Humble Pie:Live at Winterland
San Franciscon Winterlandissa kuudes toukokuuta 1973
taltioitu Humble Pien Live at Winterland oli alun perin yksi ensimmäisistä King
Biscuit Flower Hour – radiokonserttisarjaa varten nauhoitetuista konserteista.
Tuolloin Humble Pie keikkaili viimeisintä pitkäsoittoaan, tupla-albumia Eat It
mainostaen. Live at Winterland vangitsee Humble Pien lähes yhtyeen luovuuden
huippukohdassa ja täydentää upeasti varhaisempaa konserttitaltiointia, vuonna
1971 ilmestynyttä tupla-albumia Performance:Rocking the Fillmore. Tuoreimmalta
pitkäsoitolta Eat It Winterlandin konsertissa
ovat mukana rivakka avaus Up Our Sleeve sekä sielukas bluestulkinta Ray
Charlesin I Believe to My Soulista. Myös Eat Itiä edeltäneen ja suureksi
menestykseksi osoittautuneen pitkäsoiton Smokin’ osuus on konsertissa
suhteellisen runsas. Kyseisen
pitkäsoiton kappaleista livetulkintoina kuullaan Eddie Cochran – klassikko C’mon
Everybody, sulavasti svengaava näkemys Road Runnerista, singlemenestys Thirty
Days in the Hole sekä erinomaisesti rullaava studioalbumin avaava, mutta
Winterlandin konsertin päättävä Hot N’ Nasty. Kyseisessä konsertissa kuullaan
myös kolme Rockin’ the Fillmorella mukana olevaa kappaletta; rivakka näkemys
Ida Coxin 4 Day Creepistä, tunteikas luenta Ray Charlesin Hallelujah I Love Her
Sosta sekä Asford and Simpsonin I Don’t Need No Doctor, joka tiukkuudessaan
lukeutui Humble Pien keskeisimpään keikkaohjelmistoon. Winterlandin konsertissa
kuultavat näkemykset eroavat kuitenkin keskeisesti Fillmoren vastaavista Peter
Framptonin tilalle tulleen kitaristin Dave ”Clem” Clempsonin työskentelyn
ansiosta. Winterlandin ohjelmistossa ainoastaan näkemys
Rolling Stonesin Honky Tonk Womenistä jää jonkinasteisen kuriositeetin asemaan.
Huomionarvoista Winterlandin setissä on covermateriaalin huomattava osuus.
Humble Pien omaa tuotantoa edustavat nimittäin ainoastaan Up Our Sleeve, Thirty
Days in the Hole sekä Hot N’ Nasty. Vuoteen 1973 mennessä Humble Pien
musiikillisessa ilmaisussa etenkin niin hardrock, kuin soulvaikutteet olivat
molemmat jo varsin keskeisessä asemassa. Jälkimmäisiä tarjolla oli erityisesti
lauluyhtye The Blackberriesin upeiden taustavokaalien ansiosta. Musiikillisesti Humble
Pien voinee todeta löytäneen lopullisesti itsensä vuonna 1970 ilmestyneellä,
kolmannella ja yhtyeen nimeä kantaneella pitkäsoitolla. Sitä edeltäneet albumit;
raskassoundisempi As Safe as Yesterday Is ja akustisvoittoisempi Town &
Country täydensivät upeasti yhtyeen musiikille tunnusomaisia elementtejä. Erityisesti
vuosien 1969 ja 1973 välisellä tuotannollaan Humble Pie on lunastanut paikkansa
eräänä keskeisimmistä brittiyhtyeistä. Kaikkien aikojen sielukkaimpiin
saarivaltakunnan solisteihin lukeutuvan Steve Marriottin, joka olisi 30. tammikuuta 2017 viettänyt seitsenkymppisiään, edeltäneestä yhtyeestä
The Small Facesistä poiketen Pie saavutti huomattavaa ja ansaitsemaansa
menestystä myös Yhdysvalloissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti