Otis Redding:Otis Blue
Syyskuun puolivälissä 1965 Stax
Recordsin julkaisemana ilmestynyt Otis Blue/Otis Redding Sings Soul on
Otis Reddingin kolmas studioalbumi. Kappalevalinnoiltaan se koostuu
suurimmaksi osaksi suosittujen R&B- ja soulartistien
originaaliesitysten coverversioista. Albumin äänitykset tapahtuivat
yhden vuorokauden aikana heinäkuun yhdeksännen ja kymmenenennen päivän
välillä Staxin studioilla Memphisissä. Otis Blue saavutti ilmestyessään positiiviset arvostelut ja siitä muodostui eräs Otis Reddingin suosituimmista
albumeista. Kyseessä oli Reddingin ensimmäinen Billboardin
R&B-listan kärkeen noussut pitkäsoitto ja myös Britanniassa se
saavutti kuudennen sijan. Lisäksi albumilta poimittiin kolme singleä,
jotka kaikki nousivat sekä Billboardin R&B-listalla että Hot
100-listalla vähintään 50 suosituimman joukkoon. Monien kriitikoiden
mielestä Otis Blue on Reddingin ensimmäinen toden teolla huomioitu
albumi. Sen yhdestätoista kappaleesta kolme; Ole Man Trouble, Respect ja
I've Been Loving You Too Long olivat Reddingin omia sävellyksiä. Change
Gonna Come, Shake ja Wonderful World edustivat edellisenä vuonna
ampumavälikohtauksessa kuolleen soulartistin Sam Cooken tuotantoa. Kuten
kahden edellisen albuminsa tapauksessa, myös Otis Bluella Reddingiä
säestivät Staxin housebändi Booker T and the MG's, The Mar-Keysin ja The
Memphis Hornsin puhallinsektioiden jäseniä sekä pianisti Isaac Hayes.
Otis Blue on päässyt mukaan useille kaikkien aikojen paras
levy-tyyppisille listoille. Se on mukana Rolling Stonen 500 kaikkien
aikojen parhaan albumin listalla, Time-lehden sadan kaikkien aikojen
parhaan albumin listalla ja Robert Dimeryn teoksessa 1001 Albums You
Must Hear Before You Die. Vuonna 2008 Rhino Records julkaisi Otis
Bluesta kahdesta cd:stä koostuvan Collector's Editionin. Stax Recordsin
Jim Stewart oli julkaissut Reddingiltä singlen These Arms of Mine
kuultuaan hänen vokalisointiaan koe-esiintymisessä vuonna 1962.
Kappaleen noustua listoille Stewart kiinnitti Reddingin Staxin
artistiksi. Hänen kaksi ensimmäistä albumiaan, Pain in My Heart ja The
Great Otis Redding Sings Soul Ballads menestyivät suhteellisen hyvin
Billboardin melkoisen tuoreella R&B-albumien listalla, mutta
eivät nousseet Hot 200-albumilistalle. Otis Blue tuli olemaan artistin
kolmas albumi ja samalla toinen Staxin tytäryhtiön Voltin julkaisema pitkäsoitto.
Redding nauhoitti kyseisen albumin Booker T and the MG's:n, eli
kosketinsoittaja Booker T Jonesin, kitaristi Steve Cropperin, basisti
Donald "Duck" Dunnin ja rumpali Al Jackson Jr.n kanssa. Lisäksi
levytykseen osallistuivat pianisti Isaac Hayes ja puhaltajia The
Mar-Keysistä ja The Memphis Hornsista. Albumi nauhoitettiin vuorokauden
aikana ja lauantai-illan ja sunnuntai-aamun väliin sijoittui kuuden
tunnin tauko, jonka aikana housebändi teki keikkoja lähiseudulla.
Edellisen albumin tavoin ääni-insinööri Tom Dowd auttoi nauhoituksissa
ja omassa arvoasteikoissaan hän sijoitti Reddingin heti Ray Charlesin jälkeen.
Otis Bluen kappaleista saatiin ensimmäisenä valmiiksi myöhemmin myös
Respect-singlen b-puolella julkaistu Ole Man Trouble. I've Been Loving
You Too Long oli julkaistu aikaisemmin singleformaatissa monoversiona
huhtikuussa 1965 ja se nousi Billboardin R&B-listalla toiseksi. Otis
Blueta varten kappale nauhoitettiin uudelleen stereona. Reddingin
mukaan energisen ja nopeatempoisen Respectin kirjoittaminen kesti
päivän, sovittaminen 20 minuuttia ja kappale nauhoitettiin yhdellä otolla.
Aretha Franklinin Respectistä vuonna 1967 levyttämä coverversio nousi
sekä Billboardin R&B, että poplistan kärkeen. Sam Cooken balladista
Change is Gonna Come kuullaan Reddingin tulkintana energinen näkemys ja
Solomon Burken originaalikappaleen Down in the Valley Redding esittää
funkhenkisesti. Ennen Otis Bluen levytystä Redding ja Burke olivat
olleet yhteisellä kiertueella. Balladi I've Been Loving You Too Long oli
Reddingin ja The Impressionsin solistin Jerry Butlerin yhteistyötä ja
kappale kirjoitettiin hotellissa lähellä Atlantan lentokenttää. Sam
Cooken Shakesta Redding esittää jälleen funkahtavan version ja
kappaleesta muodostui räjähdysmäisyydessään eräs hänen konserttiensa
kohokohdista. Otis Bluen viisi viimeistä kappaletta edustavat suosittujen
kappaleiden coverversioita. Ne ovat näkemykset The Temptationsin My
Girlistä, Sam Cooken Wonderful Worldista, B. B. Kingin Rock Me Babysta,
Rolling Stonesin Satisfactionista ja William Bellin You Don't Miss Your
Waterista. Viimeksi mainitun surullisen countybluesin tulkintaa on
pidetty eräänä koko Staxin levytysrepertuaarin sielukkaimmista. Otis
Bluen menestyksen myötä Redding huomioitiin myös popmarkkinoilla.
Albumin singlekappaleista Billboardilla parhaiten menestyi 11 viikkoa
listalla viihtynyt ja parhaimmillaan sijan 21. saavuttanut I've Been
Loving You Too Long. Britanniassa My Girl nousi parhaimmillaan sijalle
11. ja pysytteli listalla 16 viikon ajan. Otis Blue-albumista
Britanniassa vuonna 1967 julkaistu monoversio oli parhaimmillaan
albumilistan seitsemäntenä ja pysytteli listalla 54 viikon ajan.
Marraskuuhun 2004 mennessä Otis Blue oli myynyt Britanniassa 60 000
kappaletta ja albumi saavutti hopealevyn. Musiikkikriitikot ovat
kohottaneet Otis Bluen Reddingin parhaaksi albumiksi. Esimerkiksi
Pitchfork Median Nate Patrinin mukaan kyseessä on 60-luvun paras
studiossa nauhoitettu soulalbumi. New Musical Expressin vuonna 1993
julkaisemalla kaikkien aikojen parhaiden albumien listalla Otis Blue
saavutti sijan 35. Rhino Records julkaisi albumista vuonna 2008 kahdesta
cd:stä koostuvan Collector's Editionin. Sen ykköslevy sisältää albumin
monoversion ja näytteitä alun perin vuonna 1968 postuumisti julkaistulta
livealbumilta In Person at the Whisky A Go-Go. Kakkoscd:ltä löytyy Otis
Bluen stereoversio sekä näytteitä Live in Europelta, joka oli ainoa
Reddingin elinaikana ilmestynyt konserttitaltiointi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti