Ambrose Slade:Beginnings
Yhdeksäs toukokuuta 1969 ilmestynyt Beginnings on sittemmin nimellä Slade
tunnetuksi tulleen Ambrose Sladen debyyttialbumi. Yhtyeen kotimaassa
Britanniassa se ei saavuttanut listasijoitusta ja julkaistiin
Yhdysvalloissa nimellä Ballzy. 70-luvun puolivälissä Contour julkaisi
albumin uudestaan nimellä Beginnings of Slade, mutta copyrightia
koskeneiden syiden vuoksi kyseinen albumi vedettiin nopeasti
markkinoilta. Beginnings on yhdistelmä yhtyeen omia kappaleita ja
coveversioita, joista kahden originaalilevytyksistä vastasi Steppenwolf. Niistä harvinaisempaa tuotantoa edustaa Everybody's Next One.
Osoituksena Ambrose Sladen vaikutteiden monipuolisuudesta yhtye coveroi
esikoisalbumillaan Ted Nugent & The Amboy Dukesin Journey to the
Centre of Your Mindin, Frank Zappa & The Mothers of Inventionin
Ain't Got No Heartin, The Moody Bluesin Fly Me Hign, The Beatlesin
Martha My Dearin ja Marvin Gayen If This World Were Minen. Yksi albumin
kansikuvista oli Walsalin Pouk Hillistä. Yhtye ei pitänyt kokemuksesta
kylmän sään vuoksi ja siihen viitataan myös Sladen vuonna 1970
ilmestyneellä esikoisalbumilla Play It Loud julkaistussa kappaleessa
Pouk Hill. Beginnings pääsi mukaan John Peelin harvinaisimpia levyjä
käsittelevään dokumenttiin. Slade oli aloittanut toimintansa vuonna 1966
nimellä The N' Betweens. Yhtye levytti yhden kaupallisesti
epäonnistuneen singlen, mutta keskittyi luomaan mainetta keikkayhtyeenä
Britanniassa. Helmikuussa 1969 Philips Recordsin Jack Baverstock
kiinnostui sainaamaan yhtyeen kuultuaan sen kaksi tuottaja Martin
Irvingin kanssa työstämää demoa. Baverstock suostui kiinnittämään
yhtyeen, kunhan se vaihtaisi nimekseen Ambrose Slade jäi löytäisi
Lontoosta operoivan managementin. Yhtye suostui ehtoihin, vaikka
aavisti, että saattaisi menettää sen maineen, jonka oli The N'
Betweens-nimellä tuohon mennessä saavuttanut. Baverstock löysi yhtyeelle
pian agentiksi John Gunnelin. Yhtye vietti viikon Stanhope Placessa
Philipsin studioilla ja äänitti Beginningsin insinööri Roger Waken
kanssa. Baverstock oli pitänyt kappaleen Mad Dog Cole demoversiosta ja
rohkaisi yhtyettä kirjoittamaan lisää omaa materiaaliaan. Kolme muuta
originaalikappaletta; Roach Daddy, Pity the Mother ja Genesis saatiin
valmiiksi ainoastaan päivissä. Muilta osin Beginnings koostui
kahdeksasta coverkappaleesta, jotka edustivat tuolloin vakiomateriaalia
yhtyeen keikkasetissä. Niiden kaikkien originaaliesittäjät eivät vielä
tuossa vaiheessa olleet erityisen tunnettuja. Esimerkiksi Frank Zappa
oli levyttänyt vasta esikoisalbuminsa, tuplan Freak Out. Beginningsin
äänittämisen aikaan Ambrose Slade esiteltiin Chas Chandlerille.
Kuulemastaan vakuuttuneena Chandler päätti tsekata yhtyeen keikan
seuraavana iltana Rasputin-clubissa. Pian kyseisen keikan jälkeen
Chandlerista tuli yhtyeen manageri. Beginnings ja albumilta julkaistu
single Genesis eivät nousseet listoille siitäkään huolimatta, että
kappaleesta kuvattiin promovideo Lontoon Eustonissa. Chandler ei ollut
tyytyväinen esikoisalbumiin ja niinpä hän kehotti yhtyettä kirjoittamaan
omat kappaleensa ja muuttamaan imagoaan. Yhtye levytti Fontanalle vielä
kaksi singleä, sillä kyseisen levy-yhtiön kanssa solmittu sopimus
edellytti niitä. Chandler siirsi Sladen seuraavaksi Polydorin
artistiksi. Yhtyeen kaupallinen läpimurto ajoittui vuoteen 1971. Vaikka
Beginnings olikin epäonnistunut kaupallisesti, jo kyseinen albumi antoi
tuossa vaiheessa nimeä Ambrose Slade käyttäneelle yhtyeelle jalansijaa
Lontoossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti