Lady Jane on Mick Jaggerin ja Keith Richardin kirjoittama ja Rolling Stonesin levyttämä kappale, joka ilmestyi Britanniassa huhtikuun puolivälissä 1966 Stonesien neljännellä albumilla Aftermath. Brian Jonesin mainitussa kappaleessa hyödyntämän instrumentaation osalta Lady Jane esitteli Stonesien repertuaarissa barokkirockia. Yhdysvalloissa kappale julkaistiin Mother's Little Helper -singlen kakkospuolella heinäkuun toisena 1966 ja se saavutti Billboardin listalla sijan 24. Mother's Little Helperin listasijoitus oli kahdeksantena. Kyseessä on sis eräs harvoista yleisesti Yhdysvalloissa julkaistuista singleistä, jonka molemmista kappaleista muodostui hittejä. Stonesien tuotannossa kyseessä on eräs niistä keskeisistä kappaleista, joilla Jagger ja Richard esittäytyivät keskeisinä biisintekijöinä. Stonesien edellinen albumi, vuonna 1965 ilmestynyt Out of Our Heads oli sisältänyt ainoastaan kolme yhtyeen originaalituotantoa edustavaa kappaletta, mutta Aftermathilla kaikki biisit olivat jo Jaggerin ja Richardin käsialaa. Jagger kirjoitti ja sävelsi Lady Janen alkuvuodesta 1966 luettuaan vuonna 1928 ilmestyneen teoksen Lady Chatterleyn rakastaja. Vaikka Brian Jones ei enää Lady Janen levytysvaiheessa ollut selkeästi yhtyeen musiikillinen johtohahmo, rikkaan instrumentaationsa, johon lukeutuivat esimerkiksi sitar ja marimba, ansiosta hän toi juuri Lady Janen kaltaisilla kappaleilla Stonesien tyyliä lähemmäksi maailmanmusiikkia. Lady Janen masternauhoitukset tapahtuivat Los Angelesissa RCA-studioilla maaliskuun kuudennen ja yhdeksännen päivän välillä 1966. Ääni-insinööri David Hassinger auttoi yhtyettä nauhoitusprosessissa, Andrew Loog Oldham on tosin merkitty kappaleen tuottajaksi. Jonesin dulcimerilla soittama melodia vuorottelee kutsuissa ja vastauksissa Jaggerin lauluosuuksien kanssa. Myös Jack Nitzschen Lady Janeen soittama cembalo on kappaleen instrumentaatiossa keskeisessä osassa. Keith Richardille Lady Jane muistuttaa kuningatar Elisabethin ajasta. Lady Janesta laadituista myönteisistä arvioista vastasivat esimerkiksi Cash Box sekä San Francisco Examinerin musiikkijournalisti Ralph Gleason.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti