau piti In the Wake of Poseidonia edeltäjäänsä laadukkaampana albumina ja myös Bruce Ederin albumista AllMusiciin laatimassa retrospektiivisessä arviossa In the Wake of Poseidonia pidettiin In the Court of the Crimson Kingiä paremmin tuotettuna albumina. Islandin ja Polydorin In the Wake of Poseidonista julkaisemien versioiden biisilistoista Peace-A Theme puuttuu. Lisäksi The Devil's Triangle ja sen kolme osaa listataan omiksi kappaleikseen. Yhdysvaltojen ja Japanin-painoksissa on suurimmaksi osaksi virheettömät biisilistat. In the Wake of Poseidonin kappaleet ovat suurimmaksi osaksi Robert Frippin ja Peter Sinfieldin käsialaa. Kappaleen Cat's Food sävellystyöhön on lisäksi osallistunut Ian McDonald.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti