Mountain:Nantucket Sleighride
Aikaisemmin Creamin tuottajana kunnostautuneen Felix
Pappalardin ja The Vagrants-yhtyeessä kitaroineen Leslie Westin kasaama
Mountain lukeutuu varhaisen amerikkalaisen hardrockin merkittävimpiin
edustajiin. Nimensä yhtye otti Pappalardin tuottaman Westin esikoissooloalbumin
otsikosta ja sen kokoonpanon täydensivät piakkoin kanadalaisrumpali Corky Laing
sekä kosketinsoittaja Steve Knight. Järjestyksessään neljännen Mountainin
soittaman konsertin airueena olivat Woodstockin mammuttifestivaalit ja vuonna
1970 ilmestyneen yhtyeen esikoisalbumin Mountain Climbingin antiin lukeutuvat
muun muassa yhtyeen ainoa suuri singlemenestys Missisippi Queen, erinomainen,
Westin sielukkaan kitaroinnin kruunaama näkemys Jack Brucen
esikoissooloalbumilla Songs for a Taylor alun perin julkaistusta balladista Theme
of an Imaginary Western sekä Woodstockin festivaalin inspiroima riipaiseva For
Yasgar’s Farm. Vuoden 1971 tammikuussa ilmestyneen ja Billboardin listalla
korkeimmillaan sijalle 16. yltäneen Mountainin kakkospitkäsoiton Nantucket
Sleighride monet ovat valmiit kohottamaan yhtyeen laadukkaimmaksi työksi
siitäkin huolimatta, ettei albumilta poimittu ainuttakaan hittiä. Pitkäsoiton
jopa progressiivisia elementtejä sisältävä, studioversionsa osalta viisiminuuttinen
nimikappale lukeutuu Mountainin ehdottomaan ydintuotantoon ja
konserttikontekstissa se venyi maratonmittoihin. Pappalardi kirjoitti kappaleen
vaimonsa Gail Collinsin kanssa. Vuonna 1983 Pappalardin elämä päättyi
traagisesti, sillä hän joutui vaimonsa ampumaksi. Nantucket Sleighriden loppuosaa
hyödynnettiin vuosien 1972 ja 1988 välillä lähetetyssä brittiläisessä
poliittisessa tv-ohjelmassa Weekend World. Albumin rivakka avauskappale Don’t
Look Around lukeutuu Leslie Westin taidonnäytteisiin niin kitarariffiensä kuin
antaumuksellisen laulusuorituksensa osalta. Steve Knight vastaa kyseisellä raidalla
mellotronista. Taunta (Sammy’s Tune) on vain runsaan minuutin mittainen
instrumentaaliraita, jossa Knight pääsee loistamaan pääinstrumenttinsa kanssa.
You Can’t Get Away edustaa tarttuvaa bluesrockia Westin riffien ja Laingin
terhakan rumputyöskentelyn ryydittämänä. Leppeämpää musiikillista ilmaisua tarjoava
Tired Angels (to J.M.H.) sisältää tekstissään viittauksia teokseen Lord of the
Rings. Musiikillisesti kyseessä on varsin mielikuvituksekas kappale, jonka
osaksi teksti on saatu onnistuneesti liitetyksi. Rytmiikaltaan funkahtava The
Animal Trainer and the Toad edustaa Westin ja Pappalardin saumatonta
yhteistyötä ja ensin mainitun musisoinnissa korostuvat kyseisen kappaleen
osalta bluesvaikutteet. Psykedeelishenkistä balladiosastoa edustava My Lady
lukeutuu liki pitäen pitkäsoiton unohdetumpiin klassikoihin, mutta varsinainen
timantti albumilla on silti jälleen Pappalardin ja Collinsin yhteistyötä
edustava Travellin’ in the Dark (to E.M.P.), jolla on tarjottavanaan hienoisia
progevivahteita. Kahden edeltävän sofistikoituneen raidan vastapainoksi
pitkäsoitto päättyy The Great Train Robberyn tarjoamaan suhteeellisen
suoraviivaiseen, mutta Westin slidekitaratyöskentelyllä rikastettuun, jopa
hienoisesti southern rock- henkiseen rokkaukseen. Kokonaisuutena Nantucket
Sleighridella on tarjottavanaan Mountainin musiikillisesta ilmaisusta rikas,
monipuolinen ja kiehtova yleiskuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti