maanantai 18. kesäkuuta 2018

Tiistain tukeva:Hanoi Rocksin aliarvostettu kakkosalbumi

Hanoi Rocks:Oriental Beat

Tammikuussa 1982 ilmestynyt ja Lontoossa nauhoitettu Oriental Beat on Hanoi Rocksin toinen studioalbumi. Kyseinen pitkäsoitto tuli merkitsemään yhtyeelle läpimurtoa Britanniassa ja Japanissa, joista erityisesti jälkimmäisessä Rocksista tuli sittemmin varsin suosittu. Oriental Beatin, jonka työnimi oli Second Attempt to Suicide, nauhoitukset käynnistyivät Lontoon Advision-studioilla loppuvuodesta 1981. Albumin tuotannosta, äänityksestä ja miksauksesta vastasi aikaisemmin esimerkiksi Frank Zappan kanssa työskennellyt Peter Wooliscroft. Oriental Beatillä Andy McCoy ei ollut ainoa biisintekijä, sillä Michael Monroe osallistui albumin parhaimmistoon lukeutuneiden kappaleiden Motorvatin ja Teenangels Outsiders kirjoittamiseen. Monet albumin raidoista, kuten No Law Or Order käsittelevät melko perinteistä rocktematiikkaa. Taustalauluista albumilla vastaa Katrina & The Waves-yhtyeen solisti Katrina Leskanich. Albumin kappaleista Devil Woman oli legendan mukaan alun perin Nasty Suiciden leadvokalisoima. Hanoi Rocksin erinomainen debyyttialbumi Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Hanoi Rocks oli julkaistu ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa, mutta Oriental Beatin myötä yhtyeelle alkoivat aueta kansainväliset markkinat.  Brittiläinen musiikkilehti Kerrang! laati Hanoi Rocksista ensimmäisen artikkelinsa arvioidessaan Oriental Beatin. Sittemmin kyseinen lehti seurasi  Hanoi Rocksin uraa ahkerasti koko 80-luvun ajan. Hanoi Rocksin rumpali Gyp Casino sai lähteä Rocksista pian Oriental Beatin julkaisun ja albumin tiimoilta tehdyn kiertueen jälkeen. Hänen paikkansa otti britiläinen Nicholas Dingley, alias Razzle. Vaikka Oriental Beat on sittemmin kohotettu Hanoi Rocksin klassikkotuotannon joukkoon, monet yhtyeen jäsenistä ovat suhtautuneet albumiin kriittisesti. Michael Monroe on maininnut pitävänsä Oriental Beatin kappaleista, mutta moittinut tuotantoa. Wooliscroft oli miksannut albumin Hanoi Rocksin ollessa kiertueella. Hän ei tuntenut yhtyettä erityisen hyvin, ja niinpä miksausmetodit erosivat yhtyeen visiosta. Oriental Beatin vahvasta kappalemateriaalista jo mainittujen kappaleiden lisäksi nostettakoon erityisesti esiin  Visitor, Don't Follow Me sekä M. C. Baby.  Covertuotantoa levyllä edustaa näkemys Hoyt Axtonin Lightning Bar Bluesista. Promovideot yhtye työsti albumin nimikappaleesta, Motorvatinista sekä Lightning Bar Bluesista. Japanissa  albumista vuonna 2013 julkaistulla versiolla  on neljä bonusraitaa, niiden joukossa demoversiot kappaleista Hometown Breakdown ja Willing to Cross the Ocean. Radio Rockin sadan parhaan albumin listalla Oriental Beat äänestettiin sijalle 91. Se ohitti näin ollen esimerkiksi The Doorsin Morrison Hotellin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti