The Ramones:The Ramones
23. huhtikuuta 1976 Sire Recordsin julkaisemana ilmestynyt The Ramones on Ramonesin esikoispitkäsoitto. Hit Paraderiin kirjoittanut Lisa Robinson todensi yhtyeen keikan New Yorkissa, kirjoitti Ramonesista artikkelin ja kehotti Danny Fieldsiä ryhtymään yhtyeen manageriksi. Fields suostui ja suositteli Craig Leonia yhtyeen tuottajaksi. Ramones äänitti 19. syyskuuta 1975 demon levy-yhtiöitä varten. Leon vinkkasi Sire Recordsin Seymour Steinia tsekkaamaan yhtyeen keikan ja viimeksi mainittu tarjosikin Ramonesille myöhemmin levytyssopimusta. Yhtye aloitti äänitykset tammikuussa 1976 ja sai esikoisalbuminsa purkitetuksi seitsemässä päivässä. Instrumentit äänitettiin kolmessa päivässä ja lauluosuuksiin käytettiin neljä päivää. Yhtye hyödynsi Leonin suosimia tuotantometodeja. Punk-musiikkilehden Roberta Bayleyn käsialaa olevassa pitkäsoiton kansikuvassa yhtyeen jäsenet, eli vasemmalta oikealle kitaristi Johnny, rumpali Tommy, solisti Joey ja basisti Dee Dee Ramone nojaavat New Yorkin tiiliseinää vasten. Kyseisestä mustavalkokuvasta tuli eräs rockin historian jäljitellyimmistä. Pitkäsoiton ilmestymisen jälkeen Ramonesin debyyttialbumilta poimittiin kaksi singleä, eli Blitzkrieg Bop ja I Wanna Be Your Boyfriend, jotka eivät kuitenkaan nousseet listoille. Esikoislevynsä myyntiä vauhdittaakseen Ramones aloitti myös keikkailun. Esiintymisistä suurin osa tapahtui Yhdysvalloissa, mutta muutama myös Britanniassa. Kaiken kaikkiaan Ramones heitti esikoisalbumiaan promotakseen yli 60 keikkaa. Konsertoinnin yhtye oli aloittanut kesällä 1974 ja jo kyseisenä vuotena Ramones soitti 30 keikkaa. Ramonesin esikoisen tekstien keskeisiä teemoja ovat väkivalta, huumeidenkäyttö, ihmissuhteet, huumori ja natsismi. Pitkäsoiton avauskappale Blitzkrieg Bop lukeutuu yhtyeen kaikkein tunnetuimpiin. Ramonesin debyytin kappaleet ovat lyhyitä; niistä pisin, eli I Don't Wanna Go Down to the Basement kestää sekin ainoastaan kaksi ja puoli minuuttia. Ramonesin debyytin covermateriaalia edustaa näkemys Chris Montezin hitistä Let's Dance. Billboardin 200 -listalla Ramonesin debyyttialbumi saavutti 111. sijan, eli pitkäsoitto epäonnistui jossakin määrin kaupallisesti. Myös harvat albumista ilmestymisaikanaan ilmestyneet arvostelut olivat ristiriitaisia. Myöhemmin Ramonesin esikoispitkäsoitto on tunnustettu varsin vaikutusvaltaiseksi albumiksi ja esimerkiksi Spin-musiikkilehden 50 tärkeimmän punklevyn listalla Ramonesin debyytti sijoittui kärkeen. Ramones inspiroi monia brittiläisiä punkyhtyeitä, kuten The Clashia, The Buzzcocksia sekä The Sex Pistolsia. Kaikista Ramonesin debyyttialbumin 14 kappaleesta on levytetty covereita. Punkrockin lisäksi Ramones vaikutti osaltaan myös moniin muihin rockin alalajeihin, kuten grungeen ja heavyyn. Vuonna 2012 albumi saavutti sijan 33. Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla. Kahta vuotta myöhemmin pitkäsoitto saavutti kultalevyn.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti