tiistai 24. maaliskuuta 2020
Keskiviikon klassikko:Eräs bluesin todellisista innovaattoreista
28. toukokuuta 1910 syntynyt ja 16. maaliskuuta 1975 edesmennyt Aaron
Thibeaux, joka tunnetaan paremmin taiteilijanimellään T-Bone Walker, oli yhdysvaltalainen blueskitaristi, biisintekijä, solisti ja
multi-instrumentalisti. Hän oli jump bluesin ja sähköisen bluessoundin
innovaattori ja kehittäjä. Vuonna 2011 Rolling Stonen sadan kaikkien
aikojen parhaan kitaristin listalla Walkerin sijoitus oli 67.
Lindenissä, Teksasissa syntynyt Walker oli afrikkalais-amerikkalaista ja
Cherokee-sukujuurta. Hänen vanhempansa, Movelia Jimerson ja Rance
Walker olivat molemmat muusikoita. Walkerin isäpuoli Marco Washington
opetti hänet soittamaan kitaraa, banjoa, ukulelea, viulua,
mandoliinia ja pianoa. Walker aloitti uransa teini-iässä 1920-luvulla
Dallasissa. Hän jätti koulun kymmenvuotiaana ja oli jo 15-vuotiaana
ammattilainen bluesskenessä. Vuonna 1929 Walker teki
debyyttilevytyksensä Columbia Recordsille. Oak Cliff T-Bonen nimellä hän
julkaisi singlen Wichita Falls Blues/Trinity River Blues. Oak Cliff oli
yhteisö, jossa Walker noihin aikoihin asui ja T-Bone on väännös hänen
keskimmäisestä nimestään. Pianistina T-Bonen debyyttilevytyksellä kuultiin
Douglas Ferneliä. Walker meni naimisiin Vida Leen kanssa vuonna 1935 ja
pari sai kolme lasta. Noihin aikoihin Walker työskenteli Los Angelesin
Central Avenuen clubeissa Les Hiten orkesterin kitaristina ja solistina.
Vuonna 1940 Walker levytti Hiten kanssa Varsity-yhtiölle solistin ominaisuudessa. Vuonna 1942 Rhumboogie Cafen
omistaja Charlie Glenn toi Walkerin Chicacoon esiintymään clubissaan
pitkäksi aikaa. Vuosina 1944 ja 1945 Walker levytti myös
Rhumboogie-yhtiölle Marl Youngin orkesterin säestämänä. Keskeisimmät
levytyksensä Walker teki vuosien 1946 ja 1948 välillä Black & White
Recordsille. Hänen tunnetuin kappaleensa on vuonna 1947 levytetty They
Call It Stormy Monday. Samana vuonna levytetty Bobby Sox Blues saavutti
R&B-listalla kolmannen sijan ja seuraavana vuonna ilmestynyt West
Side Baby oli parhaimmillaan samaisen listan kahdeksantena. Uransa
aikana Walker levytti useiden huippumuusikoiden, kuten trumpetisti Teddy
Bucknerin, pianisti Lloyd Glennin, basisti Billy Hadnottin ja
tenorisaksofonisti Jack McVean kanssa. Vuosien 1950 ja 1954 välillä
Walker levytti Imperial Recordsille Dave Bartholomewin taustoittamana.
Seuraavan viiden vuoden aikana ainoa Walkerin julkaisema albumi oli
vuonna 1960 Atlantic Recordsin julkaisemana ilmestynyt T-Bone Walker.
Sen äänitykset tehtiin kolmessa erillisessä sessiossa vuosina 1955, 1956
ja 1959. 60-luvun alkuun mennessä Walkerin ura oli kääntynyt laskuun
siitä huolimatta, että esimerkiksi vuonna 1962 hän heitti energisen
keikan American Folk Blues Festivalilla muun muassa pianisti Memphis
Slimin ja arvostetun biisintekijän ja muusikon Willie Dixonin kanssa.
Walker levytti edelleen arvostettuja albumeita, joista mainittakoon Delmark Recordsin
vuonna 1968 julkaisema I Want a Little Girl. Vuosina 1968-1975 hän
levytti Robin Hemingwayn musiikkia julkaisseelle yhtiölle Jitney Jane
Songs. Vuonna 1971 Walker voitti parhaan etnisen tai traditionaalisen
folklevytyksen Grammyn kappaleellaan Good Feelin'. Tuolloin hän oli
Polydor Recordsin artisti, mutta tuottajana oli edelleen Hemingway, joka
vastasi myös Walkerin vuonna 1973 ilmestyneen albumin Fly Walker
Airlines tuotannosta. Walker menehtyi keuhkokuumeeseen kahden
aivohalvauksen jälkeen 64-vuotiaana. Kuolemansa jälkeen Walker pääsi
postuumisti vuonna 1980 Blues Hall of Fameen ja seitsemän vuotta
myöhemmin Rock And Roll Hall of Fameen. Chuck Berry on nimennyt Walkerin
tärkeimmäksi vaikuttajakseen. B. B. King on maininnut Walkerin
levytyksen Call It Stormy Mondaysta olleen keskeinen syy, miksi hän
halusi itselleen sähkökitaran. Jimi Hendrix lukeutui Walkerin diggareihin ja sai tältä idean soittaa kitaraa hampaillaan. Steve
Miller on maininnut Walkerin vuonna 1952 opettaneen hänet soittamaan
kitaraa selkänsä takana ja hampaillaan. Stormy Monday lukeutui The
Allman Brothers Bandin keikkasuosikkeihin ja myös Jethro Tull versioi mainitun kappaleen vuonna 1968 John Peelin Top Gear -ohjelmassa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti