Kouvolalainen Vyöhyke-yhtye toivoi haastattelua Johnnyn kadulle ja haastattelupyyntö otettiin mieluusti vastaan. Kysymyksiin yhtyeen jäsenistä vastasi Hiippari.
Katsaus Vyöhykkeen tähänastiseen historiaan ja yhtyeen lineupin sekä musiikkityylin muotoutumiseen?
"Tähtivaeltajan ja Rajalan kanssa oli puhetta käppäistä punk-musiikkia soittavan yhtyeen pystyttämisestä. Muistaakseni vuoden 2018 loppupuolella. Herrat olivat soittaneet yhdessä kantria jonkun tovin ja kaipasivat jotakin muuta. Tulin Tähtivaeltajan mieleen, koska olen riittävän paska rumpali.Hawkwind tuli puheisiin mukaan kaiketi samalla hetkellä kuin 80-luvun alun anarko-punk. Ennen Kapteenin liittymistä pidimme kahdet, ehkä kolmet treenit, joissa biisejä syntyi vauhdilla."
Kuinka keskeisiä lyriikat ovat yhtyeellenne ja voisiko niistä poimia keskeisimmät ydinteemat?
"Voisi. No, poiminkin.Lyriikat ovat yhtä tärkeitä, ellei ajoittain jopa tärkeämpiä kuin musiikki.Ydinteemoista pääpolku sijoittuu Strugatskin veljesten kehittämään dystopiamaailmaan, josta yhtyeen nimikin tulee. Kaikki bändin jäseneet ovat lukeneet romaanin Huviretki tienpintareelle ja nähneet kirjasta tehdyn Stalker-elokuvan lisäksi kotimaisen Vyöhyke-nimisen leffan, jossa Arttu Wiskarikin loistaa sivuroolissa.Toinen lyyrinen ydinteema on yhteiskunnan ja ihmismielen sisäisten ristiriitojen tutkinta ja ajoittainen kannanotto niihin.Tapaamme usein talloa myös lyyrisesti sivupoluille."
Olette julkaisseet kolme omakustannekasettia (Vyöhyke, Sota/Rauha ja Vol 3). Taustaa tähänastisten tallenteidenne kappaleiden syntyhistoriaan ja niiden nauhoituksiin?
"Vyöhyke soitettiin Tero Tielisen Deluxe-studiolla melko perinteisesti. Soittelut parissa päivässä ja miksailut päälle, jotka Tero hoiti hienosti.Mainitsemisen arvoinen on Lopunalun Esplanadin tuplatut rummut kertosäkeessä.Ennen kasetin julkaisua fyysisesti Covid ehti pysäyttää maailman eikä julkaisukeikkaa ikinä soitettu.
Sota/Rauha-albumin biisit syntyivät pääosin silloin, kun ensimmäisen kasetin julkaisua hierottiin. B-puoli äänitettiin kesällä 2020 yhdessä päivässä, hyvin lyhyessä ajassa, täysin akustisesti. Mökissä, jossa äänitys tapahtui, ei ollut lainkaan verkkovirtaa. Kaikki soitetut lyömäsoittimet piti tumpsutella hyvin vaimeasti ja kaikki tietysti piti soittaa ja laulaa yhtenäisenä ottona, kun raitureita ei ollut.A-puoli tehtiin taas Deluxe-studiolla.Siellä vieraili muun muassa venttiilipasunisti, jonka kanssa tehtiin vahvasti improvisoitu kappale Tapaturmahorisontti, sen kappaleen lisäksi, johon häneltä tilattiin pasuunat.Session tauon aikana taltioitiin autenttinen kirkonkello, joka kuvastaa A- ja B-puolien välissä tapahtuvaa maailmanloppua.Sota/Rauha ei myöskään saanut fyysisen julkaisunsa yhteyteen keikkaa.
Vol. 3 nimettiin miten nimettiin, osin vitsinä, kunnioittamaan Black Sabbathin Vol. 4 -merkkistä klassikkoa. Nimi oli luonteva myös siksi, koska Kapteeni katosi ja päätimme tehdä albumin puhtaasti triona.Kitara, rummut ja basso äänitettiin livenä Kotkassa Äänihöyläämöllä. Muu materia jokellettiin ja näpyteltiin treenikämpällä ja Tähtivaeltajan komerossa. Yksi laulu unohtui Äänihöyläämössä ja näppäilin siihen yhdellä otolla rummut kosketinsoittimilla.Tähtivaeltaja toimi miksaajana."
Jos Vyöhykkeen musiikille pitäisi nimetä muutamia referenttejä, mitkä olisivat tyylilliset ääripäät?
"60- ja 70-lukujen psykedeelinen rock erikoisimmillaan edustaa yhtä Vyöhykkeen tavoittelemaa ääripäätä. Pyrimme välttelemään geneeristä punk-musiikkia, vaikka ajoittain astumme crustin ja 80-luvun lopun suomalaisen hardcoren tielle.Venom ja Celtic Frost ovat ajoittain läsnä. Heviä yritämme vältellä viimeiseen asti. Tosin valtaosa itse rakastamastani 90-luvun hevistä pohjaa vahvasti Venomiin ja kumppaneihin. Avaruusrockin genreen emme varmastikaan sovi, likaisuutemme ja laiskuutemme vuoksi."
Olette kotoisin Kouvolasta. Harrastajat muistavat kaupungin yhtyeistä Peer Güntin ja Lasten hautausmaan lisäksi pikaisesti ainakin Loose Prickin ja Top Rankin. Minkälainen on kaupungin rockskene, henki bändien välillä ja treenikämppätilanne?
"Ajoittain meno on ollut nihkeääkin ja piirit pienet ovat pyörineet. Paljon on tapahtunut. Vuosituhannen alussa pöhisseet klubit ovat kuolleet ja elimme muutaman todella tylsän skenevuoden.Tällä hetkellä olen helkutin iloinen nousukiidossa olevasta baarimeiningistä. Ravintola Seipäässä soitti taannoin comebackin tehnyt indiehelmi Stanley Yodeling "uuden aallon" rockiin nojaavan loistavan Hyvästikomitean kanssa. Paikalla oli Lasten Hautausmaan ja Have You Ever Seen The Nimihirviön, sekä Renttu & Jämät ja muiden hyvin pöhisevien bändien jäsenistöä ja meininki oli vahva.Kulttuuritallit elää omaa elämäänsä, se on erittäin siisti paikka. Pato-Areena on toisella tavalla siisti paikka, joka elää myös omaa elämäänsä. House Of Rock on edelleen olemassa.Kouvola on ja pysyy rock-kaupunkina."
Nimetkää yhtyeenne jäsenistöön lähtemättömän vaikutuksen tehnneitä yhtyeitä/artisteja ja albumeita.
"CMX:n varhainen kausi on perkele josta emme pääse eroon. Kolmikärki vaan on.Heittäisin Rajalan puolesta, että Mikko Alatalo, Hank Williams ja Darkthrone.Tähtivaeltaja kuuntelee paljon kaikkea häröä suhinaa ja syvällä genren ytimessä olevaa punkia, mikä aina yllättää.Amebix ja Antisect on mainittava.Olen niin tylsä, että mainitsen Metallican Ride the Lightningin. Sanonpa vielä, että Kauko Röyhkän Jumalan Lahja.Hah. Ja Lady Gagan Artpopin avausraita! Kulutamme musiikkia todella paljon."
Vyöhykkeen tulevaisuudensuunnitelmat?
"Keikkoja ja uutta musaa.Tylsä vastaus.Yhteistyökuvioita keikkailun suhteen on hiljalleen viritelty. Taannoin soitettu Kulttuuritallien keikka Kylmä Hiki- ja Kosteusvaurio-yhtyeiden kanssa synnytti halun verkostoitua. Edellisellä keikallamme oli mukana kosketinsoittaja Trony Arcturus. Yhteistyö hänen kanssaan jatkuu mitä luultavimmin myös tulevilla äänitteillä. Tähtivaeltajalla on mielessä jokin aivan uusi linja neljännelle albumille. Eiköhän jotain häröä taas synny."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti